Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera lillstugan  (läst 42982 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Renovera lillstugan
« Svar #40 skrivet: 30 mar-08 kl 23:45 »
Riktigt snyggt blir det :D och lite oflyt måste man ha då känns det ännu bättre när allt flyter på som det ska :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Våmhuskullan

• -
« Svar #41 skrivet: 01 apr-08 kl 20:41 »
ser ut som det är samma struktur o färg på bänkskivan som kakelplattorna?
stilrent och snyggt!

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 01 apr-08 kl 21:18 »
ser ut som det är samma struktur o färg på bänkskivan som kakelplattorna?
stilrent och snyggt!

Lite tur. ;)
Tjejen hittade kakelplattorna i en monter och bänkskivan kommer från ett helt annat kök. Som vi renoverade förra året.
Så kylskåp, bänkskiva, diskmaskin, köksskåpen, massa skruv mm fanns i vårt "lager" :) (begagnat men i bra skick)
Det vi har köpt nytt är.
10 mm golvspån, (K-Rauta)
Gipsskivor och reglar (K-Rauta)
Lim, kakelfog kakelfix(K-Rauta)
Ventilationskanal och slang (K-Rauta)
Golvmattor (Debora)
Spis (demoanvänd på Elgiganten)
Fläktkåpa (utförsäljning Elgiganten)
Elskåp och allt elmaterial (Jula)
Diskbänk och blandare (IKEA)
Kakel (Från en demomonter på Beijer)
Färg (Rusta)
Idag har det flytit på bättre. Fläckten är uppmonterad och testkörd.
Då det är en del slipande att få till väggen på vänster sida om fläkten efter mitt förstörande av gipsväg
så har vi bestämt att kakla upp till taket då vi har ett antal kakelplattor kvar.
Så slipper vi lägga ner så mycket tid på väggen.
Kvar är nu massa lister, lite el och annat småplock.

Våmhuskullan

• -
« Svar #43 skrivet: 03 apr-08 kl 20:55 »
vilket flyt och arbete...du sparar väl kvittorna så vi får en redovisning av vad kalaset kostade? intressant veta.
det funkar bra med luffaren än? eller längtar han ut på vägen?

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 03 apr-08 kl 20:58 »
vilket flyt och arbete...du sparar väl kvittorna så vi får en redovisning av vad kalaset kostade? intressant veta.
det funkar bra med luffaren än? eller längtar han ut på vägen?
Vi sparar kvitton. :)
Stig är just nu nere i Danmark och hämtar sina saker.

Våmhuskullan

• -
« Svar #45 skrivet: 04 apr-08 kl 09:57 »
Vi sparar kvitton. :)
Stig är just nu nere i Danmark och hämtar sina saker.
då blir han kvar alltså  ;D
lite avis är jag :-[

då sambon renovera sin gamla stora träbåt båt spara han alla kvitton, men han våga nog aldrig räkna ihop dom  ;D
det har ju en förmåga att rinna iväg kostnader...jag brukar missa att räkna med saker ibland...såsom lim, skruv och ¨å blir det lätt lite mer då man väl satt igång, än vad man planerat från börja...målar man taket vill man måla väggen och då ser dörrarna eländiga ut så då målas dom och då lär man u måla fönster men för att göra det kanske man måste kitta om och olja om allt osv osv osv i det oändliga..så måla tak är ju billigt  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 04 apr-08 kl 10:03 »
Vi gjorde en snabb kalkyl från början som hamnade mellan 8-25 000:- beroende på om man skulle göra så lite som möjligt eller göra ett ordentligt jobb. Jag är rätt övertygad att vi har passerar 25 000:- för en stund sedan.  :'( ;) Då hade vi ändå rätt mycket saker från början.

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 04 apr-08 kl 11:20 »
fint det blir
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

JoKri

« Svar #48 skrivet: 04 apr-08 kl 12:26 »
Vad roligt att få följa med i renoveringen! Blir inspirerad till att ta tag i vår lillstuga...

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 04 apr-08 kl 13:12 »
Vad roligt att få följa med i renoveringen! Blir inspirerad till att ta tag i vår lillstuga...
Klart att du skall renovera lillstugan
Hyr du ut den så blir det ett bra tillskott till familjens ekonomi.

Våmhuskullan

• -
« Svar #50 skrivet: 04 apr-08 kl 20:00 »
Vi gjorde en snabb kalkyl från början som hamnade mellan 8-25 000:- beroende på om man skulle göra så lite som möjligt eller göra ett ordentligt jobb. Jag är rätt övertygad att vi har passerar 25 000:- för en stund sedan.  :'( ;) Då hade vi ändå rätt mycket saker från början.
ja så kan det lätt bli  ;D
fast nu renoverar du ju mer än du tänkt innan som jag uppfattar det?
och du har ju fått bra hjälp av luffare  :D

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 04 apr-08 kl 23:28 »
ja så kan det lätt bli  ;D
fast nu renoverar du ju mer än du tänkt innan som jag uppfattar det?
och du har ju fått bra hjälp av luffare  :D
Det blir betydligt finare än vad det var tänkt från början då vi hade tänk att köpa det mesta från Blocket.
För att hinna få tag på allt begagnat så hade jag skrivit att inflyttning var den 1 juni.
Nu har vi köpt mycket nytt och på så sätt har vi sparat tid men då får också plånboken lida. :'(

Räknar med att lillstugan är klar på söndag kväll.
Om någon vecka är även toan och duschen klar
.

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 06 apr-08 kl 16:12 »
Igår så försvann hela dagen utan att något igentligen vart gjort. ;D
Fick upp en liten bänkskivebit till vänster om spisen. Sen så ringde det en  kille och ville sälja en IFÖ duschkabin för 1200:- i kartong.
Skulle vara en liten transportskada som knappt syndes.
Så vi lastade kärran efter bilen och drog. Tog med min Thunderbirden då vill skulle passera en verkstad i stan som jag har nycklarna till.
När vi kom ut till killen så visade det sig att transportskadan var 2 sprickor i bakväggen. Den ena var nog minst 30 cm lång.

Karet var begagnat och passade inte riktigt mot väggarna + att plåtarna framtill på karet var helt fel. Men snål som man är så köpte man det ändå. ;)
Då priset tilltalade oss. Tillbaka till verkstaden och upp med Thunderbirden i luften. (trasigt avgassystem) Tog lite mått och sedan stack vi till Biltema.
Som vanligt har dom slut på allt som man skall ha så vi fick ändra från 2.5" till 3". Tillbaka till jobbet och fram med gassvettsen. Skarvade ihop allt. Ner med bilen snabbt då jag hade en kund på vaktlarna som redan stod och väntade hemma. Sålde 4 vuxna vaktelhonor. Upp till huset och ut med högtryckstvätten. Tvättade av Thunderbirden och sedna var det bara att slänga sig i duschen. För jag och grabben stack iväg på en bilutställning/bilträff. ;D

Men idag så har det ialla fall hänt lite. Vi har slipat ner alla gamla lister och spacklat dom. Vi hittade massa igenspacklade spikhål så dom var tydligen inte nya när dom monterades i lillstugan förra gången heller. Återanvändning i flera omgångar. ;)

anbe

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 08 apr-08 kl 08:57 »
Roligt att följa med . Gillar köksgolvet skarpt . Precis lagom stort med rutmönster  :D.
Jasså du kör Thunderbird ...va är det med pöjkar och gamla amerikanare  ;D (har en bror som precis har kjöpt en röd
-59:a tror jag det var ..) Sorry lite OT til tråden  :-[ Men lillstugan blir fin .

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 08 apr-08 kl 14:47 »
Roligt att följa med . Gillar köksgolvet skarpt . Precis lagom stort med rutmönster  :D.
Jasså du kör Thunderbird ...va är det med pöjkar och gamla amerikanare  ;D (har en bror som precis har kjöpt en röd
-59:a tror jag det var ..) Sorry lite OT til tråden  :-[ Men lillstugan blir fin .
Tackar. :-[
Vi pöjkar har en del gener som ibland tränger fram. ;D
Några har en veteranbilsgen.
Andra har en sportbilsgen.
Vissa har en turbogen andra har en V8gen.
Motorsågsgen och traktorgener är en av dom vanligare på detta forum.
Hur vet man nu att det är en gen som har trängt fram.
Jo man ser det på det fåniga flinet som finns i ansikte efter att man har provkört en sak för första gången. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #55 skrivet: 08 apr-08 kl 23:36 »
Och vi fortsätter med lillstugan. För varje kväll som går så kommer vi närmare slutet.
Nu är det 5 lister och dragning av el till dator, element, kökslampa, sänglampa och spotlights (bänkbelysning) samt montera in diskmaskinen kvar.
Sen är det storstädning av lillstugan. Beräknar vara helt klar på lördag.
Så här ser köket ut nu.

Kiriath

« Svar #56 skrivet: 10 apr-08 kl 02:19 »
Ser godt ud =D

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 10 apr-08 kl 07:29 »
I går var det bara strul. Inget funkade som det skulle.
Men vi fick i alla fall upp alla kontakter så nu skall kablarna spikas upp.
Fast i kväll så blir det inget gjort då jag skall på möte.
Men på lördag så är lillstugan klar.
Räknar med att städa stugan på lördag förmiddag.

Våmhuskullan

• -
« Svar #58 skrivet: 10 apr-08 kl 09:42 »
SNYGGT!!!!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #59 skrivet: 10 apr-08 kl 12:11 »
Nice nice... gillar rutor.. hoho.. Som mitt blivande badrumsgolv.. Fast i sten då.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser