Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad?  (läst 1605 gånger)

Mistah

Skillnad?
« skrivet: 22 feb-08 kl 23:55 »
Jag tittar runt lite på olika vallhundsraser, och jag har fastnat för västgötaspets och isländsk fårhund. Tydligen har de liknande vallegenskaper, men vad är det för skillnad mellan dessa raser?

birgit

• Gäst
SV: Skillnad?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 17:55 »
Bortsett från utseendet, så har nog västgöten mest använts till nöt, medan islänningen mest använts till får.

Guran

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 11:06 »
Bägge är ljudkänsliga (ofta skottberörda/-rädda) se www.genetica.se under MH-data; http://www.genetica.se/mh_data.htm.

Islänningen använts/används för fösning av samtliga av gårdens djur i sitt hemland. Viktig i arbetet med att skrämma iväg rovfåglar från nyfödda djur.

birgit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 08:09 »
Visst kan islänningen valla både häst och nöt också, men används mer till får. De har dessutom goda vaktegenskaper utan att vara aggressiva.
Speciellt vaksam mot kråk-och rovfåglar.
Skotträdslan vet jag inte om det är specifikt för dessa två raser? Vår pyrre är värre än vad islänningen var. Dessutom är det en träningssak.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 26 feb-08 kl 09:41 »
Av våra islänningar så är de äldre skott rädd.. men de var han inte förrän efter en nyårsafton do grannarna smällde av världen största fyrverkeri salva i hur länge som helst... o vi ar ute.. då var han bara 9 månader...

så de var ju oerhört olyckligt...
men de yngre hundarna vi har är inte sepciellt känsliga för skott. vi brukar träning skjuta med salong o hagel hemma ibland...

nu är de ju inga jakt hundar.. vilket är den absolut bästa egenskapen nästan tycker jag.. o sen att de kan koppla av...
men de måste ju uppfostras som valp o unghund...

och MYCKET uppmärksamma på rovfåglar o kråkor skator grannens katt osv.. har jag sagt till en gång så vet hunden de till nästa gång...... tex grann katten  men våra kattor är ju flockmedlemmar.. precis som alla djur på gården...

tycket att de är helt suveräna på att valla kor..
kan ju bero på att vi har mjölkkor o släpper in o ut två gånger om dan... så de är ju de som de hjälper till mest med.

vallar ju som Vätgöta spetsen , Heeler o endel andra...

alla raser har ju sina för o nackdelar...

vi har två kort håria o en långhårig islänning..

borstar gör vi mest precis under fällningen... annars så behövs de inte speciellt ofta..

Verkligen roligt då folk använder sina hundar till mer än bara sällskap... :D

bifogar nogra bilder på "arbetande" hundar...
du kan kolla vår hemsida om du vill.. www.gimskogen.se
finns några bilder där.. 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare (1 dolda)
DaisyMalone, Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser