Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignonanka!?  (läst 7151 gånger)

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Mignonanka!?
« skrivet: 22 feb-08 kl 15:20 »
Jag skulle jätte gärna vilja veta vad ni tycker om denna anka!

Jag saknar mina myskisar men vill inte ha några som är så passa stora, fick veta att mignon inte är så stora.

Någon här som har dessa ankor som kan berätta lite!? 
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

amarantus

• Gäst
SV: Mignonanka!?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-08 kl 15:43 »
Att de är intill omöjliga att få tag i ;D annars den bästa ankrasen hittills enligt min mening! liten att husera, födda tama, söta, och en aning högljudd hona...men här huseras många högljuda papegojor så det gör ingen skillnad...

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 22 feb-08 kl 15:48 »
Jag skulle jätte gärna vilja veta vad ni tycker om denna anka!

Jag saknar mina myskisar men vill inte ha några som är så passa stora, fick veta att mignon inte är så stora.

Någon här som har dessa ankor som kan berätta lite!? 
Välkommen i Mignonletargänget!! Hittar du Mignoner så släpp dem inte. De är högvaluta ;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #3 skrivet: 22 feb-08 kl 16:34 »
Välkommen i Mignonletargänget!! Hittar du Mignoner så släpp dem inte. De är högvaluta ;D ;D ;D

jag har hittat en som vill sälja några vuxna men vet inte om jag orkar med ankor igen...    :-[

Men jag saknar mina myskisar så otroligt!!   :(

Men man kan ju prova på, dom borde vara lätta att sälja då alltså... Hmm, tål att funderas på alltså.

Har ni några bilder på era ankor?
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 16:53 »
Mina brukar vara svåra att få in, man får fösa dem. De flyger inte många meter mina men andras har jag hört gör det.
Har du ingen jättedamm så är det säkert lättare att fösa in dem.

Är det kanondåligt väder kommer mina in själva. Annars har vi ställt ett hus på en ö i dammen så att de kan vara någotsånär skyddade.

Det tog ett tag men nu kommer de och tigger mat fort jag visar mig. Jag har inte haft mina sen de var små så det var väl därför det tog ett tag.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 16:54 »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 22 feb-08 kl 19:55 »
jag har bilder på mina mignoner på min hemsida. www.brantas.se
jag har funderat lite är detta en "paranka" eller kan man ha flera honor till en hane ?
 jag har för tillfället 4 honor till 1 hane. jag hoppas på ällingar till våren då det är många i kö...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 feb-08 kl 21:58 »
Här kommer en bild i vinterbadet...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 23 feb-08 kl 08:48 »
jag har funderat lite är detta en "paranka" eller kan man ha flera honor till en hane ?

Mignonerna är ganska utpräglade parankor till skillnad från de flesta andra ankraser. Men vissa hanar tar sig an fler honor. Jag har max haft 2 honor till varje hane och det har fungerat skapligt. Fast hanen har ju oftast en favorittant  ;) När jag köpte mina från en mycket känd ankuppfödare i Skåne rekommenderade han mig att ha dem i par eller max i trios för befruktningens skull.

Mina mignoner bor tillsammans än för de kommer inte att börja värpa på ett bra tag, vi har ju fortfarande vinter med snö och is här uppe. Men de har börjat para in sig i par och den ensamma aprikosfärgade honan har parat in sig med det äldre silver viltfärgade paret och de verkar tycka att hon är rätt ok. Men hon ska ju in till ett par med rätt färg sen när jag delar på dem.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 23 feb-08 kl 09:56 »
Mignonerna är ganska utpräglade parankor till skillnad från de flesta andra ankraser. Men vissa hanar tar sig an fler honor. Jag har max haft 2 honor till varje hane och det har fungerat skapligt. Fast hanen har ju oftast en favorittant  ;) När jag köpte mina från en mycket känd ankuppfödare i Skåne rekommenderade han mig att ha dem i par eller max i trios för befruktningens skull.

jag skulle gärna vilja ha en hane till, men när jag köpte hade jag tre hanar och en hona så det känns ju bättre att ha fler honor än hanar i allafall.......
tyävrr är det ju så svårt att hitta hanar....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #10 skrivet: 23 feb-08 kl 20:46 »
Om någon är intresserad så kan jag skicka. Men de är blandade färger mest "grå/vita" nån vit och en brun.
Blir för många ägg så vi använder de till mat nu. Snälla grannar;)

/Stina

Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 3 användare
ärt, Nataks, Martin73

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser