Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa avloppslösningar vid nybygge..  (läst 4563 gånger)

Norrsken

• -
Alternativa avloppslösningar vid nybygge..
« skrivet: 21 feb-08 kl 17:20 »
Så har jag åter drabbats av funderingar, eller ska jag kalla det desperat längtan till drömgården! Har väl tänkt att nybygge blir lite väl dyrt, men.. Så funderar man lite till, och funderar, och rätt vad det är så får man för sig att det kanske är värt att undersöka saken!

Antag alltså att man väljer att bygga sig ett minder hus. Då behöver man ju nånstans att uträtta vissa behov. Och utan att ha speciellt mycket koll på vad som gäller så, konstig som jag är så tilltalas jag av mulltoa, separett och liknande.. Och bygger man nytt så borde det ju vara fullt möjligt att sätta dit nåt i den stilen istället för vanlig vattenklosett.. Dock känner jag mig lite skeptisk till toaletter som kräver el, jag menar, ifall man blir nödig under strömavbrott :-X Så, vad har folk därute för erfarenhet av liknande skithus? Sen angående separetten så har jag funderat på detta med det månatliga som vi kvinnor dras med, hur funkar det att separera?

Sen behöver man ju även ha nåt slags system som tar hand om annat som rinner ut från ett hushåll.. Alltså sånt man diskar och tvättar med, och kanske duschar nån gång då och då.. Vad finns för lösningar på det? Kreativa som konventionella! Och så var det ju det där besvärliga med regler.. Lite generellt vad man bör tänka på, och.. så den där pikära kostnadsfrågan. Man behöver ju veta på ett ungefär, ifall husbygget fallerar på skithuset ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

HJFF

• Västerbotten
SV: Alternativa avloppslösningar vid nybygge..
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 22:53 »
Vi har ett gammalt avloppsystem för bad och tvättvatten och en mulltoa (separett villa) med en nergrävd tank för urinen.

När vi renoverade huset hade vi tänkt gräva nytt avlopp med infiltration men nu "skiter" vi i det.....gjorde en isolerad kompost på 2*1000L dit vi tömmer tunnan + allt övrigt komposterbart hushållsavfall, kan säga att våran soptunna är lätt att dra ut nu :)

Urinen sprider vi sedan ut på lägdan, perfekt gödsel!

Om vi skulle sätta in en vattentoa skulle det kännas som ett steg tillbaka, enda nackdelen med mulltoan är om det blir strömavbrott stannar fläkten och det börjar lukta, går ju i och för sig fixa rätt enkelt....

Cordula

• Närke
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 12:24 »
Hur gör ni med spillvatten från dusch, disk och tvätt?

HJFF

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 18 apr-08 kl 20:07 »
Vi har en 50år gammal avloppslösning (2 brunnar) och vart gråvattnet infiltrerar vet jag inte.....men det försvinner iaf

Tida

« Svar #4 skrivet: 01 maj-08 kl 18:17 »
Vårt hus är byggt 2002 och vi har mulltoa. här kommer några funderingar...
Urinen separeras och går via släng ut i en infiltration i tvåkammarbrunn. Där filtreras även duschvatten och övrigt gråvatten. Avföringen landar i en tunna som vi har komposterbara säckar i.

Nackdelar: Tunnan måste tömmas! Han som byggde vårt hus tyckte att det var en bra lösning att ta upp tunnan ur sin position i badrummet, bära den genom halva huset och sedan ut på trappen, runt hela huset för att sedan tömmas i ett gammalt badkar där vi komposterar. Det tycker INTE jag! Gör ett "hål" från utsidan med lucka och kanske till och med en platta med hjul där tunnan står så slipper ni att huset luktar skit vid tömning, plus en massa bärande!
Svårare att hålla ren då man inte kan hälla på vatten hur som helst ner i tunnan
Jag var orolig för att utsuget skulle göra att det "blåste" om rumpan och därför medföra urinvägsinfektioner eller dylikt, men än så länge har det inte hänt i alla fall.
Badkaret måste skötas och tömmas (det har en avrinning med infiltration)

Fördelar: Miljön såklart
Luktar aldrig något utom vid tömning (eftersom hela huset har utsug genom toan kommer inget in i rummet)
Jaa, jag trivs rätt bra med vår toa, förutom just tömningsdelen, det är inte kul. Det är en billig lösning och bra för miljön, men tänk noga igenom hur du smartast ska ta hand om avfallet. Tänk också på att väldigt många kommuner har mycket hårda krav för att ta hand om avföring, nu för tiden är det ju inte bara att bygga ett dass hur som helst...
Ett tips är också att om du ska gräva ner tvåkammarbrunn för gråvatten, gräv ner en trekammarbrunn på en gång. nästan lika stor kostnad, men om du någon gång ska sälja ditt hus är värdet mycket högre om det finns en trekammarbrunn.

En annan lösning jag läst om men inte har någon erfarenhet av är att man gräver ner som en tank under huset som är indelad i flera fack. När det ena facket är fullt snurrar man på hela tanken och börjar fylla på nästa. När man gått ett helt varv runt är det första facket redan komposterat och som jord. Då slipper man ju hålla på med så mycket "otrevligt". Men då gäller det kanske att man inte är en storfamilj för då fylls kanske tankarna för fort...

(Jag har förresten aldrig upplevt något problem med mens, någon droppe i urinsparetten kan man skölja bort med vatten från kranen om man vill, och skulle det hamna "fel" är det ju ingen större katastrof, det blir ju inte så mycket vätska av det...)

bea

« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 15:57 »
Jag tror att du syftar till en lösning som heter aquatron Tida....den har vi och det är inte alls komposterat  :-X :-\
Om jag skulle bygga nytt igen...så skulle det inte bli en sådan lösning iaf!

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dmslr, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser