Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Broccoli - HJÄLP! :-D  (läst 2459 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Broccoli - HJÄLP! :-D
« skrivet: 20 feb-08 kl 09:59 »
jag "råkade" köpa en påse broccoli frön här för ett par veckor sedan. Trodde inte att det skulle vara så bra fart på dem men ALLA har grott, det är fullt i krukorna...!!!  ;D

Men!
nu hörde jag att man måste täcka broccooli..?  :o Är det någon här som odlar broccoli (utomhus) om sommrarna?
Hur gör ni? :-)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Vurre

SV: Broccoli - HJÄLP! :-D
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 12:56 »
Man måste inte alls täcka broccoli! Tvärtom, det blir gärna för varmt för broccoli under väv. Däremot bör man framåt juli leta upp fjärilsäggsamlingar och larver, de är hungriga små djur som gör stor skada. I en mindre odling är detta inget större problem.

Se till att dina plantor står svalt (5-10 grader) och ljust, nu när du har fått upp dem så tidigt. Kål är ganska köldtåliga, och blir det för varmt ränner de iväg och blir dåliga plantor.
snus? vad är priset på en pris?

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 14:54 »

Se till att dina plantor står svalt (5-10 grader) och ljust, nu när du har fått upp dem så tidigt. Kål är ganska köldtåliga, och blir det för varmt ränner de iväg och blir dåliga plantor.

tack för det tipset! jag ska bära ned de i källaren med andra ord. bra också att jag inte behövde täcka, det kändes så besvärligt.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

pow

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 26 feb-08 kl 10:08 »
däremot kan det vara bra att täcka marken runt och mellan plantorna (när du satt ut dem) med gräsklipp eller liknande. kål vill gärna ha fuktigt och gräsklipp hjälper till att hålla fukt kvar i jorden och tillför dessutom massor av den näring kål gärna vill ha, OCH förbättrar jorden inför nästa år. underbar sak, det här med gräsklipp. och såklart, det hjälper ju till att hålla borta ogräs också.

Draupner

« Svar #4 skrivet: 07 mar-08 kl 20:51 »
Gräsklipp är fantastiskt att använda, men funkar inte om man har gott om sniglar.....så no moore gräsklipp, det är synd

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser