Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bikurs 2008  (läst 6108 gånger)

Rosten

• Närke
Bikurs 2008
« skrivet: 20 feb-08 kl 07:24 »
Startar en tråd där alla vi som går kurs kan berätta hur vi upplever kursen och allt annat som har med biodling första året. Så att dom som funderar på en bikurs skall få lite  insperation. ;)

Vi hade första mötet i går. Vi var 11 stycken och ungefär likna många kvinnor som män. I ålder från ca 30-70 år. En intressant sak var att flera verkade veta var Alternativ.nu är för något. Vi gick igenom biodling i stort och kollade på en "dansk" film. Kommer nog att bli riktigt trevligt i fortsättningen.

Neiklot

• Gäst
SV: Bikurs 2008
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 11:24 »
Hej!
Vi hade också kursstart igår (19/2).

Och: Vi kollade också på den danska filmen.  :P

Det var 15stycken igår, och det var minst 3 som inte kom igår (men som ska komma senare).
Däremot var vi bara 3 nybörjare, resten av deltagarna var vana biodlare.
(tur i oturen)..

Ålder: 22 - 75.
Jag tog inte upp såmycket alls, det blev inte så. Det var lite skral början, tyckte jag.
Men helt klart intressant, och jag har plöjt igenom dom häftena jag fick med mig hem igår.

Längtar till nästa gång och : Det verkar riktigt kul!

:) :D ;D

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 12:25 »
Våran kursledare hade från börja bestämmt att max 8 deltagare. Men sedan hade han ökat till max 11 efter att ha pratat med en annan kursledare med mer erfarenhet. Våran kursledare har hållt på med bin sedan 1977 om jag inte minns fel. Men det är första kursen som han har. Så dom som var lite slöa att anmäla sig kom inte med. Då kursen blev full på rekordtid.
En tjej på kursen hade köpt 6 kupor med bin förra året av en granne till henne. Den gubben hade också varit mentor åt henne. En annan tjej gick en kurs till. Men i den kursen så var hon enda nybörjaren. Då dom andra i kursen även gått förra året.
Dom andra nio i kursen visste inget om bin. Så man slapp känna sig som en nolla. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 20 feb-08 kl 12:42 »
Vi fick provsmaka rapshonung, ljunghonung och lushonung.
Intressant att det kan skilja så mycket på färg och smak.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 feb-08 kl 12:55 »
Här var det som sagt tvärtom, man kände sig som en nolla.
Eller rättare sagt man var en i gänget, men man Kände sig som en nolla.

Och det är inte min starka sida om jag säger så..  ;D
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 12:57 av Neiklot »

biodlare i Peru

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 mar-08 kl 12:25 »
Hej,

jag och min man är biodlare i Peru. Vi kommer vara i Sverige något år och undrar om ngn vet ngt om biodlarkurser i sommar i Uppland. Kanske inte så mkt grundkunskaper eftersom vi hållt på ett tag. mvh Emma Larsson Moreno   

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 01 mar-08 kl 15:58 »
Hej,

jag och min man är biodlare i Peru. Vi kommer vara i Sverige något år och undrar om ngn vet ngt om biodlarkurser i sommar i Uppland. Kanske inte så mkt grundkunskaper eftersom vi hållt på ett tag. mvh Emma Larsson Moreno   
Jag har absolut inget svar på din fråga, men det lät så intressant, det du berättar om att ni odlar bin i Peru, att jag måste be dig berätta lite (eller helst mycket) om det.

Tex hur skiftar årstiderna, kall vinter-sommar eller varmt året om? Vilke slags bin? Vilka slags dragväxter har ni? Hur mycket honung produceras per samhälle? Sjukdomar? Annat som jag inte kan komma på nu.

Snälla!!! Kan du ta dig lite tid och berätta, det vore hemskt intressant.

Tack på förhand :-*
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 10:00 »
Igår så gick vi igenom olika kupor. Allt från halmkupor till nya frigolitkupor.
Första 2 timmarna så var vi i "honungshuset" Är nog inte alla biodlare som har byggt en stor stuga med flera rum enbart för biodlingen. ;)
Sista timmen var vi inne och pratade om biets färgseende och liknande saker.

caena

« Svar #8 skrivet: 05 mar-08 kl 23:43 »
fusk..
jag och min kille vill gå en kurs nu i vår, men den är på gång ,förhoppningsvis ska  den börja mot slutet av mars..
snälla snälla.. de sa minst 5 för att de skulle börja, vad jag vet var vi fortfarande bara 3 st.
varför så få anmälda?!

vill såå gärna lära mig..

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 06 mar-08 kl 09:27 »
fusk..
jag och min kille vill gå en kurs nu i vår, men den är på gång ,förhoppningsvis ska  den börja mot slutet av mars..
snälla snälla.. de sa minst 5 för att de skulle börja, vad jag vet var vi fortfarande bara 3 st.
varför så få anmälda?!

vill såå gärna lära mig..
Biodlarföreningar är över lag dåliga, rent av URUSLA på att marknadsföra sig och sina kurser. För det kan ju inte bero på kostnaden, en biodlarkurs betingar ju inte särskilt mycket pengar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-08 kl 11:50 »
Bikurser annordnas varje år av den föreningen som jag tillhör. Vi brukar starta med en grundkurs som är på 10 tillfällen med 3 lektionstimmar var i månadskiftet januari-Februari. När denna är slut tar en praktisk fortsättningskurs vidare med 12 mötestillfällen som sträcker sig från Maj fram till November. I Grundkursen lär vi ut om biets historia, anatomi, utrustnig i bigården, skyddskläder, sjukdommar mm. Vi har mycket filmvisning (nästan vid varje mötestillfälle) samt OH matrial och annat åskådningsmatreal. Vi snickrar ramar och ser på mindre bra ramar mm. Kursdeltagarna övar sig genom att besvara ett frågeformulär i 2 grupper där de växelvis jobbar med en trågkupa/uppstaplingskupa. Vi gör också en vårstädning i bikupan med foderkontroll mm.

Fortsättningskursen består i vårutökning, svärmförhindring/avläggarbildning, drottning tillsättning, sommarskattning, höstskattning, invintring, slungning - silning, varroabehandling (+ repetion av övriga sjukdommar), rörning och ympning av honung, honungsbedömning, Studiebesök på biredskapsfabrik. Vid de praktiska träffarna är vi ute bland bina i olika bigårdar vid varje tillfälle. Vi hjälper också de kursdeltagarna som inte har bin men vill ha tag på bin med detta.

Dessa två kurserna brukar vara mycket uppskattade att gå på. Kurserna körs i sammarbete med Vuxenskolan i Kungälv.

Föreningen har även kurser i Kupsnickeri, drottningodling, samt varroabekämpningskurs årligen.

Titta gärna in på föreningens hemsida: www.bibladet.se

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 14 mar-08 kl 21:57 »
Bikurser annordnas varje år av den föreningen som jag tillhör. Vi brukar starta med en grundkurs som är på 10 tillfällen med 3 lektionstimmar var i månadskiftet januari-Februari. När denna är slut tar en praktisk fortsättningskurs vidare med 12 mötestillfällen som sträcker sig från Maj fram till November. I Grundkursen lär vi ut om biets historia, anatomi, utrustnig i bigården, skyddskläder, sjukdommar mm. Vi har mycket filmvisning (nästan vid varje mötestillfälle) samt OH matrial och annat åskådningsmatreal. Vi snickrar ramar och ser på mindre bra ramar mm. Kursdeltagarna övar sig genom att besvara ett frågeformulär i 2 grupper där de växelvis jobbar med en trågkupa/uppstaplingskupa. Vi gör också en vårstädning i bikupan med foderkontroll mm.

Fortsättningskursen består i vårutökning, svärmförhindring/avläggarbildning, drottning tillsättning, sommarskattning, höstskattning, invintring, slungning - silning, varroabehandling (+ repetion av övriga sjukdommar), rörning och ympning av honung, honungsbedömning, Studiebesök på biredskapsfabrik. Vid de praktiska träffarna är vi ute bland bina i olika bigårdar vid varje tillfälle. Vi hjälper också de kursdeltagarna som inte har bin men vill ha tag på bin med detta.

Dessa två kurserna brukar vara mycket uppskattade att gå på. Kurserna körs i sammarbete med Vuxenskolan i Kungälv.

Föreningen har även kurser i Kupsnickeri, drottningodling, samt varroabekämpningskurs årligen.

Titta gärna in på föreningens hemsida: www.bibladet.se

Kan bara gratulera till en välfungerande kursverksamhet. Utbudet låter som en dröm och även upplägget på kurserna.

(Kan ni inte försöka sälja in er ide´till vår förening ;)?)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-08 kl 12:54 »
Jag kan ju alltid göra ett försök. :) Är din förening (eller någon annans som läser detta) intresserade hur vi gör i den föreningen som jag tillhör så tveka inte utan hör av er. Kanske kan vi hjälpa till och förbättra för varandra. Biodling är en mycket roligt att hålla på med och intresset för biodling är stort. Vi behöver bara ha bra och kunniga kursledare som kan lära ut biodlingen på ett bra sätt.

//Roger

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 17 mar-08 kl 13:15 »
Vi behöver bara ha bra och kunniga kursledare som kan lära ut biodlingen på ett bra sätt.

//Roger
Ahhh, visste väl att det fanns en hake :-\ ;).

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 mar-08 kl 14:01 »
Anette, kanske du själv har hållit på tillräckligt länge för att bli en bra och duktig kursledare???

Vi som redan är biodlare får ju hjälpa varandra och utbilda varandra till att kunna leda och utbilda nya biodlare. För visst finns det plats för många fler biodlare i vårt avlånga land.
Att hjälpa varandra, precis som vi gör här på forumet, borde vi ju göra ute i verkligheten också.
Om vi sedan kallar det kurs eller bara tar hand om en enda ny och kallar oss fadder för det eller något annat, spelar ju ingen roll. Genom att utbyta tankar och ideer med varandra för vi ju förhoppningsvis biodlingen och nytillkomna biodlare frammåt.

//Roger

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 17 mar-08 kl 16:52 »
Anette, kanske du själv har hållit på tillräckligt länge för att bli en bra och duktig kursledare???

Vi som redan är biodlare får ju hjälpa varandra och utbilda varandra till att kunna leda och utbilda nya biodlare. För visst finns det plats för många fler biodlare i vårt avlånga land.
Att hjälpa varandra, precis som vi gör här på forumet, borde vi ju göra ute i verkligheten också.
Om vi sedan kallar det kurs eller bara tar hand om en enda ny och kallar oss fadder för det eller något annat, spelar ju ingen roll. Genom att utbyta tankar och ideer med varandra för vi ju förhoppningsvis biodlingen och nytillkomna biodlare frammåt.

//Roger
Jag är ny i gamet, fick mina första samhällen för precis ett år sedan. Men å andra sidan skulle jag gärna kunna tänka mig att hålla i en kurs, där andra erfarna bidlare kom och delade med sig av sina biodlarkunskaper.
Mest tilltalades jag av att ni, i er förening, var runt och tittade på så mycket utanför "skolsalen".

Men fadder, det hoppas jag kunna bli, snart, gärna i år, jag är entusiastisk för två och även om jag inte vet "allt" så kan jag nog lotsa frågorna vidare åt rätt håll.

Tror jag startar en tråd om fadderskapet, tack för tipset.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 17 mar-08 kl 17:16 »
I helgen var jag iväg på BF:s kurs i yrkesbiodling i Bankeryd. Det var verkligen en mycket bra kurs!! Vi var 15 biodlare/blivande biodlare varav några hade hållt på i många år medan andra var lika nya som jag... :)

Det var nyttigt att få ett "företagstänk" på biodling och en del gamla sanningar blev rejält ifrågasatta...

Så nu är jag ju grymt sugen på att börja vårgreja och så är här snöstorm.. ::)
« Senast ändrad: 18 mar-08 kl 18:13 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 mar-08 kl 17:49 »
Anette, du kanske kan slå dig ihop med någon duktig biodlare/biodlerska i din närhet och så kör ni en kurs tillsammans. Att vandra runt med de praktiska arbetena gör att de som går kursen får se olika upplägg på bigårdar, stöter på olika sorters bin, ser olika förutsättningar och kan på det sättet få fler intryck än om man alltid skulle vara i kursledarens bin och bigård.

mille, du skrev också något bra från din kurs i Bankeryd. Citat:"Det var nyttigt att få ett "företagstänk" på bidling och en del gamla sanningar blev rejält ifrågasatta..[/i]." slutcitat.
Det finns många gamla sanningar inom biodlingen som kan ifrågasättas om det verkligen är så. Bina har ju left 1000 tals år mer än människan och klarar sig många gånger bättre än vi tror mot diverse olika saker. Sedan skall vi ju givetvis hjälpa dem och ge dem de bästa förutsättningarna som går för en lyckad övervintring, honungskörd, hålla sig friska eller vad det nu kan vara.

caena

« Svar #18 skrivet: 22 mar-08 kl 22:52 »
våran kurs ska tydligen bli av!
*glad*

tvingade in även "svärfar" och killens bror i kursen .. =)
trots allt ska vi två flytta och än så länge är det väl tänkt att första sammhällena ska stå hos "svärföräldrarna" och de ska väl kunna ta hand om det hela när vi inte kan/har flyttat .. så det e nog bara positivt..

jupp, våran kurs är arrangerat med vuxenskolan här i Haninge..
vi börjar på torsdag!

äppelmos på min nos

« Svar #19 skrivet: 30 mar-08 kl 19:58 »
I tisdags hade vi den tredje träffen på våran kurs och då fick vi kolla på olika ramformat och prova att spika ihop en ram samt sätta vax på den. Sedan pratade vi lite om olika kontrollprogram ex KRAV och sigill och så fick vi lite info om biodlarföreningen. Nästa gång ska vi få prova att öppna en kupa (om vädret tillåter) så det är då det visar sig om det är nån idé att fortsätta kursen eller ej, hua... Men det ska nog gå bra.
Världen behöver fler rumpnissar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare
Radar, torpjens, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser