Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorråd NU! ikväll köp  (läst 5005 gånger)

louise

• Gäst
Traktorråd NU! ikväll köp
« skrivet: 19 feb-08 kl 19:58 »
Ok, nu har jag kollat på Fordson-traktorn som ni tipsade om. Är ju rätt väck på maskiner, nån som kan ge råd lite fort? Lovade att ringa före nio. Jag har första tjing om jag bestämmer mig någorlunda snabbt.

- oljeläckaget.
Ja, kanske nånstans mellan växellåda och motor. Men medan jag var där verkar den snarare vara vid bränslepumpen nånstans. Från pumpen var det en hel del, droppade, inte bara klägg. Jag gissar på båda, säljaren på bränslepumpen bara.
Hur svårlagat och dyrt kan detta bli?

- Dåliga bromsar. Obefintliga om man inte trampade ner kopplingen. Att bara trampa ner kopplingen funkade bra som broms tyckte jag. Ägaren menar att så måste man alltid göra på gamla traktorer och att bromsarna kommer komma igång när traktorn fått köra lite. Nu hade den stått still i 1,5 mån.
Hur farligt är det att bara "bromsa" med kopplingen? Kostnad för att fixa bromsar? Hur omfattande jobb?

Filip Skräplund

SV: Traktorråd NU! ikväll köp
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 20:10 »
Bränslepumpläckage är väl ganska lättlagat, brukar vara att byta packningar bara.
Jag vet inte vad det kostar att byta växellådspackning.
Hur kan man bromsa med kopplingen???
Ok, på plan mark och om bromsen ligger på hela tiden så kanske, men vad händer i en backe?
Det stod ju att traktorn var nyservad, vad innebär det?
Om jag gissar bara så går nog jobbet på minst 5000 kr + delar, troligen mer.
men jag är dåligt uppdaterad på priser.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 20:26 »
Det är kanske inte helt ont om dem. Hittade den här. Vad tror ni?

http://www.blocket.se/vi/14743734.htm?ca=16_s

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 20:43 »
Det är kanske inte helt ont om dem. Hittade den här. Vad tror ni?

http://www.blocket.se/vi/14743734.htm?ca=16_s

Citera
FEL:insprutarpumpen sprucken.samt att trepunkts lyften är svag

Det blir ju också extrakostnader, pumpen måste troligen bytas och fungerande hydraul måste du ju ha, den blir dyr att laga.

Kanske om du kan pruta några tusen på förra Fordsonen, med hänvisning till att det blir dyrt att laga läckage och bromsar?

Men det är svårt att rekommendera det ena eller andra utan att ha sett och provkört.

Is i magen kan vara bra, det finns fler gamla traktorer.
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 20:46 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 20:45 »
Definitivt. Jag ska försöka pruta, men om han säger blankt nej, då är det lätt att lbi mesig ändå.

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 21:00 »
Slappna av, jordbrukssverige är fullt av gamla härkar och en av dom kommer förr eller senare hamna hos dig.
Det första du behöver inse är att köper man i detta prissegmentet måste man ha tur som en tokig och även då kommer något gå sönder förr eller senare.

Vad gäller dessa två skulle jag rekommendera den första, en snabb koll på olsson i ellös visar att matarpump kostar under femhundra, läckage under motorn går att leva med om det inte är för stort. Och i detta fall kanske det inte ens är oljeläckage utan diesel som löser upp 50 års oljeavlagringar.

Den andra traktorn kommer att kosta pengar och kunnande att få i ordning. Köp inte den.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 feb-08 kl 21:05 »
jaha, är du säker på din sak? det var ju väldigt tydliga och klara besked. Men jag blir ju urvelig. Du ger ju dessutom rådet att både strunta i den här och att köpa den. GUd, när ska man lära sig att ta egna beslut:)

Glömde förresten säga att jag tyckte kraftuttaget var segt. Gick hem och jämförde med min lånetraktor och den gick allt fortare. Det gör mig riktigt betänksam..
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 21:07 av Lollo »

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 19 feb-08 kl 21:11 »
Kraftuttagsfarten beror på utväxlingen, huvudsaken att det snurrar.  ;)

Jag skulle också försöka pruta på den första Fordsonaren, eller leta vidare.
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 21:13 av Filip Skräplund »

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 feb-08 kl 21:15 »
Han ville inte gå ner i pris. det kommer en å kollar imorrn kväll. jag sa jag skulle ringa honom under dagen imorrn. Har fått tag på sveriges fordson-expert som jag ska ringa om en stund.

Vad menas med utväxling? Eller, skitsamma, orkar ett långsamt kraftuttag lika mkt som ett snabbt?

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 21:18 »
Eftersom jag kan allt och vet allt är jag säker på min sak.
Detta vet jag.
Av dessa två är den första troligtvis ett bättre köp än den andra.
Vidare så vet jag att när man vill ha något riktigt illa så grumlas omdömet och man går långt för att rättfärdiga ett köp  och framförallt: man grips av känslan av att jag måste slå till nu annars går tillfället ur händerna på mig.
Så är det väldigt sällan och om en traktorannons ligger kvar mer en ett dygn är det inte ett fynd.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 19 feb-08 kl 21:25 »
Han ville inte gå ner i pris. det kommer en å kollar imorrn kväll. jag sa jag skulle ringa honom under dagen imorrn. Har fått tag på sveriges fordson-expert som jag ska ringa om en stund.

Vad menas med utväxling? Eller, skitsamma, orkar ett långsamt kraftuttag lika mkt som ett snabbt?

Låter bra med experthjälp!  :)

Kraftuttagsvarvtalet är beroende av motorvarvtalet, men en del traktorer har högre utväxling så att det snurrar fortare vid samma motorvarvtal.
Spelar i praktiken ingen större roll.

Byracka ger rätt bra råd tycker jag, och eftersom annonsen varit ute i månader (den prissänkta) så har nog rätt många redan kikat på traktorn.
Troligen är ägaren ganska säljvillig...

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 feb-08 kl 22:05 »
ÄSch, jag gjorde ett långt inlägg men blev utloggad mitt i.

Har nog ork att ha is i magen. Nu har jag en pott pengar och kan slå till när rätt dyker upp.

Efter veckans två provkörningar inser jag att det finns massor att lära, särskilt när man provar olika märken som jag. Nåt som överskuggar en hel del är att många inte passar en klen liten kvinna. Både IH:n och Fordson:en krävde dubbelt så långt och dubbelt så starkt vänsterben av mig, kopplingen var ett projekt av stora mått. Jag blir allt mer kär i min lånetraktor, MF35, bensin. Nätt och snäll är den.

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 19 feb-08 kl 22:16 »
Jag tycker själv att MF 35 är en toppenmodell, man sitter bekvämt, lätt att komma på och av, bra utsikt åt alla håll, plus att kvaliteten är bra.
Den nyare MF 135 är ett minst lika bra val, men dyrare.
Fergusongrållar är för gamla idag fast dom var bra på sin tid, inte mycket att sätta lastare på heller.
Fordson Dexta som nämnts är mycket lika MF 35, en nyare variant är Ford 3000.
Jag tror man oftast tjänar i längden på ett lite högre inköpspris för något nyare traktorer, stora reparationer av äldre traktorer gör att det blir rätt dyrt i slutändan.
Och vill man ha lastare bör den sitta på från början, det är dels olika storlekar och varje traktormodell har särskilda fästen, nästan omöjligt att hitta rätt lastarvariant begagnat om man inte har extrem tur.
Gamla traktorer utan servostyrning kan bli rätt trögstyrda med last i skopan framtill.
Det finns en nödlösning om man inte har lastare, nämligen en tippbar skopa hängande i hydraularmarna.
Men den kan bara lyfta en halvmeter högt eller så. Plus att man får rätt ont i nacken av att titta bakåt när man siktar in sig.
Fördelen är att de större bakhjulen inte sjunker ner i marken när man lyfter, så som smala framhjul kan göra om det är lös mark och tungt lyft.
Den är också rätt praktisk vid småtransporter inomgårds, snöplogning mm.
Den översta bilden visar vad jag syftar på:
http://www.xyztrading.se/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=37

Här är en annan variant av baklastare, kräver lite större traktor eller motvikt fram för att inte framhjulen ska lätta från marken:
http://www.blocket.se/vi/15223850.htm?ca=16_s

Det här skulle också kunna vara något, en IH 434: http://www.blocket.se/vi/15201598.htm?ca=16_s

Jag föreslår att du försöker sträcka dig till närmare 20000 kr, det är först däromkring man verkar kunna hitta traktorer som inte först måste få en renovering innan dom går att använda.
Plus att dom är modernare och bekvämare att använda än de gamla och billiga.
Det finns inga garantier, en nyare traktor kan också krångla, men man kan ofta ana en del efter utseendet (slitage, läckage, ommålning), om den gått länge hos en ägare som varit noga med skötseln osv.
Men mycket kräver viss vana för att upptäcka, om kopplingen slirar, klen hydraul, konstiga ljud från motor och växellåda osv., sånt som kan bli dyrt att åtgärda.
Försök få med någon som är van vid traktorer och mekanik som kan kolla den innan du gör affär, det kan vara väl använda slantar att ge en dusör för den tjänsten.

Eller varför inte försöka köpa loss lånetraktorn?
Ägaren verkar ju ändå inte ha nåt större behov av den.
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 03:32 av Filip Skräplund »

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 feb-08 kl 22:24 »
Tusen tack för alla tips! Inte minst det sista "lastartipset".

Tänker nu att jag kanske ska hitta en som är "felfri" när jag köper den, nära på iallafall. Sen kommer det ju nån kostnad på reparation som man inte fattade först. Men den får inte kosta mer än 15, helst runt 10.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 feb-08 kl 05:43 »
Hittade den här länken på atl.nu, visande en traktor som är misstänkt lik MF35 fast ny och tillverkad i Indien. Spräcker Lollos budget, dock.

Traktorjättar jubilerar

hustran

« Svar #15 skrivet: 10 mar-08 kl 18:35 »
Hej, satt och slöläste om traktorköp. Vi har en Normet baklastare, helt suverän bla. mockar vi ur fårhuset med den. Till den har vi haft dels en Ford 4000, och en Valmet 502. Den funkar toppen även till en liten traktor alltså. Lycka till! Obs. Valmeten är snäll och lättkörd även för oss kvinnor. inte för stor. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser