Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt lamm  (läst 1607 gånger)

Sara Albinson

• Skåne
Sjukt lamm
« skrivet: 19 feb-08 kl 13:13 »
Ett av våra lamm verkar inte må riktigt bra. Det började i går då hon såg lite trött ut men inget som jag kunde sätta fingret på. Idag är hon sämre, står och hänger och verkar ha problem med sina bakben. Bakbenen hänger inte riktigt med hela tiden och står hon still så sjunker baken ner en anning som om benen inte orkade vikten. När jag skulle ta fast henne sprang hon iväg utan svårigheter.

I lördags märkte vi hennes öra. Jag tycker att det hänger lite och är lite rött. Kan det vara en infektion som spridit sig i kroppen? Har inte tagit temp.

Selenbrist? Tackorna får kraftfoder, saltsten och mineralbalja. Men inget tillskott av selen.

Hur dålig kan hon bli innan man kontaktar vet?

Lammet är ca två manader, tvilling och  tackan i någorlunda (2+ till 3-) bra kondition.

Mvh Sara

agge

SV: Sjukt lamm
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 15:32 »
Vi har haft lamm med dessa symptom för flera år sedan.
Då stoppade jag i dem flytande e-vitamin med selen köpt på granngården, ca dubbel dos
fördelat på flera givor om dagen, efter några dagar har de frisknat till.

Har lammen tillgång till lammkammare med eget kraftfoder?
Ibland har jag märkt att den ena tvillingen inte hinner äta sig mätt för tackan sticker iväg.
Då har jag provat med lammnäring i nappflaska, ofta repar de sig fort bara de får ordentligt med mat.

du kan ju ringa o rådfråga vet. ofta kan de ge svar på tel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sjukt lamm
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 23:57 »
Tokosel är ju också enkelt och bra att ge.
Slamma upp det i pyttelite vatten o ge lammen.

Ska man ge det flytade Basic E-vitain med selen får man ge 1/2 dl av det
för att det ska motsvara ett dosmått av Tokoselet.

:)
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 12:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser