Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hälsena av  (läst 1147 gånger)

Lars Pers Maria

• -
hälsena av
« skrivet: 18 feb-08 kl 20:18 »
Nu är det illa, såg att en get låg kvar på golvet i lördags när jag gav dem mat på morgonen. Strax efteråt var hon på benen. Nu, idag, (måndag) ser jag hur hon släpar vänster bakben. Jag tog ut henne från de andra direkt och undersökte benet. Jag trodde det var av men det verkar som om hälsenan (heter det så på en get?) är av. Hon skriker inte, verkar inte ha ont och reagerar inte när jag känner på benet.

Vad gör jag nu? Kan det läka ihop eller är det slakt som gäller?

Någon som vet, snälla?

PS Jag misstänker starkt min ogina bock, att han stångat henne. Hon kan också ha fastnat i lösa grindar som de hade vickat ikull härom dagen. Jag vet faktiskt inte.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: hälsena av
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 22:19 »
Vad säger veterinären?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 22:56 »
Jag upptäckte detta nu på kvällen. Har mailat till Kalle Hammarberg. Ringer honom i morgon. Geten är lugn.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 07:14 »
Avvakta och se.....geten har uppenbarligen inte ont och det är det viktiga. Har du känt högre upp på benet mot låret till. Hon kan ju ha blivit stångad där och fått en ordentlig lårkaka. Sånt läker

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 feb-08 kl 10:54 »
Nyfiken på vad Kalle sa  :D hur gick det ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 13:44 »
Pratade med Kalle tisdag. Han hade aldrig hört talas om en avsliten hälsena på en get. Däremot kan det i värsta fall vara CAE, o hemska tanke! Det börjar tydligen med ett förlamat bakben där klöven är bakåtböjd. Stämmer på min get. Naturligtvis kunde han inte säga säkert då han inte sett geten. Kan också vara en stångskada och ben som är av längre upp. Fast det känns inte så.

Idag, onsdag, känns en lätt svullnad på insidan av "knäet" och jag kan känna en antydan till hälsena på det onda benet. När jag känner på svullnaden drar hon åt sig benet och vill gå undan. Annars verkar hon inte ha ont. Ringde min lokala veterinär för att han skulle komma och undersöka henne och ev ta blodprov för att se om det är CAE. Han tyckte jag skulle avvakta några dagar till och se om hon blir bättre. Troligtvis senskador i knäet kanske pga stångskada. (förbaskade bock) Om hon inte repar sig var det inget att göra tyckte han. Om tempen är högre än 38 är det något fel.

Jag ser inte fram emot det beslutet, finnas kvar eller inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1617 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser