Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur öka luftfuktigheten?  (läst 4393 gånger)

Chester

• Gäst
Hur öka luftfuktigheten?
« skrivet: 18 feb-08 kl 17:15 »
Vaffö blir dä på dätte vise?

Jag får inte upp mer är 25% luftfuktighet i min kläckare även om jag ökar vattenmängden. Kläckaren håller mellan 37,3-37,6 grader. Vad gör jag för fel? Jag har testat mätaren i vattenånga och den funkar. Det är ju på tok för lågt! Så det blir nog inga kycklingar i min kläckare  :-\ Äggen har legat i kläckaren i två dygn, mitt första försök, hembyggd kläckare, skaffade hygrometer först idag.

fjäderfän

SV: Hur öka luftfuktigheten?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 19:00 »
testa att höja värmen lite eller spruta äggen med vattenflaska kan hjälpa.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 19:19 »
Jag törs inte höja värmen, om den går över 38 grader är väl äggen förstörda? Fast det är de väl ändå om luftfuktigheten är fel? Men spraya äggen kan jag ju göra.

Tack för tipsen!

johe71

« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 19:50 »
hembyggd kläckare

jag bara spånar några ideer här...

vad har du för material i väggarna? kan det vara så att det är något som "suger upp" fukten?

läcker det något i taket? så fuktigheten läcker ut...?

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 19:54 »
Om det är hönsägg så spreja inte på äggen utan i taket tex. Du kan ställa in fler pytsar med vatten om inte hela botten är täckt med vatten redan? Är botten täckt med vatten måste du ha för mycket ventilation i kläckaren.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Chester

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 19:59 »
Väggmaterialet är plast, kanske är fel att skriva "hemmabygge" när det är en hink med lock, typ  ;) Lite läcker det nog ut genom taket, för det är ventilationshål där. Ska jag tejpa över dom så det blir helt lufttätt? ??? Har läst att det ska vara ventilation?

johe71

« Svar #6 skrivet: 18 feb-08 kl 20:05 »
Kläckaren håller mellan 37,3-37,6 grader.

nästa fråga: eftersom det är en hink så kan det ju vara så här... jag antar att du mäter temperaturen där äggen är? är det sedan långt ner till vattnet så kanske det är lägre temperatur där så att vattnet inte skapar den fuktighet som det annars skulle göra? (tittar man på "köpkläckare" så är det ganska nära mellan äggen och vattnet så att vattnet antagligen är i närheten av 37 grader)

Chester

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 feb-08 kl 20:18 »
Jag har vattnet i en mugg brevid äggen på botten och mätaren står mittemot muggen. Har nu ställt in en mugg till och nu stiger fuktigheten men  sakta...

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 20:54 »
Nej tejpa inte för helt! Det måste komma in luft! Imin kläckare är det två hål som är ca 7 mm i diameter. Behövs kanske större i en hink där luftcirkulationen är lägre. Räcker det inte med en mugg till så ta en till! Sen när det närmar sig kläckning så måste fuktigheten upp ytterligare. Då skulle jag lägga äggen på ett galler på ben några cm över vattnet. Använd ett tätt galler så inte kycklingarna kommer emellan. Sen kan du fylla hela botten med vatten. Spännande! Låt oss höra hur det går!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Chester

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 feb-08 kl 20:57 »
Det ska jag göra, även om det är ett tag kvar! Men då hinner ju gubben fixa till ett galler på ben ;D

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #10 skrivet: 18 feb-08 kl 21:05 »
Hej,

Luftfuktigheten kan man reglera på flera olika sätt men något som är bra att tänka på är att ju större vattenyta, desto högre vattenavdunstning och därmed luftfuktighet.

När man skall tillsätta nytt vatten underlättar det för maskinen och stör äggen minimalt om vattnet är fingervarmt.

Man kan även öka luftfuktigheten ytterligare genom att t.ex. lägga en tvättsvamp i vattenskålen.

Chester

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-08 kl 19:55 »
Lös äggen idag, har gått 5 dygn. Inte ett liv, inte så mycket som en prick ens :-\ :'(

Bovanägare

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 feb-08 kl 19:57 »
Åh stackars Chester. Det är bara att ta nya tag skam den som ger sig.

Chester

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 feb-08 kl 20:02 »
Jag kanske får tag i blomme-kycklingar snart ;)

Bruja

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 feb-08 kl 20:15 »
Hej Chester

Lägg inte vatten i muggar, använd låga skålar med större ytor.
Jag har min kläckare på över 38 grader men den får aldrig nå 39, inga problem mer än att de kläcks någon dag tidigare.

Jag ska bygga en liten kläckare av ett akvarium istället, det går att köpa begagnat. Jag sak sätta ett lock (skiva) över med fläkt, lampa o lufthål. Har skickat efter fläkten på Högberga.

Annars har jag en beskrivning på en hemmagjord kläckare om du vill ha.

mvh
Carmen

Chester

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 feb-08 kl 20:25 »
Jag har ju ett akvarium står, tror det är på 45 eller 60 liter. Sexkantigt...De kanske jag kan använda. Men försvinner inte mycket av värmen genom glaset? 
Annars har jag en beskrivning på en hemmagjord kläckare om du vill ha.

ja tack, gärna!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 21 feb-08 kl 08:22 »
Kan jag ffå beskrivning på kläckare ???
Låter så spännande :D
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Bruja

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 feb-08 kl 10:54 »
Hej!

Jag kommer att sätta in beskrivningen så småningom i en tråd, just nu har jag lunginflammation o orkar inte särskilt mycket.

mvh
Carmen

Chester

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 feb-08 kl 13:30 »

Jag kommer att sätta in beskrivningen så småningom i en tråd, just nu har jag lunginflammation o orkar inte särskilt mycket.

Stackars dig, det låter verkligen inget kul :-\ Krya på dig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
Galaxie, Bokohammare, Tiiril

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser