Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första kycklingar har kommit  (läst 1556 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Årets första kycklingar har kommit
« skrivet: 15 feb-08 kl 16:29 »
I söndags kläcktes våra första kycklingar (dvärgkochin) av en stolt Kindahönamamma.
Tänk att det är så roligt att få kycklingar, är så ofta jag kan hos hönsen. :D

Nu en fråga till nån som vet, kycklingarna bor med sin mamma i hönshuset.Klarar dom av det tror ni, vi har ingen värme.Nu har det varit några minusgrader några dagar och då är det ca 1+ i hönshuset.Men dom beter sig som dom ska.Springer runt och busar och pickar.
Ska vi flytta in dom tror ni? Bäst är ju om de kan vara ibland de andra.
Tacksam för svar!! :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

sonja på slätten

• Halland
SV: Årets första kycklingar har kommit
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 18:37 »
Jag  vet i9nte hur högbent en kindahöna är,men  jag har någon gång haft dv.kochinkycklingar hos dvärgwyandottehöna.
När kycklingarna blir lite större vill hönan ofta stå med kycklingarna under sig.Det ser så roligt ut med rätt sorts
kycklingar,en massa ben som sticker ut under hönan.
Men dv.kochinkycklingarna når inte upp.De sträcker sig allt vad de kan,men det är risk att de fryser.
Men du är ju mycket hos dem så det märker du nog.De piper på ett särskilt sätt när de fryser.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 22:16 »
 :D Åh vad kul! Grattis! Svårt att ge råd, du får väl gå på känsla! :P
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

bjannie

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 14:44 »
Hej!

Jag tycker att du ska köpa en värmelampa som du kan hänga in till dem då behöver du inte oroa dig
fryser de så springer de dit.
Ska snart lägga en höna på ägg och vet ju inte hur temperaturen kommer vara så då använder jag en lampa
som reserv till kycklingarna.
Mvh Annie

I söndags kläcktes våra första kycklingar (dvärgkochin) av en stolt Kindahönamamma.
Tänk att det är så roligt att få kycklingar, är så ofta jag kan hos hönsen. :D

Nu en fråga till nån som vet, kycklingarna bor med sin mamma i hönshuset.Klarar dom av det tror ni, vi har ingen värme.Nu har det varit några minusgrader några dagar och då är det ca 1+ i hönshuset.Men dom beter sig som dom ska.Springer runt och busar och pickar.
Ska vi flytta in dom tror ni? Bäst är ju om de kan vara ibland de andra.
Tacksam för svar!! :)

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 16 feb-08 kl 15:26 »
När man har en sån bra ruvhöna behövs ingen tillskottsvärme. Alla min hönor som kläcker fram kycklingar klarar det galant, även nu på vintern, när det ibland är minusgrader hos dom. Ingen har dött, jag har aldrig tagit in dom eller använt värmelampa.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #5 skrivet: 16 feb-08 kl 16:06 »
Hejsan!
Har 4 kycklingar från en vecka gammal nu. Det har varit 10 - 15 minus grader för några nätter här i Norrland. Inne i lagård'n hos kycklingerna är det minus grader (is på vattnet) men hönan klarar det bra att hålla dem varm. 8)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 feb-08 kl 11:31 »
Tack för alla svar. Kycklingarna verkar klara sig bra, Idag är det +9 grader ute dörren står öppen så solen strålar in på dom. Och dom ligger i spånet och solar 8)
Mamma höna är så duktig att ta hand om de små.I lör natt var det -10 här, då var jag orolig för dom.Men bara dom har mat hela tiden och kan gå under morsan verkar det gå bra.
Dom blir starkare för varje dag ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser