Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!!!! Min get har fått "stångsjukan"  (läst 2675 gånger)

annica

Hjälp!!!! Min get har fått "stångsjukan"
« skrivet: 14 feb-08 kl 19:15 »
Hej alla vänner av getter!!!

Mitt problem är följande.
Jag har 2 getter som är syskon. (tvillingar) Sedan 1-2 månader har den ena geten,som
också är den dominanta böjat att stånga mig. Hon är som mest stångslig när jag har lämnat getterna i hagen på f.m. De senaste dagarna har det blivit mycket värre. Hon stångar mig lite när som helst.

Vi har haft en bock gående hos " flickorna " fram till jul ungefär. Om jag har tolkat signalerna rätt,så är Kerstin dräktig däremot inte Svea. Kan det vara så att Svea känner att Kerstin är "med killing" ock så innerligt önskar det samma. Är det kanske så att Svea är svartis ???????

Jag har läst de flesta trådar här på getsidan, och många av er verkar ha stor erfarenhet av dessa härliga,egna djur..........

tack på förhand  /    Annica     
"bondmora" söder om enköping som har katter,åsbohöns och jämtgetter.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Hjälp!!!! Min get har fått "stångsjukan"
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 23:46 »
Backar du när hon stångas?

annica

« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 13:04 »

Nej !

Jag har hela tiden varit bestämd med att visa mig som ledaren, försökt att hålla

fast henne. Jag har undvikit hornen.

Som jag sa tidigare har det blivit värre. De här getterna har varit mina följeslagare sedan 5mån ålder. Svea har blivit som förbytt,galen skulle jag kalla det.
Jag är nu lite orolig att kerstin inte får vara ifred for surpuppan. Vad händer när hon har killat???  Tror du att hon ger sig på den lilla???

Hoppas att det löser sig, alla tips är välkomna

Annica
"bondmora" söder om enköping som har katter,åsbohöns och jämtgetter.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 16:45 »
Getter som har killat ändrar ibland sin status och hoppar upp ett snäpp i rang. Så det finns en chans att det blir ändring. Din egen roll, tycker jag du sköter fint så som du berättar. Jag har en med "stångsjuka" jag också, så jag förstår lite av din oro. För det kan gå rätt hett till ser man ju.

Amamfa

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 16:42 »
Min getabock har samma problem. Han stångas inte hårt, men ska hela tiden vara framme och vara irriterande. Är det okej att bara hålla fast dom i halsbandet (om dom har det på sig) ?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 21:19 »
Tag tag i deras hakskägg och pussa dem ljudligt på nosen några gånger medan ni håller fast bråkstake. Getterna brukar förstå att deras beteende inte är önskat efternågra om gångar av "tvångspussar"! Det har hitills alltid funkat på mina!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Amamfa

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-10 kl 16:33 »
Haha!  :D  Vitos kommer bli alldeles till sig och undra vad i hela friden ungen gör   ;D

Amamfa

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 20:10 »
Testade på bråkgeten idag. Han blev helt paff och undrade säkert vad den förbaskade ungen gjorde med huvudet mitt i ansiktet på honom. Jag gnuggade hela ansiktet mot honom, och släppte honom sedan  ;D  Sedan var han jättetrevlig  :o

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #8 skrivet: 25 jan-10 kl 20:17 »
Att visa sig "stor", brukar hjälpa.
Är man större än bocken, backar de och stångas inte.
Kommer bocken emot dig med nerböjt huvud och på väg att stånga, så slå ut med armarna och stampa med en fot. Ibland säger jag nåt typ "lägg av!"
Eller nåt...
Inte så noga vad så klart. ;D
Då drar sig bocken tillbaka och inser att JAG har högst rang. Ingen ide att bråka!
Hittills har jag aldrig blivit stångad!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 jan-10 kl 20:48 »
Har Du kollat om bråkstaken har ont nånstans?  Om hon inte har det, så prova med Torptomtens tvångspuss, och/eller, om geten är liten, lyft helt sonika upp henne!  Då visar Du verkligen att Du är större och starkare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Amamfa

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 15:39 »
Ont skulle jag inte tro att han har.. Han dansar på glad i hågen när vi är ute och promenerar. Visiterar mina getter dagligen också  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 20:02 »
Jasså, en han.  Då orkar Du väl inte lyfta mer än halva...  Tvångspuss, alltså, ju blötare dess effektivare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Amamfa

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jan-10 kl 10:29 »
Haha  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare
Karlsdotter, Lilla i, Galaxie, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser