Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta hö mot hösilage  (läst 2549 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Byta hö mot hösilage
« skrivet: 14 feb-08 kl 10:32 »
Vårt sista hö har möglat bort och vi tänker introducera hösilage till våra får och getter. Hur gör vi det bäst? Behövs det nån invänjningsperiod? Är det något annat vi måste tänka på som nybörjare med inplastat foder?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Byta hö mot hösilage
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 10:48 »
du bör blanda torr hö med lite med ensilgaet så deras magar hinner vänja sig.. försösk få tga på så tort esilage som möjligt... det är noga med att ensilaget är av bra hygienisk kvalitet... ingent vit mögel eller annat... får är känsliga för dåligt ensilage...  de kan dö av de..

Jag brukar tänka på att om torra balar ensilage har mkt blöta delar så är de nästan alltid dåligt... där...

och tvärt om.. blött ensilage som helt plötsligt är torrt i ena sidan då får man vara observant...
då kan de vara dåligt... en bit in.. ofta är också plasten slemmig på insidan om baeln är feljäst...

Bäst är om man kan ge lite i taget förhand och utfodrar med.... för då har man mer koll på ensilage balens kvalitet.. ibland är de sämre innut i... än om du ställer in hela balen..

hittade häromdan en mkt platt vatten sork på foder bordet.. hos korna... det var i en bal som var lite "konstig " i kvaliteten...  denvar fläckig o hade en dålig fläck på ena sidan.. så jag tog bort de dåliga och kärrade in de bättre till korna trodde jag iallafall..

men antagligen var de denna stora vattensork som gjort att balen var dålig på ena sidan.. helst skall man inte utfodra med sådana balar alls..

men ibland är de dåliga bara ytligt.. kan ha varit nån skada på plasten i ett senare skede...

tänk på att endast köpa hela balar.. inte tejpade... då är de lagade o är nästan alltid mer eller mindre dåliga under tejpen..

är de varmt ute så måste man även äta upp balen bara innom några dar... tänk på att ställa den i skuggan så att inte vår solen lyser direkt på den då blir den dålig mycket snabbare...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 19:14 »
Hösilage är ju mycket torrare än ensilage, mina får behövde ingen invänjningsperiod. mitt hösilage är nästan alltid som hö.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 19:29 »
Jag vill nog gärna vänja djuren successivt när jag byter foder.
Det är ju inte bara vätskemängden som spelar roll... Utan proteininnehåll osv
Tänk på att det egentligen inte är fåren vi utfodrar ;) utan små mikroorganismer i våmmen,
dessa tål inte häftiga byten så bra...
                                 Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 20:45 »
Tack för bra svar och goda råd :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 15 feb-08 kl 07:27 »
har man otur om man byter för snabbt så är risken bl a att de kan få CCN kramper o dö om de inte behandlas...
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 16 feb-08 kl 15:33 »
Vi har hösilage från flera olika håll, så det skulle aldrig funka att vänja dom långsamt... För olika åkrar och olika delar av samma del av landet ger oxå helt olika innehåll!'Mina klarar det utan problem iallafall, även hästarna och kaninerna.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 17 feb-08 kl 23:26 »
Är det så att det bara finns mögligt hö att vänja in med hade jag gått direkt på hösilaget, annars är det ju bra om man kan köra bägge delar ett tag.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 08:04 »
Är det så att det bara finns mögligt hö att vänja in med hade jag gått direkt på hösilaget, annars är det ju bra om man kan köra bägge delar ett tag.

Självklart ska vi inte blanda ut hösilaget med mögligt hö. Vi tycker om våra djur och deras ofödda ungar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser