Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera och valla träskidor?  (läst 9240 gånger)

Havenwar

• Gäst
Renovera och valla träskidor?
« skrivet: 07 mar-05 kl 22:16 »
Hej! Hittade ingen bättre stans att lägga den här lilla frågan, så den får hamna i ljugarbänken så länge.

Jag har fått tag i två par gamla träskidor nu, i tämligen fint skick, men torra och mycket gamla. Jag har inte åkt skidor sen jag fortfarande kunde räkna min ålder på fingrarna, men jag tycker mig minnas att träskidor som legat för länge ska slipas försiktigt först, och sen vallas? Har också för mig att man kan använda stearin så länge det är mildväder.

Men finns det fler enkla helst hemmagjorda vallor som håller när temperaturen sjunker, och är det något mer jag kan göra för att skidorna ska hålla sig bra nu när jag åter tar dem i bruk?

/Gunnar

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Re:Renovera och valla träskidor?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-05 kl 05:27 »
Men finns det fler enkla helst hemmagjorda vallor som håller när temperaturen sjunker, och är det något mer jag kan göra för att skidorna ska hålla sig bra nu när jag åter tar dem i bruk?

I artikeln "Skidbygge" här på alternativ.nu (i Handboken) finns det lite om ytbehandling och vallning också. Hoppas du kan ha nytta av det! :)
http://www.alternativ.nu/handbok/hantverk/skidbygge.html

Havenwar

• Gäst
Re:Renovera och valla träskidor?
« Svar #2 skrivet: 08 mar-05 kl 09:49 »
Oj, nu skäms jag nästan lite...

jag hade ju förutsatt mig at rota igenom handboken någon dag, men det blev tydligen aldig av och föll i glömska. Ursäkta mitt misstag.

intrancewetrust:
Jag vågar inte bara ut och åka eftersom skidorna är så gamla. Man förkortar livslängden och kvaliten rejält på dem om man inte behandlar dem ordentligt innan man åker ut på åkrarna. Speciellt när det är mildväder, för då bli skidorna genomfuktiga, och sedan när det blir kallt fryser de.

Fast jag har ju två par, så... man vet aldrig.  ;D

/Gunnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser