Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man tag i näver?  (läst 15406 gånger)

fao-79

  • Inlägg: 17
    • Lappland
Hur får man tag i näver?
« skrivet: 03 mar-05 kl 20:20 »
Hejsan! Jag går på folkhögskola i Dalarna och skall syssla lite med tampning och flätning av näver.
Har upptäckt att det är lite svårt att få tag på näver, så om någon vet var jag kan köpa lite (för ett vettigt pris) skulle jag bli oerhört tacksam för tips ;D
« Senast ändrad: 29 aug-05 kl 19:33 av admin »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hur får man tag i näver?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-05 kl 21:10 »
Hejsan! Jag går på folkhögskola i Dalarna och skall syssla lite med tampning och flätning av näver.
Har upptäckt att det är lite svårt att få tag på näver, så om någon vet var jag kan köpa lite (för ett vettigt pris) skulle jag bli oerhört tacksam för tips ;D
Ring till Skogsägarna/Skogsägarföreningen (eller till något bolag) och fråga var det är någon avverkning av björk på gång. Björkmassaveden läggs ju upp i travar så det blir lätt åtkomligt. Du skall inte behöva betala någonting, eftersom alla skogsägare är tacksamma om folk tar näver på redan avverkade träd. Det värsta som finns är dessa näverplockare som sliter bort stora schok (? hur stavas det?) från växande träd.
« Senast ändrad: 29 aug-05 kl 19:33 av admin »

fao-79

  • Inlägg: 17
    • Lappland
Re:Hur får man tag i näver?
« Svar #2 skrivet: 04 mar-05 kl 12:44 »
Tack för tipset Anders! Men vad jag har lärt mig är att man bara kan ta nävret på våren när träden börjar sava. Annars får man bara av små bitar som inte duger till att slöjda med (man behöver stora schok ;)) men SJÄLVKLART ska man inte gå och ta näver på andras mark och jag tar för givet att de som agerar som återförsäljare av näver inte länsar andras träd.
Jag har inte förkastat din idé. Allt måste prövas innan dommen faller  :) så jag ska göra ett försök och se om jag är skicklig nog att få loss stora bitar på fällda träd!
Ha det bra!
« Senast ändrad: 29 aug-05 kl 19:34 av admin »

Vintersol

  • Inlägg: 218
  • tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
Re:Hur får man tag i näver?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-05 kl 16:57 »
halloj!

näver kan du ta från savstigningen fram tills midsommar ungefär. ett litet problem i ditt fall kan nog vara att nävern ska torka i tre månader ungefär.
fast vad vet jag föressten :) du kanske går två år? vilken skola är det?
nävern ska torka i lager, näver mot näver, avig (eller nått) mot avig och tyngder på, så de inte rullar ihop sig, så får du flytta runt på det ibland så det håller sig fint.
näver är så vackert!
knacka dörr. å säj "hej, ska du ta ner någon björk snart?" bor man på landet så ska de oftast det, ta nävern precis innan trädet fälls.
du behöver utan på det du ska göra gånger 2.
ha det kul! mvh/malin
« Senast ändrad: 29 aug-05 kl 19:34 av admin »
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Parakit

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser