Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hur stor gård "måste" jag ha?  (läst 6032 gånger)

HJÄLP! Hur stor gård "måste" jag ha?
« skrivet: 03 mar-05 kl 01:58 »
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga - men det gäller ju boende  ;)

Om jag och min man framöver inte kan dra mer jämt, går flyttlasset för mig och vår dotter  :'(.  Med i lasset hoppas jag att jag kan (ekonomisk fråga - ensamstående med barn och djur är tufft) ta några, 5-6 st, av våra getter samt kon och kanske tjuren. Ja så våra två genbanksgrisar också. Om jag ska kunna husera och fodra dessa djur, samt söka odla så mycket av våran mat som möjligt (trädgårdsland)... hur stor gård/torp bör jag leta efter??? Vad säger ni som har längre erfarenheter av självhushållning?

Om vi beslutar att dela på oss kan jag bosätta mig varhelst jag har råd att (helst) köpa en gård. Så jag kommer väl bli norrlänning på kuppen  ;D Man får inte vara knösslig, viktigast är att dottern får växa upp på landet. Ta nu inte detta "fel" alla norrlänningar, HELA sverige är fint, men min släkt finns i Södermanland och barnpassning av mormor är aldrig fel.....

Maria, än så länge smålänning från södermanland...
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anders

• -
    • felicia.se
Re:HJÄLP! Hur stor gård "måste" jag ha?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-05 kl 08:28 »
Om jag och min man framöver inte kan dra mer jämt, går flyttlasset för mig och vår dotter  :'(.  Med i lasset  5-6 st getter kon och kanske tjuren.  två genbanksgrisar.  fodra dessa djur, samt söka odla så mycket av våran mat som möjligt.

Att man och kvinna inte drar jämt är nog kanske mer vanligt än att de drar jämt. Den gård ni har nu låter väldigt likt som ett Per-Albin-torp. (Gården har mest skog, 18 ha och resten, 5 ha, är vall och ängar.) Dessa etablerades under 1930-talet, men även senare. Här i grannbyn finns en del Per-Albin-torp. Här fick de köpa en cirka 15 hektar skogsbevuxen mark, som de sedan fick röja upp till åkermark (ca 5 har). Med extra-jobb kunde få mat till en familj illa fall.

Räkna med en ko per hektar. Ta inte med tjuren om du flyttar. Han äter bara mat, och som de flesta manliga indivder är de kanske inte till så mycket nytta. ;)

Grönsaksland och potatisland (beror hur du föder grisarna) kräver inte mycken areal, kanske 100 kvadratmeter. Servituten här, för uppvärmning och virke, för rep och nybyggnad, ligger/låg på ungefär 60-90 kubukmeter ved och cirka 10 kubikmeter timmer. Beroende var du bosätter dig så bör du (om det går) ha skog som avkastar denna mängd årligen eller motsvarande servitut. Virkesmängden/servitutet kan man alltså spara ihop medan vedservitutet måste huggas årligen.  

Har torpet 3 har åkermark så klarar du försörjningen för dig, djuren och din flicka. (Grisarna har ett foderrbehov som till ca 40% kan utnyttjas av gräs/ensilage. Men du kanske sätta en hel del potatis).

Sedan vill jag påpeka att Småland, Södermanland och de där områdena som finns söder om Dalälven är kalla, fuktiga och mörka områden. Här (Piteå) går nu solen upp 6.30. I Malmö 6.56, i Jönköping 6.55 och i Stockholm 6.41. Om en vecka har vi mera ljus på dygnet än vad sörlänningarna har.  Stackare är de som måste bo i dessa utbyggder. http://www.smhi.se/apps/sun/vader_soluppned.html

Per-Albin-torp, en enkel hustyp med liten lagård därtill som fanns i tusental, speciellt norr om Dalälven, som egentligen var en reform av Per-Edwin Sköld men som uppkallats efter dåvarande statsministern. Tanken var att ge säsongsarbetande skogsbönder/arbetare möjligheter till viss självförsörjning genom att bevilja förmånliga lån under förutsättning att man byggde efter samma planritning. Villkoren var noggrant angivna. Man tilläts variera köket i norr/söderläge men knappast mer.

måns

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 mar-05 kl 18:42 »
Vill bara instämma i Anders lovsång till Norrland. Torp och små gårdar hittar du för en bråkdel av kostanden i syd- och mellansverige. Somrarna är lika varma som söderöver och dessutom ljusare. Vintrarna är så klart lite längre och kallare, men å andra sidan ännu så länge snörika och just därför desto ljusare. Du slipper snöblask, regn och töväder. Visst är odlingssäsongen något kortare men nog går det att klara livhanken genom egen odling även här. Det har generationer av bönder visat fram till för några årtionden sen.

Ett fint Per Albin torp med 5-15 ha mark får du för en ganska ringa peng. Det finns massor som lämnats åt sitt öde med igenväxande marker och lador i förfall. Skulle marken vara avstyckad – vilket väl händer ibland – brukar det inte var något problem att låna grannarnas f.d. åkrar och hagar för bete. Finns det bara öppna marker i närheten så ordnar sånt sig allltid. Tror att de flesta hellre lånar ut sin mark åt någon som har djur på den än någon som endast tar fram traktorn och slår vall för ensilage.

Gårdar i södra och mellersta Sverige finner alltid köpare som mer än gärna omvandlar dem till gulliga hästgårdar på bekvämt pendlingsavstånd till jobbet inne i närmsta stad – styckar av markerna, smäller upp billiga plaststaket och renoverar sönder husen. Nej, gör istället en insats för den del av Sverige som ratas av dessa stadslandsbygdsbor. Välj Norrland och dra ditt strå till stacken för att rädda resterna av en inte för så särskilt länge sen blomstrande självhushållarkultur och ett ännu existerande kulturlandskap innan det helt växer igen...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 10 mar-05 kl 13:47 »
Torp och små gårdar hittar du för en bråkdel av kostanden i syd- och mellansverige. Ett fint Per Albin torp med 5-15 ha mark får du för en ganska ringa peng.  
Nu blir åtminstone jag nyfiken - vad är då "en ganska ringa peng" i mera klartext  ???
I Södra Norrland hittar man inga 15 ha torp till salu och om man gör det kostar de mellan 700000- 1 milj.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

måns

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-05 kl 15:59 »
Nu blir åtminstone jag nyfiken - vad är då "en ganska ringa peng" i mera klartext  ???
I Södra Norrland hittar man inga 15 ha torp till salu och om man gör det kostar de mellan 700000- 1 milj.

Vad som är en ”ringa peng” är naturligtvis relativt. Vi har alla olika ekonomiska resurser och möjligheter. Nedanstående länk går till en mindre gård i Jämtland med två bostadshus, ladugård, lada och bakstuga samt 8,5 hektar mark. Begärt pris är 190 000:-. Jag tycker att det är en fullt rimlig summa för en gård som uppfyller de flesta av de krav jag som självhushållare ställer. Jag påstår inte att 190000:- är en struntsumma, men något måste man trots allt vara beredd att betala även för en gård i Norrland!

Men det är klart, vill man ha ett fullt modernt boende, med treglasfönster, tilläggsisolerade fasader, nytt lågkvalitativt spånskivekök, golvvärme, bredbandsuppkoppling och bekvämt pendlingsavstånd till någon tätort– ja då kostar det förstås mer.  Själv söker jag ett enklare och moraliskt och miljömmässigt mer försvarbart liv, utan alla dessa så kallade moderniteter.

Skulle vara kul om någon med självhushållarambitioner tar sig an denna gård! Eller någon av alla de andra tusentals torp och gårdar i norra Sverige som snart går en dyster framtid till mötes – som sönderrenoverade livlösa sommarstugor eller övergivna och fallfärdiga lämningar av en svunnen självhushållarepok.

http://www.blocket.se/view/4486458.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

måns

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-05 kl 16:25 »
Här är två andra torp på 15 respektive 16 ha. Lite dyrare, men liknande ställen i syd- och mellansverige går säkert för det tredubbla.

http://www1.konsult.lrf.se/newmedia.asp?OID=4444

http://www.bovision.se/bin/cgicache.dll?45203207,1984&confirmed=1

signe

« Svar #6 skrivet: 10 mar-05 kl 20:10 »
Jag åkte genom Rossön häromdagen på väg till sportlov i Tåsjö. En mycket vacker bygd där många gårdar verkar stå tomma. Här kan man nog hitta väldigt prisvärda fastigheter om man inte är beroende av närhet till städer. Och Tåsjö var verkligen en pärla.

« Svar #7 skrivet: 10 mar-05 kl 23:19 »
Tack för alla tips, och länkar! Måste erkänna att jag blev mycket sugen på huset i Rossön... vilken pärla det verkar vara.

Känner efter era svar att jag har mer på fötterna gällande gårdens storlek etc. Tack!
Fortsätt gärna tipsa om specifika objekt!!!

Nu återstår "bara" för oss att ta en rejäl funderare på vårt förhållande, vår (gemensamma) framtid och framförallt vår dotter. Vår dotter kommer först! Detta är en (av många) anledningar till att jag ev. letar gård - vill ge vår dotter en så bra start i livet som möjligt. Samtidigt begränsar ju detta, då jag kanske kan bo "på kalfjället", men dottern måste/bör ha närhet till skola, jämnåriga etc.

MVH
Maria

PS. Visst måste väl en gård i Norrlan också få kosta... och 190000 tycker jag är MYCKET rimligt för ett boende som kan ge så mycket. Jag har tittat på allt från 90 - 450000 kr. Det gäller ju "bara" att få lån och faktiskt sen ha råd att betala av dessa. Även den billigaste lägenhet kostar och när pengarna ska ut känns det (i all fall för mig) bättre att de går till det EGNA boendet. DS.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 11 mar-05 kl 10:40 »
http://www1.konsult.lrf.se/newmedia.asp?OID=4444

http://www.bovision.se/bin/cgicache.dll?45203207,1984&confirmed=1

Kan ni verkligen tänka er att betala mellan 400000-450000
för typ såna här ruckel med bara 4-5 ha jord till..

Lite realistisk måste man väl ändå vara..
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 11 mar-05 kl 19:57 »
 Men det hörde ju skog till också....
Det ena hade 16 hektar och del i jaktlag...
                    Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 mar-05 kl 21:03 »
Nej inte 16 utan 12 ha men det är ju inget av större värde
eller glädje och del i jaktlag har alla markägare.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 11 mar-05 kl 21:34 »
 Här uppe har man inte automatiskt del i jaktlag.... Det beror ju på hur man delat upp och grejar med jaktvårdsområden??? Vet inte, jag har inte ett dugg intresse av jakt, men det är det ju många som har och kan betala en del för...
 Skog är väl värt något? Det är det i alla fall för mig.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 12 mar-05 kl 09:20 »
Min föräldragård hade 300 ha skog så jag har sett skog på längden o tvären.
Men... jag har trots det eller kanske pga av det? ingen önskan om att själv köpa skog, den brukar dessutom vara driven till sista pinnen och det som återstår är plantsättning..dvs kostnader o kostnader..

måns

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 mar-05 kl 13:03 »
Kan ni verkligen tänka er att betala mellan 400000-450000
för typ såna här ruckel med bara 4-5 ha jord till..

Lite realistisk måste man väl ändå vara..

Här kommer länkar till ytterligare två "ruckel". Kanske inget för dig Rosa :), men nog tycker jag att de verkar någotsånär prisvärda. För dessa summor får du väl en ganska ordinär villatomt - utan villa - i Skåne...

http://www.blocket.se/view/4202898.htm?caller=dal_s&l=0&c=1&city=0

http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid=2947239&service=hemnettogp&caller=main&area=19&kommun=103,126,213,227,244,295,305

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare
Nataks, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser