Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djuretik - slakt  (läst 6222 gånger)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: djuretik - slakt
« Svar #20 skrivet: 07 nov-08 kl 18:25 »
Kön:  (  )Man      ( x )Kvinna

ålder:
(  ) <20
(  ) 20-30
(  ) 30-40
( x ) 40-50
(  ) 50>

Är du:
(  ) Vegetarian          (  ) Vegan         ( x ) Köttätare

Vad tycker Ni om slakten?
( x ) rätt        (  ) fel         (   ) vet inte

varför tycker Ni så om slakten?

Ifall ni svara att det är rätt att slakta, tycker ni även att det är rätt att slakta sällskapsdjur, tex hund och katt?
(  ) rätt        ( x ) fel         (   ) vet inte

Är det rätt att slakta för pälsen/nöje?
(  ) ja        ( x ) nej        (   ) vet inte

Tycker ni att djuren är (jämfört med oss människor):
( x) indre värda           (  ) mer värda            (  )jämlika

Anser du att det är skillnad på att slakta olika djur ex skillnad mellan gris och kyckling?
(  ) ja        ( x ) nej         (   ) vet inte

Anser du att djurskyddslagen behöver bli hårdare?
( x  ) nej, bra som den är      (   ) ja            (  ) nej, den är för sträng

Vad anser du om djurtransportern (till slakten)?
bra--------------|----x----------- dåligt

kommentarer/övrigt:

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 07 nov-08 kl 18:27 »
Hej såg att frågan tydligen var 3 år gammal men det är ändå intressant att göra testet och se vad andra tycker. Man kan ju debattera detta ämne oavsett år.

Slakt i dag är inte som den var förr. Nu är det stor industri med långa transporter.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 07 nov-08 kl 18:37 »
Hej såg att frågan tydligen var 3 år gammal men det är ändå intressant att göra testet och se vad andra tycker. Man kan ju debattera detta ämne oavsett år.

Slakt i dag är inte som den var förr. Nu är det stor industri med långa transporter.

Fast att jag tror också att gårdsslakten är på väg tillbaka.
Vi har förhoppning om att vi skall vara självförsörjande på kött om några år.

getalina

• Halland
« Svar #23 skrivet: 07 nov-08 kl 18:40 »
Fast att jag tror också att gårdsslakten är på väg tillbaka.
Vi har förhoppning om att vi skall vara självförsörjande på kött om några år.

Jaha va intressant. Vad har ni för djur?

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 07 nov-08 kl 18:43 »

Jaha va intressant. Vad har ni för djur?
Vi har inte så mycket djur nu men vi håller på att sakta bygga ut för mera djurhållning.
Så i framtiden kommer det att finnas får, grisar, höns och kaniner på gården.

getalina

• Halland
« Svar #25 skrivet: 07 nov-08 kl 19:08 »
Inga större djur alltså. Hemma i mitt föräldra hem hade vi kor, grisar, höns, gåsar, kalkoner, katter o hund.  Å ibland tog vi hand om något skadat djur som blev väl ompysslat.

Jag skulle vilja satsa på självförsörning på egen gård men då får man nog vara lite friskare, jag har sjukpension och maken pension. Så nu har vi som hobby att rädda katter i vår omgivning och adoptera bort dem. Oxå är vi ute och plockar vad naturen ger, odlar potatis o grönsaker i trädgården och försöker ta vara på allt som går. Och alla säger till mig att Du skulle väl inte kunna slakta något djur du som räddar alla som ser ut att behöva det. Och de har nog rätt. Så jag hade nog blivit en eländig bonne.  ;)

Här ser du senaste räddnings projektet som från att ha varit utekatt fått ett eget hem. :)

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 07 nov-08 kl 19:16 »
 Fast det där är rätt märkligt...
Även om man vet att man ska slakta djuren när dom vuxit upp så nog sjutton fixar man och grejar med dom lite klena och svaga så att dom ska överleva. Även om det är totalt oekonomiskt och tidskrävande.
 I våras hade jag ett nästan nyfött bagglamm som bröt benet och jag spjälade och skötte honom till han blev bra. När jag stolt berättade det för en kompis så var hans kommentar: Jaha, du är ju snäll som ser till att dom överlever bara för att slakta dom på hösten... Och det är ju sant men ändå vill man ge dom en chans när dom har en sån livskvilja och livskraft.
                                      Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 07 nov-08 kl 19:19 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

getalina

• Halland
« Svar #27 skrivet: 07 nov-08 kl 19:29 »
Fast det där är rätt märkligt...
Även om man vet att man ska slakta djuren när dom vuxit upp så nog sjutton fixar man och grejar med dom lite klena och svaga så att dom ska överleva. Även om det är totalt oekonomiskt och tidskrävande.
 I våras hade jag ett nästan nyfött bagglamm som bröt benet och jag spjälade och skötte honom till han blev bra. När jag stolt berättade det för en kompis så var hans kommentar: Jaha, du är ju snäll som ser till att dom överlever bara för att slakta dom på hösten... Och det är ju sant men ändå vill man ge dom en chans när dom har en sån livskvilja och livskraft.
                                      Mvh
                                    Charlotte

Djuren är ju bonden guld så klart man gör vad man kan då. I bland var där en pattegris som var rent eländig och den fick nappas upp och blev väldigt ompysslad. Men den såldes ju vidare till smågrisuppfödare i slutändan om den klarade sig.

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #28 skrivet: 07 nov-08 kl 23:53 »
Jag håller på att starta upp Sveriges första Capybara farm (Ranch). Se tråd Capybarer, här under övriga djur.

Just nu har jag precis blivit klar med dammarna, som Capybarorna skall ha och nu skall jag bygga upp hägnet och det blir mycket större än vad Jordbruksverket säger att man skall ha, även huset för Capybarorna blir störe än vad måtten säger. Mina Capybaror SKALL VARA LYCKLIGA och få ha sitt naturliga betende.

Slakten kommer att ske på gården, alltså inga transporter och ingen stress för Capybarorna. Att ha ett eget slakteri tycker jag är den bäst lösningen och då vet mina kunder hur Capybarorna behandlas och att köttet ej är manupulerat. Hanteringen sker efter livsmedelskraven även paketeringen. Jag kommer också att sattsa på en egen gårds butik, där vi kommer att även förädla köttet. Förstaoala butiker får komma och smaka på köttet, på så sätt kan jag få ut Capybara köttet ut i butik mm.

Skinnet skall jag också ta vara på. Skinnet skall jag bereda själv och sedan skall det göras grejor av skinnet.

Mer om hur projektet fortgår, finner ni under min tråd CAPYBARER, Välkomna ditt och jag svarar gärna på era frågor där.

fortsättning följer...........................

Mvh
Janne
« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 16:41 av Brifus »
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

getalina

• Halland
« Svar #29 skrivet: 08 nov-08 kl 19:13 »
Jag håller på att starta upp Sveriges första Capybara farm (Ranch). Se tråd Capybarer, här under övriga djur.

Just nu har jag precis blivit klar med dammarna, som Capybarorna skall ha och nu skall jag bygga upp hägnet och det blir mycket större än vad Jordbruksverket säger att man skall ha, även huset för Capybarorna blir störe än vad måtten säger. Mina Capybaror SKALL VARA LYCKLIGA och få ha sitt naturliga betende.

Slakten kommer att ske på gården, alltså inga transporter och ingen stress för Capybarorna. Att ha ett eget slakteri tycker jag är den bäst lösningen och då vet mina kunder hur Capybarorna behandlas och att köttet ej är manupulerat. Hanteringen sker efter livsmedelskraven även paketeringen. Jag kommer också att sattsa på en egen gårds butik, där vi kommer att även förädla köttet. Förstaoala butiker får komma och smaka på köttet, på så sätt kan jag få ut Capybara köttet ut i butik mm.

Skinnet skall jag också ta vara på. Skinnet skall jag bereda själv och sedan skall det göras grejor av skinnet.

Mer om hur projektet fortgår, fnner n under min tråd CAPYBARER, Välkomna ditt och jag svarar gärna på era frågor där.

fortsättning följer...........................

Mvh
Janne

Hej Janne jag har med intresse läst om dina Capybarer för de är så söta så hade jag bott i ett land där de finns naturligt så hade jag säkert haft ett som sällskap som en hund. Men här måste man ju ha sådana rysligt rigorösa lagar o regler så det hade ju naturligtvis inte gått.  Hoppas du snart får hem dina djur och lycka till med hemslakteriet. Det blir nog jättebra. Här på Bjärehalvön finns strutsuppfödning som har eget slakteri med butik för kött och kringprodukter som örhänge, lampor o annat av struts äggen. Du kunde göra många grejer med skinn o annat som kommer ifrån Capybarerna. Bara fantasin sätter gränser.  ;)

Brifus

• Capybara
« Svar #30 skrivet: 09 nov-08 kl 17:04 »
Hej getalina, Kul att du följer min lilla tråd om Capybarorna, ja visst är dom söta och helt underbara och dom är mycket sällskapliga av sig. I USA har dom Capybaror som sällskaps djur, oftas som enstak oh Capybaran är ett flock djur ochvill ha sällskap av andra Capybaror också, är dom ensama så kan dom bli agresiva av sig., det är vad jag har hört, mn jag kan ha fel, jag är ju bara i starten än och har ingen erfarenhetav Capybarorna änn, men det kommer. Hade gärna också velat ha som sällskap, men som du säger getalina att det är mycket hårda regler här i Sverige om hur man skall hålla vissa djur som sällskap eller ej m.m. Förlåt getalina, det var inte meningen att låta negativ om att ha Capybaran som sällskap, jag ville bara tala om vad jag hade hört om att ha capybaran som sällskap m.m.

I Capybara hägnet så skall jag ev också ha andra djur som ex struts, är sugen på att skaffa struts igen, har haft en struts farm under 90 talet, skulle då också bygga upp ett eget slakteri hemma på gården, men så flyttade jag och sålde av allt.

Att ha ett eget slakteri och en egen skinnberednings station verkar vara det ett bra alternativ, både för djuren och kunderna och tänk vad man kan gör med allt skinn när det är färdigt.

Tack getalina för lycka till önskningen.

fortsättning följer...............

Mvh
Janne
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Brifus

• Capybara
« Svar #31 skrivet: 11 nov-08 kl 10:47 »
Det som jag har skrivit här om Capybaror och även svaren, har jag kopierat till min tråd Capybarer och ni är välkomna dit att diskutera vidare om detta ämne.

Mvh
Janne

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #32 skrivet: 14 nov-08 kl 00:30 »
Och vad kostar slakteriet och det hela?  En massa idiotiska regler fördyrar väl, med avsikten att tvinga över allting till storfabriker...  >:(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

• Halland
« Svar #33 skrivet: 14 nov-08 kl 00:51 »
Jag har inga fjäderfä nu men;

Jag undrar om man får gå ut och nacka hönan på huggkubben längre? Eller måste man vara human och avliva den hos vetten? Men då kan man ju inte äta den.

Får kanske skaffa kloroform och smyga in på natten och bedöva hönan på sittpinnen och stå beredd med håven nedanför när hon trillar av pinn och snabbt som fasen ut o nacka na innan hon hinner sansa sig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #34 skrivet: 14 nov-08 kl 10:53 »
Jag har inga fjäderfä nu men;

Jag undrar om man får gå ut och nacka hönan på huggkubben längre? Eller måste man vara human och avliva den hos vetten? Men då kan man ju inte äta den.

Får kanske skaffa kloroform och smyga in på natten och bedöva hönan på sittpinnen och stå beredd med håven nedanför när hon trillar av pinn och snabbt som fasen ut o nacka na innan hon hinner sansa sig.

Exakta regler kan jag inte för höns, men grejen är att hjärnan ska slås ut genast.  För fåglar har jag fått tipset att inte nacka dem utan vända på yxan och krossa huvudet.

Ännu får man slakta hemma, men inte sälja till humankonsumtion.  Egna hushållet.  Snart får vi nog inte det heller... >:(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 14 nov-08 kl 10:59 »
Man får nacka höns på huggkubben. Hönan skall vara bedövad. Tillåtna metoder står att läsa i L22. Kloroform är inte en tillåten bedövningsmetod.

Brifus

• Capybara
« Svar #36 skrivet: 14 nov-08 kl 16:44 »
Till husbehov får man slakta höns på hugg kubben, men skall man sälja som livsmedel, så gäller ett livsmedelsgodkänt slakteri,för dom djur man skall slakta. Att slakta fjäderfä i samma avdelning som att ex slakta en Capybara tro jag inte man kan göra på det sätt, pga att man måste följa en viss gång när man slaktar, till fjäderfäna skall det bla finnas ett plock rum, där man tar bort alla fjädrar m.m. sedan kanske man kan samma stycknings rum, men ev inte pga salmonella risken.

Vad ett slakteri skulle kosta, vet jag inte än, jag har inte räknat på det, men det är sådant som jag kommer att presentera i Capybara tråden. När jag har kommit så lång i planeringe att det är dags att bygga upp ett slakteri, så läggs det ut där direkt. Allt jag vet just nu är att det måste vara livsmedelgodkänt.

Mvh
Janne

getalina

• Halland
« Svar #37 skrivet: 14 nov-08 kl 19:36 »
Man får nacka höns på huggkubben. Hönan skall vara bedövad. Tillåtna metoder står att läsa i L22. Kloroform är inte en tillåten bedövningsmetod.

Vad är L22   ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 14 nov-08 kl 20:51 »
Vad är L22   ???

Jordbruksverkets samling regler rörande slakt och avlivning av djur. Finns att läsa på www.sjv.se. Till största delen ett mycket bra dokument tycker jag, och gör man inte som det står i L22 gör man sig troligen skyldig till djurplågeri i lagens mening.

getalina

• Halland
« Svar #39 skrivet: 14 nov-08 kl 22:58 »
Tänk jag googlade runt och hittade en tråd här ifrån.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=16;action=display;threadid=17188

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser