Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djuretik - slakt  (läst 6223 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: djuretik - slakt
« Svar #40 skrivet: 15 nov-08 kl 05:15 »
Tänk jag googlade runt och hittade en tråd här ifrån.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=16;action=display;threadid=17188

Minsann.  Den verkade instruktiv oxo.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: djuretik - slakt
« Svar #41 skrivet: 19 nov-08 kl 21:42 »
hey, ja håller på med ett projekt i skolan och under ifall ni skulle ha lust att svara på lite frågor rörande djuretik - slakt...
 här kommer frågorna...:

Kön:  (  )Man      (X)Kvinna

ålder:
(X) <20
(  ) 20-30
(  ) 30-40
(  ) 40-50
(  ) 50>

Är du:
(  ) Vegetarian          (  ) Vegan         (X) Köttätare

Vad tycker Ni om slakten?
(  ) rätt        (X) fel         (   ) vet inte

varför tycker Ni så om slakten?

Man får se så mycket hemskt... Många slakterier behandlar djuren väldigt dåligt. Det skulle dra mer åt "rätt" hållet om vissa kunde sköta sig bättre.

Ifall ni svara att det är rätt att slakta, tycker ni även att det är rätt att slakta sällskapsdjur, tex hund och katt?
(  ) rätt        (x) fel         (x) vet inte

Jag vet inte riktigt hur jag ska svara här... Jag säger såklart "nej" men ändå står en fråga kvar varför man gör det? Hundar är ju väldigt smarta och sociala djur... Ursch och fy för att "slakta" en hund! ... ... ... Men man tänker ju ändå på de andra djuren som slaktas. Hästar då? Är de mindre värda än hundar och katter? (Antar att många hästfolk inte tycker det) Är alla andra djuren som slaktas det? Som sagt så är jag emot slakt av sällskapsdjur... Anledningen till att jag kryssat i vet inte också är att det far runt så mycket tankar i huvudet ändå... Det är ju människan som har bestämt som det är... ? Eller har jag fel? Man påverkas ju och lär sig under sitt liv av andra så mycket om vad som är rätt och fel. Tänk om det hade varit så att man slaktade katter och hundar från början och det levt vidare (kina förekommer det ju i men nu menar jag hela världen)... Nej, nu ska jag sluta skriva för allt blir bara snurrigt och jag själv vet itne vad jag skriver snart längre!

Är det rätt att slakta för pälsen/nöje?
(  ) ja        (x) nej        (   ) vet inte

Tycker ni att djuren är (jämfört med oss människor):
(x) mindre värda           (  ) mer värda            (   )jämlika

De är levande varelser precis som oss och förtjänar att behandlas på det sättet... Men om de skulle vara mera värda... Antagligen hade jag inte ätit dem då och jag undrar hur världen hade sett ut... Fast i vissa länder är det ju så att djur är mer värda än ett människoliv. Ta t.ex. Indien.. en Tiger är mer värd än en nyfödd flicka. Henne dödar de på ett grymt sätt.

Anser du att det är skillnad på att slakta olika djur ex skillnad mellan gris och kyckling?
(  ) ja        (x) nej         (   ) vet inte

Anser du att djurskyddslagen behöver bli hårdare?
(   ) nej, bra som den är      (x) ja            (  ) nej, den är för sträng

Vad anser du om djurtransportern (till slakten)?
bra--------------|--------------- dåligt

Inte så inne på det men det dras mer åt dåligt än bra i alla fall.

kommentarer/övrigt:

tack på förhand... antingen kan ni svara på frågerna direkt här lr maila svaren till bens_angel_@hotmail.com

/ Cizzi

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser