Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bil  (läst 45020 gånger)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #40 skrivet: 10 aug-06 kl 17:15 »
Ulric, en sådan bil borde vara helt möjlig att göra, med rimlig ekonomi, men kanske inte rimlig krocksäkerhet.
En elclio är en bensinbil, tung, byggd i stål, konverterad till eldrift.
Bygger man en lätt rörram i crommolybden, har lågfriktionshjul, dito lager och en strömlinjeformad glasfiberkaross. så bör man kunna få till en elbil med räckvidd uppåt 20 mil på samma batterimängd som Clion. Men hur många pendlare utanför stockholm behöver 20 mils räckvidd egentligen? Om vi vet att de flesta anser att 45 minuter till jobbet är smärtgränsen, så översätter vi 45 minuter till uppnåelig snittfart så har vi ungefär lika många kilometer, så de flesta skulle klara sig bra med 10 mils räckvidd.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #41 skrivet: 10 aug-06 kl 19:03 »
Ulric, en sådan bil borde vara helt möjlig att göra, med rimlig ekonomi, men kanske inte rimlig krocksäkerhet.
En elclio är en bensinbil, tung, byggd i stål, konverterad till eldrift.
Bygger man en lätt rörram i crommolybden, har lågfriktionshjul, dito lager och en strömlinjeformad glasfiberkaross. så bör man kunna få till en elbil med räckvidd uppåt 20 mil på samma batterimängd som Clion. Men hur många pendlare utanför stockholm behöver 20 mils räckvidd egentligen? Om vi vet att de flesta anser att 45 minuter till jobbet är smärtgränsen, så översätter vi 45 minuter till uppnåelig snittfart så har vi ungefär lika många kilometer, så de flesta skulle klara sig bra med 10 mils räckvidd.

Jag bor drygt 8 mil från Stockholm och har marginellt längre restid än de flesta av mina arbetskamrater. Det är rätt vanligt med så långa pendelavstånd pga fastighetspriserna närmare Stockholm. Långa avstånd är också vanligt i glesbygd, av andra skäl.

Vadå krocksäkerhet, man skaffar väl inte bil för att krocka med den. Då blir den ju bucklig.

 

nad

  • Inlägg: 91
Re:El bil
« Svar #42 skrivet: 14 aug-06 kl 13:08 »
hej alla intresserade

Jag har projekterat en elbil, jag har använt mig av enklast o billigast möjliga tillgängliga teknik. Om man vill ha så låga driftskostnader som möjligt är det enligt mina undersökningar följande som gäller.
Köp inte en färdig elbil det blir dyrt. Försök få tag på en bil som väger max 800 kg.föse den med ett elbilskonverteringsset, finns att beställa från USA,(ca 30000) batterikapaciteten är 6 st 6 volt batterier(ca7500 i Sverige) för 5 mils räckvidd. denna kapacitet kan sedan utökas genmom att lägga till flera batterier förslagsvis placerade på en släpvagn som du tar med när du har behov av längre körsträckja. dessa batterier laddas med solceller placerade på garaget taket.(3st 120 w paneler inkl regulator ca 10 000 från USA. detta system gör det möjligt att köra 6 månader per år på solenergi.Denna bnatteribank kan med fördel även användas till husets belysningssystem.
Vänl NAD

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:El bil
« Svar #43 skrivet: 14 aug-06 kl 13:54 »
3 x 120 watt det blir inte så många mil på sex månader!
I synnerhet om man har mer nytta ev denna effekt i huset.

Elbilar även lätta av typ mopedbil (Axiam) är inte så billiga i drift, batterier kostar, och det bruka inte bli mer än 20 km räckvidd.

Den som dagligen inte behöver köra mer, kan givetvis använda en elbil, men milen blir inte så billiga som man kan tro av elförbrukningen.

En motor på 4 kw, torde vara tillräckligt för ett lätt fordon, men inget fordon med en massa batterier är lätt.

Miljövinsten är ofta lokal, skiten finns en bit från bilen, om man inte själv producerar el.

En diesel med miljöbränsle har räckvidd, och har lägre driftskostnader.

En eldriven flakmoppe skulle däremot bli billigare i drift än en tvåtakts bensinare, som inte är såvärst miljövänlig.

Det skulle gå att bygga om flakmoppen till en tvåsitsfordon med  en lätt kaross.
« Senast ändrad: 14 aug-06 kl 13:56 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

surfturf

  • Inlägg: 34
Re:El bil
« Svar #44 skrivet: 16 dec-06 kl 01:18 »
Delstaten Californien har tack vare en före detta filmhjälte och bodybuilder stämt flera av världens största biltillverkare för detar ansvar i att man gjort världen oljeberoende och vilka konsekvenser detta har fått på tex. klimatet och förstörda landområden. År 2007 kommer nya Tesla Roadster att säljas i Californien, och senare på andra platser i USA (innan den kommer hit). Sluta mickla med batterier för att rädda världen. Tekniken är redan så långt fram så vi behöver bara vänta på att några rika "early adaptors" hjälper till att få ner priserna på tillverkningen innan vi kan läga händerna på något liknande.

kolla adressen:

http://video.google.com/videoplay?docid=7745185113933785378&q=%22tesla%22


red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:El bil
« Svar #45 skrivet: 03 jan-07 kl 23:43 »
Delstaten Californien har tack vare en före detta filmhjälte och bodybuilder stämt flera av världens största biltillverkare för detar ansvar i att man gjort världen oljeberoende och vilka konsekvenser detta har fått på tex. klimatet och förstörda landområden. År 2007 kommer nya Tesla Roadster att säljas i Californien, och senare på andra platser i USA (innan den kommer hit). Sluta mickla med batterier för att rädda världen. Tekniken är redan så långt fram så vi behöver bara vänta på att några rika "early adaptors" hjälper till att få ner priserna på tillverkningen innan vi kan läga händerna på något liknande.

kolla adressen:

http://video.google.com/videoplay?docid=7745185113933785378&q=%22tesla%22



Vilken elbil, va'? 40 mils räckvidd, 1-100 på under fyra sekunder och toppfart 216km/h.
Jag undrar just vad den kommer att kosta, dock!  ;D
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

lite_av_varje

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #46 skrivet: 03 jan-07 kl 23:51 »
jaha, och vad gör du när du har kört 39mil då?

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:El bil
« Svar #47 skrivet: 04 jan-07 kl 00:20 »
Uhm.. ladda den kanske?  ::)

Jag är ganska säker på att du vet hur elbilar fungerar. De har ett batteri som man måste ladda när de
blir tomma. Precis som vanliga batterier.
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 00:20 av Elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

ason

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #48 skrivet: 04 jan-07 kl 00:21 »
Elijah :)

Om jag int minns fel så kommer priset ligga på 800 000 - miljonen, dock är alla pg tillverkade bokade ;)
/lena

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:El bil
« Svar #49 skrivet: 04 jan-07 kl 00:23 »
Åh, jag trodde den skulle vara dyrare än så. Glad att höra att de sålde slut, då kanske de får
ihop tillräckligt med kapital för att utveckla bilar åt oss "vanliga dödliga" också!  :D
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:El bil
« Svar #50 skrivet: 11 feb-07 kl 13:35 »
Det finns idag magnetmotorer av varierande storlek och utförande. De användes som komplement till annan drivmotor. Dessa är borstlösa likströmsmotorer som även kan användas som generator. (små vindkraftverk, med hög uteffekt) Kan förmodlingen användas som pedalkraftförstärkare till vanlig cykel, där tillförd energi är trampkraft som blir förstärkt. Uppfyller då vägverkets regler. Man kan tänka sig en variant med kombinerad navmotor c:a 5000:- 26"-hjul , finns i sverige, och en magnetmotor som knuffar på ytterligare, och som fungerar som generator för batteriuppladdning vid nedförsbackar. Några funderingar bara. Möjligheterna finns, sökningar på internet kan ge överaskande resultat.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:El bil
« Svar #51 skrivet: 11 feb-07 kl 17:20 »
De där navmotorerna för cyklar är intressanta.
Vilka bestämmelser gäller egentligen i Sverige?
Får en cykel med navmotor se ut på det här sättet?

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:El bil
« Svar #52 skrivet: 11 feb-07 kl 18:33 »
De där navmotorerna för cyklar är intressanta.
Vilka bestämmelser gäller egentligen i Sverige?
Får en cykel med navmotor se ut på det här sättet?
http://www.youtube.com/watch?v=BmmWUzsnbhk

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:El bil
« Svar #53 skrivet: 13 mar-07 kl 13:04 »
Alla ni elbilsentusiaster - bli gärna medlem på vårt elbilsforum Elbil. Här får du veta allt om ombyggnad, batterier, motorer, nya kommersiella elfordon... mm...  :P

http:/elbil.forum24.se
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 13:05 av yehala »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:El bil
« Svar #54 skrivet: 03 sep-07 kl 02:31 »
Såg ni dokumentärfilmen "Mordet på den elektriska bilen" i TV2 i söndags?
Filmen handlade om den amerikanska elbilen GM EV1´s uppgång och fall.
Jag är inte vidare konspiratoriskt lagd men lite fundersam blev man.

http://en.wikipedia.org/wiki/EV-1

http://ev1-club.power.net/

http://www.ev1.org/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hopp

  • Inlägg: 315
Re:El bil
« Svar #55 skrivet: 03 sep-07 kl 06:41 »
Jo, jag såg den och visst finns det stora ekonomiska intressen som vill bevara det som det är. Väldigt intressant i varje fall. Verkar nästan som    om det bara är TOYOTA som är riktigt seriösa när det gäller att försöka på allvar hitta alternativ till förbränningsmotorer åtminstone när det gäller de stora bjässarna. Ni som har råd köp en TOYOTA PRIUS. Tyvärr är varken Saab eller Volvo speciellt långt framme i utvecklingen när det gäller den biten vad jag vet. Så heja Japan.


quote author=zeke  link=board=55;threadid=3229;start=45#msg183969 date=1188779483]
Såg ni dokumentärfilmen "Mordet på den elektriska bilen" i TV2 i söndags?
Filmen handlade om den amerikanska elbilen GM EV1´s uppgång och fall.
Jag är inte vidare konspiratoriskt lagd men lite fundersam blev man.

http://en.wikipedia.org/wiki/EV-1

http://ev1-club.power.net/

http://www.ev1.org/
Citera
How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

fredda

  • Inlägg: 150
  • Timmerman
    • Jämtland
Re:El bil
« Svar #56 skrivet: 04 sep-07 kl 22:02 »
varför en prius?
iofs. intressant teknik,men dom e rätt törstiga och dyra.
i praktiken drar dom 0,6......
det finns dieslar som drar 0,3-0,39.
DÄREMOT kommer sk plugin hybrider som kan laddas i vanligt eluttag vara intressantare

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:El bil
« Svar #57 skrivet: 29 sep-07 kl 23:47 »
[glow=red, 2, 1]För allt går ju med elektricitet, elektriskt de är nåt konstigt med det… [/glow]


Tesla Roadster Reklam

Volvo Reklam

Tesla Roadster inslag



Nyhetsinslag om Tesla

Nyhetsinslag om elbilar





Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:El bil
« Svar #58 skrivet: 30 sep-07 kl 17:44 »
Några tankar om eldrift.

Många gånger har jag tänkt på att bygga en elbil, eller snarare  göra om en bensindriven. Problemet är att det kräver mycket jobb och kunnande och framför allt ett objekt, en bil. Ändå kanske man bara får något som funkar "så där". Man kommer några mil i låg fart, inte mer. Semester kanske är hotad om man vill åka någon längre sträcka och det blir sannolikt kallt på vintern.

En tanke är att inte ta bort bensinmotorn utan förse bilen med en extra elmotor. Tyvärr kräver både elmotor och batterier plats och man måste göra åverkan på bilen.

En annan mer tilltalande idé är att lämna bilen intakt och istället placera batterier och motor på en kärra efter. En kärra som istället för att dras av bilen hjälper till att skjuta på den.
Tänk er ett mindre vanligt släp. Flaket är som gjort för att fyllas med batterier. En elmotor under flaket driver hjulen direkt. Det kan vara en liten kärra med 300-400 kg lastkapacitet.

Undrar om man kan få ner besinförbrukningen så mycket på kortare sträckor, att det det täcker batterikostader och laddning?  Det är frågan  ???
« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 18:02 av Tompaiuppsala »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:El bil
« Svar #59 skrivet: 30 sep-07 kl 18:26 »
Det blir ju knepigt att få kärrans påskjut att samsas med bilens egen drivning.
Säkert inte omöjligt men det krävs en del reglermekanismer.
Sen är det nog för liten vikt på kärrhjulen, blir för mycket slirning.
Jag tror mer på det där du tog bort, vindkraftverk på kärran alltså.
Om man låter kärran stå hemmavid.
 
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser