Om ni väljer att lägga spåntak kan ni göra enligt följande lilla guide. Men det är svårt att läsa sig till hur man ska göra något praktiskt, det blir bra mycket bättre om man först pratar med någon (som kan) lägga spån och studerar hur andra spåntak är lagda.
(bilderna hamnar i nästa inlägg)
Förberedelser
1. Mät takets storlek och lägg till 10-20% för spill. KOlla också hur spåntaket är laggt, både vid nock och takfot, sidor, storlek på spån. Skriv upp detta, ta foton.
2. Skaffa spån, helst handspäntade, går inte det är det maskinhyvlade som gäller. Rätt gjort har handspäntade spån nästan dubbel livslängd, mellan 30-50 år, kanske 60 om förhållandena är perfekta. Beror på hur mycket fukt, sol osv det utsätts för. Passa på att skaffa spik också, går åt en hel del. Kommer inte ihåg vad behandlingen heter men ska vara sådan som rostar bort på 30-40 år. kolla tjocklek och längd på tidigare spik.
Jag utgår ifrån att råsponten (det som spånen är spikade i) är ok och inte på väg att ruttna. Är den det måste detta åtgärdas först. Man kan spika dit vindbrädan på sidorna om taket, blir bra linjal.
3. Ordna med byggnadställningar
4. Ta bort gammalt spån, sopkvast/hammare brukar fungera bra. Spiken brukar vara sönderrostad, är den inte det ta du bort all spik som sticker upp.
Läggning (handspäntat spån)
1. Börja med att gå igenom spånen och sålla bort dåliga, dvs för tunna, spån med stora kvistar i, för buckliga.
2. Ta ett spån och hitta "märket" som blivit ifrån handspäntskniven, någon av kortändarna. Denna ska hela tiden ligga mot nock. Sen råder det delade meningar om kärnsidan ska vara till vänster eller höger. Den brukar vara tunnare men å andra sidan mer motståndskraftig. Jag skulle nog valt kärnsidan till vänster.
Nu vet du hur spånet ska ligga!
3.Till första raden kapar du spånet på halva längden.
4.Börja ifrån vänster och lägg mot höger. Lägg ett spån kant i kant med vindbrädan och låt den sticka ut några cm från taket. Spika hela raden likadant. En spik i ovankant per spån!
5. Nästa rad förskjuts en halv spånlängd till höger, så den hamnar över glipan på underliggande spån. Den ska dock fortfarande ligga precis över spånet under. (Se bild i profil) Spika hela raden.
6. Förskjut en halv längd till vänster den här gången, så spånet hamnar över det understa spånet. Se till att denna rad får ett utsprång på ca 2-3 cm (se bild).
6. Nästa rad ska flyttas upp 1/3 spånlängd, se till så att den ligger över glipan från undervarande spån. Spika på hela raden. Man kan ha en bräda som hjälp så att spånen hamnar på lika höjd. (se bild)
7. Nästa rad ska flyttas upp 1/3 spånlängd osv tills du börjar närma dig nocken. För att sista raden ska passa in får du kapa till den.
8. Gör likadant på andra sidan taket

9. Spika dit nockbräder (Se bild) så det täcker glipan mellan de två taksidorna.
Klart

Läggning (maskinhyvlat spån)
Det som skiljer sig är främst att spånet måste blötläggas innan man spikar upp det, gör så att det inte spricker vid spikning.
Spånet ser lite ut som en banan, böjen ska peka utåt och böjer du det försiktigt kan man se "fiskfjäll", dessa ska ligga så att vattnet rinner av spånet. Inte in i "fiskfjälls" fickorna.
Jag tror inte jag glömt någon allt för viktig detalj
