Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Var kan man köpa Capybarer?

priser
5 (29.4%)
var?
12 (70.6%)

Antal personer som röstat: 10

Författare Ämne:  Capybarer  (läst 113393 gånger)

fishyerik

• Uppland
SV: Capybarer
« Svar #620 skrivet: 16 feb-09 kl 23:46 »
Artikeln handlade väl mest om andmatsväxter (duckweed, Lemnacae)?  ;D

Nåväl skämt osido, det är ju det som är så bra med växtätande fiskar, man kan mata dom med växter som renat vattnet.  Just nu hinner jag inte läsa hela artikeln, men andmat har sina fördelar och sina nackdelar, till nackdelarna hör att de kräver rätt stor yta par mängd, det kompenseras av en framträdande fördel, nämligen att den kan fördubbla sin mängd på några enstaka dagar, så man kan skörda/låta konsumera hälften ett par gånger i veckan så länge försättningarna är goda.

Tilapior äter gärna andmat upp till hygglig andel av kosten, från det att de själva är några centimeter långa. Andmat går att samla i naturen sommartid, men Brifus, om du vill ha en startportion att börja odla på redan nu så får du säga till, ja det gäller andra också om någon mot förmodan skulle vara så nyfikna på växten. Det är främst "vanlig andmat" Lemna minor, som jag har, den är ogräs i akvarierna.

Hade kväve varit en bristvara i dammen hade Azolla varit lämpligt, eftersom den binder kväve med hjälp av symbiotiska cyanobakterier. En riktig doldis här, men släktet är säkert det växtsläkte som haft störst inverkan på världshistorien. Men i dammen lär det inte uppstå kvävebrist, snarare tvärt om, så det var bara kuriosa.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

• Skåne
« Svar #621 skrivet: 17 feb-09 kl 00:07 »
Artiklarna är många och långa, de har gjort försök att föda fisk enbart på andmat, såväl karp som tilapia, med success.
Med rätt gödsling, i en separat odling klarade de av mellan 10 och 15 ton karp per ha/år, och andmatdammen var hälften så stor.

Genom att ha några olika karpfiskar, de som åt andmat, samt bottenlevande som stoppade i sig toppfiskarnas avföring kunde man få ut en del fisk mer.

Jag har läst om detta tidigare, metoder som används i Kina, men här var det väldigt utförligt beskrivet.

Förvisso i ett varmare klimat.

Räknar man på en grund vattenyta, så blir biomassan avsevärt större än om motsvarande odlades på land, och skörden kan i princip förekomma dagligen under sommartid.

Det är nog bäst att samla en lokal variant, om man ska odla ute, med så snabb generationsväxling, skulle det vara möjligt att tom avla på dem så de passar bättre.
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 00:13 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

• Uppland
« Svar #622 skrivet: 17 feb-09 kl 00:39 »
Det är nog bäst att samla en lokal variant, om man ska odla ute, med så snabb generationsväxling, skulle det vara möjligt att tom avla på dem så de passar bättre.

Lokal variant, ja Lemna minor är den i Sverige vanliga andmaten, andmat förökar sig i princip bara vegetativt, så någon extremt snabb generationsväxling som möjliggör snabb förädling är det inte tal om, det är inte omöjligt att få tag på samma klon i naturen i skilda delar av landet.

Men artikeln verkar intressant, ska som sagt läsa den mer senare.

Vad man ska komma ihåg när lyriska artikelförfattare kommer igång och beskriver till exempel andmat är att värden ofta jämförs med jordodlade växter, Brifus har möjlighet att odla växter i vad som skulle kunna kallas ett akvaponiskt system, vilket i många seriösa tester visat sig vara många gånger bättre än konventionell odling.

Oavsett detta är andmatsväxter fascinerande med sin potentiella tillväxt och proteinhalt mm.
Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #623 skrivet: 17 feb-09 kl 08:30 »
Det faktum att en växt är vegitativ i sin förökning, hindrar inte att det ändå finns någon genetisk spridning, så att växtförädla är inte omöjligt.

Andmatens högre produktionstakt mot landbaserade växter är inte oviktig, en damm med andmat kan mycket väl vara billigare i drift än en åker. Dammen behöver inte lokaliseras till de bördigaste markerna.  Det går lätt att kontrollera näringsläckage.
Närsaltskontaminerad processvatten kan även renas i en sådan odling, och renare vatten gå ut i ekosystemet.
En landbaserad åker kräver mer växelbruk än en vattenbaserad.

Tittar man på sammansättningen av aminosyror i andmaten, så är den sammansättningen ganska nära alimalisk protein.
Det finns stor brist på alimaliskt protein till bla höns. Den ekologiska hönshållningen, som inte får ha syntetiska aminosyror, är hänvisad till en tveksam resurs, nämligen fiskmjöl. 

Odling av mask kan kompensera detta, liksom larvodlingar, som är snabbare. Med andmat kan man förmodligen föda upp höns på vegetarisk kost eller kunna drastiskt minska på det animaliska proteinet.

Det finns säkra apparater för fluglarvsodling, på billiga substrat, där larven samlas upp i en speciell behållare när de migrerar för att puppa sig. Dessa skulle kunna skördas och antingen mata fisk och fågel direkt, eller frysas in för senare bruk.

Man skulle kunna försöka beräkna vad en blandning av torkad fluglarv, andmat och en del kolhydrathaltiga råvaror som pelleterats skulle se ut för att framställa kommersiellt hönsfoder.

Genom åtgärder av liknande slag skulle fiskodling och hönshållning, inte ta andra viktiga resurser i anspråk, och förmodligen även göra produkterna både bättre  och med lägre produktionskostnad. Foderproduktionen skulle fungera väl småskaligt.

Såväl larver som andmat kan gödslas/matas med bla hönsgödsel.

De författare som ligger bakom rapporten har gjort ganska omfattande försöksverksamhet, och är nog långt från lyriska amatörer, väl dokumenterat och de har haft ekonomiska anslag från internationella sponsorer. Jag tycker nog rapporten är vederhäftig.

Försöksverksamheten är dock utförd i ett varmare land än vårt, och man har tagit hänsyn till att man där jobbar med små ekonomiska resurser och har relativt gott om arbetskraft.

Detta innebär att man får modifiera systemet för kallare klimat, och att det får större inslag av kapital mot arbete.

Mycket spännande eko-arbete inom jordbruk förekommer i utvecklingsländer, de ligger ibland före den mer utvecklade världen, detta givetvis mycket för att man tidigare där drabbas av störningar av högre kostnader för bränsle och maskiner, stor andel småbruk ,samt att avsättningsmarkanderna har vidgas.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #624 skrivet: 17 feb-09 kl 11:05 »
väldigt intressant, skytten. låter som något som vem som helst kan ha i små skala på sin gård för att mata diverse djur med.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Björno

« Svar #625 skrivet: 17 feb-09 kl 14:53 »
Hej!

Flugorna i fråga tror jag heter "black soldier fly" och är ganska intressanta. En kompis till mig testade att odla dom i kambodja med bra resultat. Man kan beställa ägg via nätet. Äggen sprids ut på det som man vill bli av med, matrester, kompost, skit mm. Dom äter tydligen allt med fantastisk aptit. När larverna känner att det är dags att förpuppa sig så kryper dom iväg från sin matplats. När dom sedan kläcks så är flygorna utan mundelar, dom kan alltså inte bitas utan är bara intresserade av att para sig.

Det finns speciella behållare avsedda för skörd av fluglarver. Larverna kryper upp längst en kant och ramlar sedan ner i en burk. Burken tömmer man en gång om dan direkt till höns, fiskar eller annat som gillar dom. Jag har bilder på hur odlingen ser ut. Skicka ett mail till oliviusson@hotmail.com om ni vill ha en bild.

Det finns ganska mycket forskning gjort på dom, bara att googla. Man kan ha behållarna inomhus i hyfsad temp och välventilerat. Det ska tydligen vara lite knepigt att få fram nya ägg men man kan ju testa./Björno

Skytten

• Skåne
« Svar #626 skrivet: 17 feb-09 kl 15:20 »
Villkoret för att det ska fungera med att odla larver, är naturligtvis att man har mer eller mindre obegränsad tillgång till flugägg.

Jag har sett de apparater man har för att odla  "black solider fly", och på youtube kan man se en del videos.  Jag tror att vanlig husfluga är mer lämpligt här,  de finns överallt och de har en oerhörd snabb förökningstakt, det handlar om dagar mellan generationer.

Flugor, om en flugas alla avkommor skulle överleva, skulle en massa av jordklotets storlek komma till stånd på ett år.

Jag har skissat på en apparat inte helt skiljd från den som finns för black soilder, men som har ett insläpp som flugor kan komma in i, men det är osannolikt att larver utnyttjar.  Husflugans larver migrerar i princip på samma sätt, så den väg de tenederar att gå skall ha en fälla.

Jag har en gång deponerat slaktavfall i en tunna, haft ett insläpp för flugor vid toppen, och en utgång för larver på sidan i mitten, ungerfär en decimeter över högstra kompostpunkt.   Det luktade lite apa från tunnan, men det var oerhörda invasioner av larver som kunde samlas upp.

Jag har hängt en död kråka i ett snöre i hönshuset i utegårdens nättak, det tog ungefär en vecka innan vita larver föll ner i hönshuset, och hönsen utplånade varje spår mycket snabbt.

Larverna är naturlig föda för höns, och stora mängder högvärdigt protein och fett kan produceras från avfall.

En annan ide  kan vara att man har en bur byggd av flugnät, och man stoppar in fluggodis, sedan låter man flugorna föröka sig där inne, och man fodrar hönsen med flugor istället för larver.   Man har en flusterutgång där de försöker komma ut, och där finns en elektrisk flugdödare.  De flugor som dör på golvet inne i buren kanman ta med en grovdammsugare.
Ska ta reda på mer om eventuella risker med döda flugor som foder.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #627 skrivet: 17 feb-09 kl 16:09 »
det där med kråkan lät ju lite klemmigt, det blir bara lite sådär när man får lov att plocka ner den  :-X
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #628 skrivet: 17 feb-09 kl 16:12 »
Visst får man hålla andan :o 8)

fishyerik

• Uppland
« Svar #629 skrivet: 17 feb-09 kl 20:17 »
Att hänga eller lägga kadaver eller delar av på nät över det som kan äta maggots är en klassiker, lukten är inte trevlig, kanske ingen lämplig metod om man själv bor nära eller visar anläggningen ofta för besökare som redan kan vara skeptiska eftersom det hålls exotiska kapybaror. Utöver det problemet är de möjliga sjukdomsspridare.

Brifus har inte synts till i tråden på ett antal inlägg, det börjar kanske bli lämpligt att starta en ny tråd om alternativa foderkällor?

Kött är delar av djur!

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #630 skrivet: 18 feb-09 kl 23:43 »
Oj oj oj oj  :o :o, vad roligt att se att ni har skrivit så mycket, tyvärr så har det varit mycket att göra + att jag har varit och är lite låg just nu. Jag har också jobbat lite på min hemsida. Jag har också startat ett eget forum, men jag lämnar inte er här, kommer att fortsätta att skriva här också om allt och inget. Länk till mitt forum är: http://www.capybarasweden.se/forum.htm och klicka på Klicka här på min sida eller så kan ni gå direkt på denna länk: http://capybarasweden.ecommunity.se/

Hjälp önskas med rubriker och under rubriker m.m. Tack på för hand för all hjälp.

kul att ni har skrivit så mycket om fisk och allt, jag har inte hunnit att läsa allt än, men skall göra det och skriva på inläggen. Just nu så har jag lite problem med att läsa långa stycken, men att skriva är ok. Jag är nog bara o fokuserad, men lovar att jag skall skärpa mig.

fortsättning följer.................

Kram
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Brifus

• Capybara
« Svar #631 skrivet: 22 feb-09 kl 00:58 »
Intressant läsning med Zeolit sten, om man jämför med lava kross eller leka kulor, så undrar jag, vilket som är bäst? och billigast. Jag vill ju ha det som passar bäst till mina dammar och så att vatten kvaliten skall bli så bra som möjligt, i dom stora dammarna kommer ju djuren gå i och fisk + musslor, i dessa dammar vet jag inte om mina växter kommer att klara sig, tror att bla Capybarorna kommer att äta upp ALLA mina gröna go vatten växter, det är där mina rotzons filter kommer in, bra stenbedd av tex lava kross, zeolit mm + snabb växande gröna växter, så att man kan skörda till Capybarorna m.m. Här kommer det också att finnas fisk + musslor, ev skall jag också ha en ytterligare damm, där jag kommer ha sand i, då får jag ett sand filter och där tror jag att jag kan få bort den sissta "skiten" så att vattnet är klart och rent, när det släpps tillbaka till dammarna.

Dom stora dammarna är minst 10m breda eller 25, beror på hur man räknar, vilket som är bredd och längd. ;) men om jag nu skulle ha växthus över dessa damma, då kan man ju inte se djuren och så måste jag fälla alla mina träd runt dammarna, men det kanske Capybarorna gör för mig i stället. ;D sedan måste nivå skillnaden raderas ut. ::) men det är en bra ide, för då kan djuren "gå ute" mer, eftersom det blir då varmare klimat i växthuset.

Jo jag tror också att mina fina fiskar är könsmogna, vad ett optimalt förhållande är för dom, det vet jag inte vad det är, det var jätte fint och ett stort akvarium, där dom levde, värmen vet jag inget om, men varmt var det i källaren. ;) ;D Att dom leker, det tror jag dom gör, för det är en himla fart på dom hela tiden och det är jätte kul att se hur hanarna beter sig, det ser ut som dom håller på att pussar varandra, gôr festligt är det i alla fall att se, men hur går det till sen då, lägger dom ägg eller föder dom levande ungar? m dom lägger ägg blir det då en "slem" hög?

Oj vilken länk, om fiskodling, mycket intressant. Jag skall testa olika stenmaterial i sommar och se vad man kan odla på, det skall bli mycket intressant att se om, sand, lava kross, leka kulor, zeolit, krossad sten, jag vad jag nu kan hitta, jag tror till och med att jag har en massa tegel pannor på tomten, det skall jag kolla upp, när det har SLUTAT ATT SNÖ och den har TÖAT BORT. Just nu kl: 23,58 21 feb 2009, så har vi fått ca 5-7 cm snö.

Andmat låter intressant, fick gå in på google för att se vad det vad för något, såg då att det är en pytte växt och jag tror jag har den i mitt akvarium, men den sprider sig inte lika fort som jag trode den skulle göra, men det är ju klart mina fisk är nog där och nallar redan och håller undan. Ja tack, jag är intresserad av en start portion, kanske man kan odla fram och mata Capybarorna på vintern. Självklart senare. Skulle vara kul och testa. Pm mig eller skriv här så byter vi info fishyerik och Azolla låter också intressant, ja ALLT av vattenväxter är intresse, både för odling i akvarium och i damm, så att det dels kan bli mat till fisken och till djuren.

Aqvaponisk odling skall jag testa nu i sommar, vad man kan odla och med vad för material bädden m.m.

Att man kan göra olika foder av andmaten, låter mycket lovande, för det skall jag testa och precis göra pellets av andmat, för att kunna mata mina djur med, dom skall både få testa pellets och färsk andmat och många andra olika gröna växter. kanske kan man blanda olika gröna väter i en pellets sort. Kan människan äta andmat?

Kan man inte odla larven mangot,? eller vad den nu heter. En ful lar som man matar reptilerna med och som man kan köpa i zoo affärerna.

Förlåt fishyerik  :-[ jag vet att jag inte har varit synlig på tråden, men det är inte för att bojkotta er, utan det är bara det att jag inte själv har mått så himmskans bra och att det har varit så mycket runt om kring mig ang att min far gick bort, sedan har jag försökt att göra i ordning min nya websida http://www.capybarasweden.se så att den kan vara lite mer funktionell.

Nej fishyerik det är inget bra förslag om att starta en alternativ foderkälla tråd, det är det som är så bra med denna tråd här, för att detta har jag en sån stor nytta till min farm, allt hänger ihop och i för sig, så har jag faktiskt startat ett eget forum på min Capybara Sweden sida, men den blir inte som detta forum.

Jag tycker det är så roligt att se alla dessa matnyttiga alternativa förslag, på min tråd och att ni skriver trots att jag inte har svarat eller skrivit på ett tag.

Nu hoppas jag att all snö försvinner, för nu skall dra igång, jo jag vet att jag har sagt det tidigare, men nu skall det ske. Jag skall beställa nät, stolppar och grindar mm nu och så skall jag röja för upp sättningen av nätet.

Tack för att ni har haft tåla mod med mig och att ni har väntat på mig. :)

fortsättning följer....................

Mvh
Janne
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #632 skrivet: 22 feb-09 kl 07:13 »
jag själv kan inte skillnaden mellan zeolith och lava, men pappa vet nog, vi har zeolit hemma oxå, å att du kan jämför skillnaden om du vill. tror att det ska finnas hemma nu, annars kommer det snart hem med alla vårleveranser.
kankse man kan få zeoliten i storsäck oxå, det vet jag inte.
mvh tina
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Brifus

• Capybara
« Svar #633 skrivet: 22 feb-09 kl 10:15 »
Kanon Tina,Jag kommer ner till er en dag och så får vi diskutera vidare med din far och så får vi se vad han säger om skillnaden och priser mm. Tack Tina.

Apropå damm mussla, är det någon som vet omman kn äta den också?

fortsättning följer..........................

Mvh
Janne

torpargubbe

• Gäst
« Svar #634 skrivet: 22 feb-09 kl 10:28 »
Kanon Tina,Jag kommer ner till er en dag och så får vi diskutera vidare med din far och så får vi se vad han säger om skillnaden och priser mm. Tack Tina.

Apropå damm mussla, är det någon som vet omman kn äta den också?

fortsättning följer..........................

Mvh
Janne

damm mussla vet jag inte men  dam mussla smakar smaskens ;D ;D ;D  förlåt brifus jag kunde bara inte låta bli ;D

Brifus

• Capybara
« Svar #635 skrivet: 22 feb-09 kl 10:56 »
 :-[ Hmmmmmmmmmmm, vilken frekiss på söndags morgon, jag trode ögonen skulle trilla ut, nu var ju inte det jag menade och jag inte skrev, jag skrev faktiskt rätt ang damm musslan, ;) det är INTE ok och du är INTE FÖRLÅTEN för ditt inlägg, vill bara säga dig det att, ha ha,där fick jag dig Lennart sundström, jag var ju tvungen att skoja tillbaka, det är helt ok Lennart sundström.

fortsättning följer.....................

Mvh
Janne

fishyerik

• Uppland
« Svar #636 skrivet: 22 feb-09 kl 23:02 »
Jag ville bara inte riskera att förstöra din trevliga tråd, det är så lätt att sväva iväg.

Hos dina tilapior tar honorna upp rommen i munnen, att honan har rom i munnen syns på att hon inte gapar som annars, inte äter, "hakan" putar lite och hon är lite smalare, honan blir smalare hela tiden hon har rommen och ynglen i munnen, vilket brukar vara ca 2 veckor.

En hona som går med rom i munnen bör man ta ut till ett eget akvarium, bäst någon vecka efter leken.

Man kan också ta rommen/ynglen från honan, det är mer "pyssel" att sköta om dom själv, men när man läst sig det är det ett mer effektivt sätt att odla på.

Andmat ska enligt uppgift gå att äta, men jag känner inte till någon kultur där man äter andmat.

Akvaponisk odling ska fungera för i princip alla växter, snabbväxande grönsaker är det som verkar vanligast, det blir ju roligare om man ser resultat snabbt.

Damm-mussla vet jag inte om den går att äta, det finns däremot en mussla som kanske är vinterhärdig som äts i asien, Corbicula fluminea men om den är vinterhärdig så vore det ingen lek om den kom ut i naturen, förökningstakten är helt otrolig när den trivs, inte ens i din damm skulle det vara möjligt att skörda bort den efter att den etablerat sig.

Den fula larven du tänker på som man köper i zooaffärer är nog maggot, alltså fluglarv, få saker som är så lätta att odla, även få saker som är så "obehagligt" att odla, iaf på hobbybasis, antar att proffsodlarna använder fiskmjöl och kan få det lite mindre ofräscht, men fiskmjöl är ju användbart som det är, så det är väl synd att göra flugor/fluglarver av det. 

Det finns rätt stora kackerlackor som är väldigt lätta att odla, och som är lätta att kontrollera, de är de lite mer "mat" på, och de kan leva på hushållskompost, eller något annat billigt. Jag har matat tilapior med kackerlackor, de var aningen tveksamma först, men när de väl provat kastade de sig över dom. Kackerlackor kan vara lite dyra att köpa en större mängd av, men det kanske kompenseras av att de går att sälja relativt dyrt som mat till diverse terrariedjur.

Vill du ha alla utsvävningar här så ska du få ha det.  :)
Kött är delar av djur!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #637 skrivet: 22 feb-09 kl 23:14 »

fishyerik

• Uppland
« Svar #638 skrivet: 22 feb-09 kl 23:30 »
Syrsor kan man odla, fältsyrsan är inte den arten som är lättast att föda upp i stor skala. Syrsor är lite mer krävande än kackerlackor, låter mycket och luktar en del. Men huj vad fort det går att få upp stora antal, med en generationscykel på mindre än två månader i hyggliga förhållanden och rätt stort antal ägg per hona.

Fältsyrsor är rätt känsliga, kräver en hel del städande av behållaren, äter sina levande artfränder om det är stor storleksskillnad, döda kompisar äter de inte, de bör man städa bort.

Kortvingesyrsor är jättelätta att föda upp i stora antal, äter inte levande artfränder, men om någon dör äter de upp liket, och kräver inte alls lika mycket städande. Däremot hoppar de lätt över 30 cm, så de är lite bökiga att hantera.   
Kött är delar av djur!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #639 skrivet: 23 feb-09 kl 00:40 »
ja, om man kanderar kackerlackorna eller doppar dem i choklad får man ut ännu mer/styck  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser