Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckare?  (läst 1895 gånger)

Chester

• Gäst
Kläckare?
« skrivet: 13 feb-08 kl 14:29 »
En äggkläckare är i princip en låda som håller en viss temperatur och en viss luftfuktighet? Måste det vara ljust i den? Vända äggen kan man väl göra för hand? Funderar lite på hur man enklast bygger en dylik för ca 10-20 ägg.... Ifall hönerna inte vill ruva...

fjäderfän

SV: Kläckare?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-08 kl 14:41 »
plyfaskivor och frigolit som isolering. och sen får du lösa en värmekälla och fukt källa.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 feb-08 kl 16:09 »
Låter ju oväntat enkelt, med tanke på vad de kostar att köpa färdiga.. Fuktkälla, borde inte det funka med typ ett vattenbad på botten?

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 16:15 »
japp bara du ser till att kycklingarna inte kommer åt det för dom druknar lätt.

kan ta ett kort på mit hemma bygge den e ju inte snygg men funkar bra.

Chester

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-08 kl 16:25 »
japp bara du ser till att kycklingarna inte kommer åt det för dom druknar lätt.

kan ta ett kort på mit hemma bygge den e ju inte snygg men funkar bra.

Ja, hemskt gärna! Vad har du som värmeelement? Vi byggde en snusugn och den värmer vi med en 60W glödlampa, tempen blir rund 50 grader. Borde funka med en svagare glödlampa kanske? Vilken temp och luftfuktighet ska det va? ( förlåt att jag utsätter dig för ett regelmässigt förhör  :-[)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-08 kl 16:30 »
Absolut jätteviktigast är en bra termostat,eller helst två ifall en går sönder.
Att temperaturen blir lite låg ibland är ingen större fara,men för hög är DÖDEN.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Chester

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 16:33 »
skulle man kunna ha ett element med en elektronisk temostat, en sån som man ställer in önskad temperatur på och så koppla en termometer till en summer som tjuter om temperaturen stiger över ett visst?

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 18:14 »
hej ska kolla vad luftfuktigheten ska va på mellan 80-85 farenheit vid ruvning och vid kläckning 90-95 farenheit står i ett av mina papper värmen ska ligga på 37,8 så funkar det bra att kläcka det mesta i äggväg.

kan fixa bilder i morron

bosseslena

« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 21:42 »
jag har en vännina som kläcker gås ägg i hink med fuktig sand på botten och en glödlampa över!! :o
funkar för henne iallafall , fast jag fattar inte hur men men
tror att nogrannheten kan vara lite överdriven :-[

Chester

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 feb-08 kl 07:38 »
jag har en vännina som kläcker gås ägg i hink med fuktig sand på botten och en glödlampa över!! :o
funkar för henne iallafall , fast jag fattar inte hur men men
tror att nogrannheten kan vara lite överdriven :-[

vad tufft att det funkar! Helt otroligt!  :)

Chester

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 feb-08 kl 10:32 »
Jag har just insett att jag inte är nämnvärt slug! ;D Jag har ju en snusugn som värms upp av en glödlampa till 50 grader. Om jag bara tar en glödlampa med mindre watt och ställer in vatten så har jag ju en kläckare!? ??? :) Eller är jag helt ute och cyklar (hoppas inte det, cykeln har punka och det är så tungtrampat då ;D ;D?

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-08 kl 19:48 »
Det kanske funkar?! Det är ju bra med en liten fläkt så inte luften blir stillastående. Då kan det vara svårt att få jämn temperatur. Du får ju testa med en termometer att du får rätt temp. Det är nog bra med en termostat också annars blir det ju kallare i kläckaren så fort det blir kallare i rummet. Tänk på att de behöver en viss syretillförsel så inte ugnen är helt tät.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Torry

« Svar #12 skrivet: 14 feb-08 kl 20:02 »
Förra våren  längtade jag jättemycket efter kycklingar hade då två maranhönor och en ung kochinhöna. Ingen av maranerna var intresserade av att ruva och kochinhönan var för ung så jag bestämde mig för att bygga en egen kläckare. Köpte en plastlåda med lock på bauhaus ca 40x50x50  för ca en hundring en termostat från högberga för ca 500:-, två 40w glödlampor satte jag fast i locket och kopplade ihop med termostaten. Ett galler hade jag halvvägs upp i lådan på botten en plastlåda med vatten i.  En liten väderstation som visade temp och fuktighet lade jag vid sidan om äggen(6st). Lade äggen på gallret och vid tredje försöket lyckades det och jag fick EN liten kyckling. Hade nog framför allt problem med befruktningen, ny tupp som  inte var så poppis i början. Samtidigt köpte jag fyra nya hönor och bara efter nån vecka lade sig den första sen den andra och sen din lilla kochinhönan. Man skall aldrig önska sig något för då kan man få det ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser