Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna dör, bajs i kloakdunet..  (läst 8426 gånger)

tinki

Kycklingarna dör, bajs i kloakdunet..
« skrivet: 13 feb-08 kl 10:04 »
Hönan värpte fram 5 små kycklingar för 2 veckor sedan. Efter några dagar dog en, verkade vara platt tryckt. Sedan gick det några dagar och en till dog.  På helgen köpte vi 6 likadana kycklingar till som var ungefär en vecka gammal. Hönan accepterade de utan problem. Men de dör. Nu har jag bara 3 kvar. De växer och äter och ser friska ut men på morgonen är en död. Ett tag var de lite dåliga i magen för bajset blev fast klistrad på rumpan men de senaste 3 som dog var alldeles rena där back. Kan hönan trycka sönder dem? Jag funderar på att ta in de ikväll och vakta hela natten. Kanske jag ska ta hönan ifrån de? Hon skulle bli galen! För hon vaktar verkligen.
Det är första gång jag har egna kycklingar och det är inte kul att möta döden varje morgon.
Alla hjälpsama förslag är jag tacksam för.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: kycklingar dör
« Svar #1 skrivet: 13 feb-08 kl 11:20 »
De växer och äter och ser friska ut men på morgonen är en död. Ett tag var de lite dåliga i magen för bajset blev fast klistrad på rumpan men de senaste 3 som dog var alldeles rena där back.
Vad matar du kycklingarna med ?
Problemet kan ligga där nämligen.

Diarre på kycklingar är väldigt farligt för dom.
Gödsel som fastnar i dunet vid kloaken är ett tecken på att de har fått
diarre orsakad av klostridiebakterier.

Kycklingar är som mest infektionskänsliga när dom är 2-3 veckor gamla.
Då ska dom inte utsättas för kyla eller hastigt foderbyte.

:)
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 11:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-08 kl 11:30 »
Har hört att första års mammor kan vara lite för överbeskyddande. Kanske ligger hon så hårt på att kycklingarna mosas. Men kladdet i baken talar ju mot det :-\
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 11:35 »
Jag försökte skicka ett P:M till dig Grimla men det gick inte så jag bollar med dig här för ämnet -sjukdomar-kycklingar...

Kan det vara ett symptom på Coccidios med? diarre som fastnar bak på kycklingar?

Ja iallafall så har jag fått hem Kalkon Cocc för att ha hemma om det skulle behövas. Ville gärna testa om det kan hjälp om ungdjur/kycklingar får symptom....vad tror du?

Tack på förhand :)

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-08 kl 14:10 »
Hej...tycker inte du ska använda Kalkon start cocc... Det är till kalkonkycklingar och inte höns. Proteinhalten är för hög vilket högst troligen kommer leda till NE , Nekrotiserande enterit = övertillväxt av toxinbildande bakterier i tarmsystemet..som ger kletig avföring och förstoppning... Coccidiosen hos kycklingarna byts då lätt ut mot klostridios istället!   -pest eller kolera- 

/ Simon

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 feb-08 kl 14:28 »
Hej...tycker inte du ska använda Kalkon start cocc... Det är till kalkonkycklingar och inte höns. Proteinhalten är för hög vilket högst troligen kommer leda till NE , Nekrotiserande enterit = övertillväxt av toxinbildande bakterier i tarmsystemet..som ger kletig avföring och förstoppning... Coccidiosen hos kycklingarna byts då lätt ut mot klostridios istället!   -pest eller kolera- 

/ Simon

tack för ditt svar!

Men om de skulle ha Coccidios då? för fodret ska enbart användas 3 veckor...
Gäller det foder med högre protein än 18% (tror jag det var) också? negativt alltså...

Simon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 14:57 »
Om de har coccidios så bör du behandla dem med ren sulfaklozin! 3 veckor kan vara 3 veckor förmycket ..en klostridisk bakteritillväxt sker på nåra timmar  :-\ Även om de skulle klara sig så löper de risken att deras tarmväggar förstörs, hinnorna skadas.. vilket leder till allmän nedsatthet i framtiden!
   För hög proteinhalt är alltid farligt..precis som du säger så ökar risken över 18 % men det beror även på vilken sorts aminosyror fodret utgörs av.. (även ett foder med lägre proteinhalt är riskabelt om strukturen är fel!)

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 16:01 »
Om de har coccidios så bör du behandla dem med ren sulfaklozin! 3 veckor kan vara 3 veckor förmycket ..en klostridisk bakteritillväxt sker på nåra timmar  :-\ Även om de skulle klara sig så löper de risken att deras tarmväggar förstörs, hinnorna skadas.. vilket leder till allmän nedsatthet i framtiden!
   För hög proteinhalt är alltid farligt..precis som du säger så ökar risken över 18 % men det beror även på vilken sorts aminosyror fodret utgörs av.. (även ett foder med lägre proteinhalt är riskabelt om strukturen är fel!)

Skriver genast ner Sulfaklozin ;) mot Coccidios. Hoppas det finns för smådjurshållare el är det samma som Esbetre kanske?
ja just det balansen mellan Protein och hmmm ska kolla en länk som jag hade hittat....
Men vad gör man om kyckling får det på så kort tid (Klostridiskbakterie) för just det symptomet hör man ofta att folk har en o annan kyckling som stukar under av ju? själv har jag kanske ngn el 2 per säsong och jag har aldrig vetat vad jag ska göra. Trott att det helt enkelt varit ngt fel på den från kläckningen (träck i kloaken). För kycklingen har ju knappast fått för mkt protein när den är nykläckt menar jag.

Fasen vad man lär sig mycket :)

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 16:04 »
Just det Esbtree=Sulfaklozin :-[ tittade i djurfass...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 13 feb-08 kl 18:13 »
Nedanstående citat är från en artikel skriven av Henning Pedersen, Danska Specialklubben för Fodbefjerede dvaerge nr 2/98. Översättning av Ingegerd Grönberg.
Denna artikel går bla att läsa i SRF:s tidskrift nr2/07.

"I naturen förblir kycklingen under sin mamma tills alla kycklingarna är kläckta och gulesäcken indragen och det är först då som de får tillgång till foder. Om vi fodrar för tidigt får de lätt maginfektioner som visar sig i en klibbig och slemmig avföring och som sätter sig som gödningsklumpar vid tarmöppningen. Kycklingen blir hängig och kan i värsta fall dö-alltså ingen överdriven moderskärlek. Om de får gödningsklumpar så befria dom mycket försiktigt. Att de får friskt vatten med en gång är viktigt."
Gotlandskaniner, genbank.

tinki

« Svar #10 skrivet: 13 feb-08 kl 19:45 »
Ja tack för alla svar. Hönan är en ölandsdvärg, Tuppen är en Svensk dvärg och de andra kycklinag jag köpte var Svenska eller Tyska dvärg. Fodret är Fenix start foder från Lantmännen. Sedan har de fått lite ris och hirs och gräs lök, fil, havre mm.
Jag har tittat till de massa gånger idag. De är oftast in under hönans vingar men det är varmt även om de hamnar utanför.
Nu har jag gjort en låda inne men det känns som om det kan vara en chock för de att flytta så det blir även mer problem. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Väntar på svar kan jag göra ett tag.

Gräbban

• -
« Svar #11 skrivet: 13 feb-08 kl 20:02 »
Jag har en höna som vaktar sina kycklingar så hysteriskt att hon trampar på dom om hon tror att en fara hotar ::). Än så länge har ingen dött, men det är nog mest tur.
Om det inte är någon sjukdom så kan det ju faktiskt bero på hönan. I höstas flaxade denna runt så det flög kycklingar åt alla håll, och jag vågade inte störa henne på två veckor. Satte in mat o dylikt till henne sent på kvällen när det var mörkt. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gräbban

• -
« Svar #12 skrivet: 13 feb-08 kl 20:17 »
Nej jag tror att du ska fortsätta att låta hönan ta hand om dom... Hur det än går... :-\
Men om hon verkar störd så kanske det ska va så undanskymt som möjligt?
I min flock så får hönorna sköta allt själva, men om det är en sjukdom så har ju detta ingen betydelse.
Jag håller tummarna, och försök att hon får så mycket lugn och ro som möjligt. Kanske är det för varmt där dom är? Så att det blir lite oroligt när dom ska va under mamman? Allvarligt talat har jag inget bättre tips, har än så länge alltid haft tur. :-[
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 feb-08 kl 20:53 »

/ Simon

Hur vet man skillnad på coccidos och klostridios?

Problemet med Clostridieinfektioner har vi på sjukhuset, allmänt nedsatta patienter som står på antibiotika drabbas inte sällan av detta - är det samma?  ???

amarantus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 feb-08 kl 21:33 »
Hur vet man skillnad på coccidos och klostridios?

Problemet med Clostridieinfektioner har vi på sjukhuset, allmänt nedsatta patienter som står på antibiotika drabbas inte sällan av detta - är det samma?  ???

Undrar jag med? och hur behandlar man Klostridios?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 16 feb-08 kl 22:27 »
Fodret är Fenix start foder från Lantmännen. Sedan har de fått lite ris och hirs och gräs lök, fil, havre mm.

Om det var mina kycklingar så skulle jag bara ge dem startfodret!
Varje foderbyte är en risk för kycklingarnas mage/tarm.

I startfodret finns allt kycklingarna behöver. Och då blir det inga foderbyten för dem.  :)

och hur behandlar man Klostridios?

Coccidios medicin hjälper i lindriga fall men annars blir det Pencillin.
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 11:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
SV: Gödsel i kloakdunet kan vara klostridiebakterier
« Svar #16 skrivet: 20 feb-08 kl 12:21 »
Har EN kyckling fått diarre så är det väl ingen anledning att inleda en sulfabehandling på alla......

Låter som den varit nedsatt från början, då kan de lätt få en clostridieinfektion. Det är oftast bara i alla fall hos människor som clostridium difficile drabbar personer med nedsatt immunförsvar tex. vid sjukdom el antibiotikabehandling där den normala tarmfloran slåtts ut.

Tvätta den och ge fil, jag hade nog tagit bort den om den varit sån från början.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-08 kl 13:15 »
Har EN kyckling fått diarre så är det väl ingen anledning att inleda en sulfabehandling på alla......

Jag skulle definitivt behandla alla i den situationen.
Om en har en tarmrubbning är det högst troligat att de andra har det också, men att de inte är/hunnit bli lika dåliga.
Varför chansa i onödan  ???

rina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 feb-08 kl 16:10 »
Har man för bråttom ge kycklingar mat så kan det bli så där....ta bort klumpen försök badda med ljummet vatten ska du se den löser upp sig...felet som många gör är att ge dom mat för fort. Dom har ju gulesäcken dom ska klara sig på .

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #19 skrivet: 22 feb-08 kl 19:59 »
jag hr oxå det problemet, EN kyckling aav c:a 25 st har fått en liten klump. jag tog in honom och tvättade honom. Sen fick han sitta i klcäkaren och torka. nu mår han nur bra som helst!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser