Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med recept på mjukost  (läst 2249 gånger)

s46398

Hjälp med recept på mjukost
« skrivet: 12 feb-08 kl 22:06 »
HEJ !
JAG LETAR EFTER ETT BRA RECEPT PÅ ETT MJUKOST RECEPT.
JAG HAR FÄRSK KOMJÖLK.
JÄTTE TACKSAM FÖR RESEPT !!
MVH JEANETTE

Plupp

SV: Hjälp med recept på mjukost
« Svar #1 skrivet: 13 feb-08 kl 07:39 »
Hej,

Är det färskost du menar? Det finns ju oerhört många varianter... Jag ahr iaf gjort en på färsk komjölk. Bäst blir det om den inte kyls ner utan är spenvarm. Det fick stå i en bytta övertäckt med en handduk på ett varmt ställe. Gärna lite varmare än rumstemperatur. Efter några dagar hade den tjocknat och hälldes upp i silduk. Låt stå tills den har fått önskad konsistens. Sen är den färdig att använda och smaksätta som man vill...

ps. mjukost för mig är annars sånt där hemskt som affärerna säljer på tub. Dvs håsdost som smälts och tillsätts mängder med kemikalier.

lycka till och hoppas det var till någon hjälp
Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 10:48 »
Natriumcitrat som är den huvudsakliga ingrediensen som gör smältosten till smältost. Är den estern som ingår i vanlig citronsyra. Alltså, inte nödvändigtvis någon hemskt kemikalie i några större mängder. Det går att göra sånt pålägg hemma också, om det är det man vill. T.ex av en fellagrad hårdost.

sivan48

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 14:07 »
Så om man maler ner hårdost o blandar ner lite citronsyra får man då smältost?
Har jag uppfattat det rätt?Låter ju helt ok...
Intar regelbundet citronsyra,så  lite mer skadar nog inte...
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 14:10 av sivan48 »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 16:41 »
Jag fick rota runt i mina gömmor lite.

2 kg tärnad ost.
690 ml grädde.
690 ml vatten.
33 g Natriumcitrat

Värm ost och grädde tillsammans. Lös upp Natruimcitrat i det kalla vattnet och tillsätt till ost och gräddblandningen. Värm under omrörning till 82 grader. Håll den temperaturen i 10 minuter. Tillsätt ev. kryddor och salt vid behov. Häll i form och tillslut. När dom har svalnat, förvaras de i kylen.

Konsistensen kan variera efter ostsort. Tillsätt eller dra ifrån vätska för att reglera.  Om osten inte smälter, tillsätt mer Natruimcitrat.

Fritt översatt och grovt förkortat ur Goat cheese, small-scale production by the Mont-Laurier Benedictine Nuns.
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 16:46 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser