Eftersom jag står på huvudet i varje loppis-knivlåda i mitt sökande efter bra knivar har jag med tiden samlat på mig en ganska stor mängd. Ur dessa har ett par blivit favoriter beroende på område.
Jag har en hemmagjord kniv, gjord av ett gammalt sågblad vars bladprofil passar bra till att flå. Jag har en urbeningskniv i rostfritt, tidigare hade jag en sabatier urbeningskniv i kolstål, fördelen med den var ett tunnare blad som gjorde den flexiblare, nackdelen var att den var i kolstål så att den blev känsligare för benkontakt samt att bladprofilen i toppen var för rundad vilket gjorde den mindre lämpad för instick. Vad gäller styckningsknivar tycker jag att av dom jag provat så är Bacho ergo bäst.
Själva stålet i moraknivar är inte dåligt däremot gör bladlängden, tjockleken och profilen den mindre lämpad tii styckning. Jag tycker det låter lite underligt att din kniv inte håller skärpan. Är kniven rätt slipad från början och du i görligaste mån undviker att skära i ben borde det inte vara omöjligt att hålla kniven vass.