Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa knivarna?  (läst 2680 gånger)

Desdinova

Bästa knivarna?
« skrivet: 12 feb-08 kl 14:25 »
Hej forumvänner!

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av knivar och dess förmåga att hålla skärpan. En dam som hjälpte mig att stycka en gång använde helt vanliga gamla moraknivar. Hon arbetade hela sitt yrkesverksamma liv i charketuri och hon hävdar bestämt att dessa gamla moraknivar (med träskaft) är mycket bättre än vilka moderna knivar som helst. Håller ni med? Själv tycker jag i alla fall att min (ganska dyra) styckkniv från Fiskars förlorar skärpan alldels för snabbt...

Mvh Desdinova

Filip Skräplund

SV: Bästa knivarna?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-08 kl 14:39 »
Damen hade rätt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 feb-08 kl 13:11 »
Håller nog med den gamla damen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 13:46 »
Och jag som inte begriper bättre styckar med morakniv och är nöjd med hur den håller skärpan. Någon dyr styckkniv har jag inte.

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 12:47 »
De bästa knivarna tycker jag är de i laminat, dvs järn som omger en kärna av stål. Eggen är därmed i stå och kan härdas så den bli ordentligt hård, "skalet" av järn gör att knivbladet ändå är hyfsat "segt". Vissa moraknivar i dagens utbud är sådana, andra är i rent kolstål eller rostfritt stål.

Hur bra en kniv håller skärpan beror ju också på hur den är slipad. Min favorit för styckning är en lågbudget "urbeningskniv" som är skålslipad, vilket gör att den är extremt lätt att bryna upp till ny fenomenal skärpa. Urbeningskniven kompletteras med en gammal tysk styckningskniv i kolstål, inhandlad på lopppis för en tia.

Väl inne i köket ser det annorlunda ut på knivfronten, där är jag inte lika sparsam  :-[

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 14 feb-08 kl 17:20 »
Eftersom jag står på huvudet i varje loppis-knivlåda i mitt sökande efter bra knivar har jag med tiden samlat på mig en ganska stor mängd. Ur dessa har ett par blivit favoriter beroende på område.
Jag har en hemmagjord kniv, gjord av ett gammalt sågblad  vars bladprofil passar bra till att flå. Jag har en urbeningskniv i rostfritt, tidigare hade jag en sabatier urbeningskniv i kolstål, fördelen med den var ett tunnare blad som gjorde den flexiblare, nackdelen var att den var i kolstål så att den blev känsligare för benkontakt samt att bladprofilen i toppen var för rundad vilket gjorde den mindre lämpad för instick. Vad gäller styckningsknivar tycker jag att av dom jag provat så är Bacho ergo bäst.

Själva stålet i moraknivar är inte dåligt däremot gör bladlängden, tjockleken och profilen den mindre lämpad tii styckning. Jag tycker det låter lite underligt att din kniv inte håller skärpan. Är kniven rätt slipad från början och du i görligaste mån undviker att skära i ben borde det inte vara omöjligt att hålla kniven vass.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
eriksjos, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser