Vi har i alla år gett fåren av kornas mineraler (finullsfår) utan problem.
Jag har selen till fåren utskriven av Vet. men vågar inte ge eftersom det ska vara exakt mått till varje tacka. Ger jag för mycket så kan det innebära döden efter vad jag läst.Jag ger mina får vitaminer samt mineraler i fodret, saltsten och mineraler i plasthink att gnaga på istället så får de mineraler som de behöver.
Det stämmer att det ska ges 6 veckor innan lamning och 2 veckor innan. Jag fick mitt utskrivet av min veterinär. Tror det är på recept. Mvh Eva
Nej Henning, vi har aldrig haft kopparförgiftning! Dessutom har lantrasfåren ett större behov av koppar än köttraserna. Något som ofta förväxlas!Har jag klagat på min produktion Förstår inte kommentaren!
Det är inte så där dödligt farligt med doseringen av selen, detta står i Fass:Selen är giftigt vid höga doser. Det fordras mer än 30 gånger högre doser än de som angivits ovan för att framkalla akuta symtom i form av magsmärtor och kräkningar.Kostbehovet av selen är 0,1 - 0,3 ppm och maximalt intag bör vara högst 2 ppm för alla djurslag. Kronisk selenförgiftning uppträder vid dagligt intag av foder innehållande 5 - 40 ppm selen (5 - 40 mg selen/kg foder) under veckor till månader. Kliniska symtom på kronisk selenförgiftning är bl a hov- och klövsprickor, hälta, avmagring och håravfall.Eftersom jag bor i en av Selenfattiga Sveriges mest Selenfattiga trakter så ger jag minatackor extra. Om jag inte fattat helt fel så ÄR det lite speciellt med just Selen, det kanske inte fungerar med mineralbalja+saltsten bara... Vi som utfodrar med svenskt foder löper risk att djuren får selenbrist som bla ger svaga lamm. Har man ett svagt lamm kan ju lite selen på tungan göra underverk. En sån enkel och (billig) åtgärd som man kan göra alldeles själv utan sprutor och grejor för att få starka friska lamm tycker jag är självklart att göra Mvh Charlotte
Alltså, jag ger mina får krossat spannmål ute i rasthagen. Ger dom en ordentlig hink. Så kan jag då blanda i detta selen med spannmålet om jag doserar efter hur många djur jag har? Jag kommer ju inte ha kontroll över hur mycket varje djur får men de får ju i sig något varje dag.
Förra året försökte vi ge dem en och en, men det gick inget vidare... De var inte så samarbetsvilliga...