Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraienköppe  (läst 3634 gånger)

Maria1301

• Glad dansk i Sverige
    • Västergötland
Kraienköppe
« skrivet: 11 feb-08 kl 18:51 »
Hej
Vi har hört att dissa höns skulle väre bra.
Är der någon som har lite info att dela. Evt hur får vi tak i sånna hönor ?
Tack så mycket
Mvh
Maria
Jag har hundar, katter. brevduvor, hästar, knöllgäss, maran hönor, kaniner och får.

Anna

• -
SV: Kraienköppe
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 20:40 »
Min pappa hade såna höns tidigare. Han föll för deras rovfågelliknande utseende direkt han såg dem. Jag tyckte mest de såg hemska ut men då de sedan visade sej vara så trevliga så började jag tycka om dem. De var som sagt trevliga höns, inte konstiga på nå't sätt. Ruvade ibland, la normalt med ägg osv. De är nog ganska ovanliga men finns lite här och där runt om i Sverige. Gå in på nå'n hönsklubbs hemsida och kolla om du hittar någon annons där eller kontaktperson som du kan ringa och fråga. Vet inte vart du bor så jag vet inte vilken klubb som är närmast dej. Gå in under länkarna på vår klubbs hemsida www.mittsverige.com och titta vilken klubb du ska vända dej till.
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 20:51 »
Jag har haft de innan och ska skaffa igen för det är väldigt trevliga höns.   ;D  Värper jättebra och man ser tidigt skillnad på tupp och höna.  Nästa år kan jag nog sälja ägg av dessa igen hoppas jag.   ::)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 21:25 »
Dom har jag aldrig hört talas om. ???
Hur ser dom ut?

Bild?  ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

PerJons Hönsgård

• Hälsingland
    • PerJons Hönsgård
« Svar #4 skrivet: 11 feb-08 kl 21:33 »
Har en kompis som föder upp och ställer ut väldigt fina djur, skicka ett pm om du är intresserad. Dessa finns i Hälsingland.
Dvärg Wyandotter i Gul svartcolumbia, Silver svartrandigt, Guld svartrandigt. Mignoner i viltfärgat. Smaragd ankor. Svensk Gul Anka.
www.perjons.com

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 11 feb-08 kl 22:25 »
Dom har jag aldrig hört talas om. ???
Hur ser dom ut? Bild? 

En Hollänsk ras som lägger ca: 170 ägg om år.

http://feathersite.com/Poultry/CGK/Kraien/BRKKraien.html
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 22:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melica

« Svar #6 skrivet: 12 feb-08 kl 23:59 »
Det är väldigt lätt att blanda ihop dem med Breda, som heter Kraaikop på holländska. http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Breda/BRKBreda.html
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

orloff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 07:07 »
Det skulle vara på språket då för utseendemässigt har de inte mycket gemensamt.  ;)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 15:34 »
Tror att deras vanliga namn i Holland är 'Twentse hoen' i stället för Kraienkoppe.
På Twents dialekten är detta 'Kraienkoppe'. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser