Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Papalagi - den vite mannen  (läst 2992 gånger)

Patrik i Skåneland

• Skåne
Papalagi - den vite mannen
« skrivet: 11 feb-08 kl 14:16 »
En suverän bok om hur söderhavshövdingen Tuiavii från Samoa gjorde en resa till Europa och såg hur den vite mannen lever, boken handlar om hans upplevelser som tolkas genom hans undrande och oskuldsfulla ögon på ett sätt som vi mest är vana att våra barn gör.

Även om många här på forumet är medvetna så tycker jag ändå att den boken är nyttig och ger ett annorlunda perspektiv på det katastrofala liv många människor lever idag.

Alltså: Den vite mannen Papalagi - Söderhavshövdingen Tuivaiis berättelse = Skitbra!
Gå inte och dö förrän du har levt!

Miyazaki

• Vi lever som vi drömmer - ensamma
SV: Papalagi - den vite mannen
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 21:48 »
Det låter ju som den hade varit skoj att läsa. Letade lite i bibliotekskatalogen här och det jag får fram är:

Tuiavii , pseud. för Erich Scheurmann: Papalagi

Låter ju nästan som det är den, eller finns det fler? Står inget om den vite mannen...
Vilsegången wannabe-musiker som pluggat alldeles för länge och nu jobbar alldeles för mycket, men längtar ut från stad till gård med djur, äppelträd (med ciderpotential), skog, ängar och frihet. Och hav. Eller sjö. Kanske en liten musikstudio och en skrivmaskin..

Attis

• -
SV: Papalagi - den vite mannen
« Svar #2 skrivet: 02 mar-08 kl 22:54 »
Boken är bra, även om han (Papalagi) ibland känns lite väl orättvis. Sen är ju hans besök och intryck av "västvärlden" från någon gång på 20-30-talet. Så ibland är den inte så träffande.

Men visst, den får en att tänka efter en del.

Till Miyazaki: här är den: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9173745189
37 pix, inte så dyrt.
/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser