Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88305 gånger)

Naturliv

• Södermanland
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #500 skrivet: 17 okt-08 kl 21:25 »
Under mycket lång tid har de flesta föredragit att ta ut produktivitetsökningen i pengar istället för att arbeta mindre.  Skulle vi ha tjugotimmars arbetsvecka skulle vår standard vara som på sjuttiotalet. Arbetstiden har sjunkit ca 8 timmar på nästan hundra år, och ekonomin har mångdubblats.

Har läst någonstans att vi arbetar mer per dag än man behövde på stenåldern. Då kan man fundera på värdet av standardhöjningar och ekonomiska framsteg. Många har velat jobba kortare tid, sex timmarsdagen har haft stark förankring åtminstone tidigare, men facktoppar och arbetsgivare har varit ense om att vi ska ha 8 timmars arbetsdag. Och inte räcker det ibland, själv kan jag få ett par veckors kompledigt varje år bara för övertid.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #501 skrivet: 17 okt-08 kl 21:51 »
jadu take,jag undrar jag vem det är som jämför äpplen och päron,du kan ju inte jämföra ett företag med ett hushåll med 2vuxna....

Ja du tycker ju att det är konstigt att en familj på 10 personer lägger mer pengar på mat än vad 2 personer gör  :D. Det är ju du som har bestämt reglerna i tävlingen - inte ska du väl bli sur när folk följer dina regler?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #502 skrivet: 18 okt-08 kl 09:53 »
Skulle vi ha tjugotimmars arbetsvecka skulle vår standard vara som på sjuttiotalet. Arbetstiden har sjunkit ca 8 timmar på nästan hundra år, och ekonomin har mångdubblats.

Sjuttitalets standard var inte så pjåkig...  ;)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #503 skrivet: 18 okt-08 kl 10:01 »
Sjuttitalets standard var inte så pjåkig...  ;)

Standarden hemmavid var det väl inget fel på, men nästan omöjligt att få barnomsorg och sånt. Flera års kö.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #504 skrivet: 18 okt-08 kl 10:10 »
Standarden hemmavid var det väl inget fel på, men nästan omöjligt att få barnomsorg och sånt. Flera års kö.

Sant. Men vi hade riktiga böcker i skolan... och ett lugnare liv. Lite färre pryttlar, lite färre "aktiviteter". Mer engagemang i omvärlden, betydligt lägre krav på utseende och kläder i skolan. Mindre trafik, mycket cyklande, inte så mycket skjutsande.

Och vi lyckades träffas på fritiden utan mobiler. Hur sjutton det nu gick till  ;)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #505 skrivet: 18 okt-08 kl 10:18 »
Sant. Men vi hade riktiga böcker i skolan... och ett lugnare liv. Lite färre pryttlar, lite färre "aktiviteter". Mer engagemang i omvärlden, betydligt lägre krav på utseende och kläder i skolan. Mindre trafik, mycket cyklande, inte så mycket skjutsande.

Japp, så är det säkert. Medvetenheten var nog lite högre då, självständigt tänkande gör att man inte lika lätt låter sig luras att skaffa en massa prylar när man egentligen klarar sig lika bra utan. Att tänka lite mer på "oss" än "mig" behövs nu också ...

solstrimma

• Gäst
« Svar #506 skrivet: 18 okt-08 kl 12:04 »
Här har vi jämförelsen mellan ekologiska kotletter och kotletter från grisfabriker. Är man dum när man köper ekologiskt? Eller snål när man köper billigast? Hmm...
Hur kan man f ö producera kotletter för 29,90 per kilo? I det här fallet skulle jag rekommendera ärtsoppa. Ställer inte upp på varken det eller det andra. Lyckligtvis har jag en grisbonde med glada grisar som jag kan köpa av till rimliga priser. Nackdelen är en penetrant doft i hela byn då och då.
förresten,hur jämför man livsmedel av låg kvalitet med dem av hög kvalitet?
trots att det finns fullt av produktmärkningar som svenskt sigill,nyckelhålsmärkt,rättvisemärkt -så finns det ingen som vägleder den konsument som är ute efter äkta vara!
Inte heller ekologiska produkter är fria från tillsatser,eller trodde ni det?? ni utgick från det,jaha....
KRAV tillåter visseligen inga färgämnen,sötningsmedel eller smakförstärkare,men däremot får följande förekomma i kravmärkta livsmedel:

*tre konserveringsmedel
*sju antioxidationsmedel
*sex emegulerings,stabiliserings och förtjockningsmedel
*fem syror,baser och salter
*två ytbehandlingsmedel
*tre förpacknings och drivgaser
*ett större antal så kallade naturliga aromämnen

den som är ute efter äkta och autentiska varor måste alltså studera inehållsförteckningen även på de varor som ståtar med kravs gröna märke!
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 12:11 av solstrimma »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #507 skrivet: 18 okt-08 kl 12:19 »

den som är ute efter äkta och autentiska varor måste alltså studera inehållsförteckningen även på de varor som ståtar med kravs gröna märke!

Den som är ute efter autentiska varor köper inget som har en innehållsförteckning öht  ::)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #508 skrivet: 18 okt-08 kl 12:24 »
Citera
Den som är ute efter autentiska varor köper inget som har en innehållsförteckning öht

Så sant som det är sagt ;D
Visst slinker det med en del hel- eller halvfabrikat som korv t.ex. Men i det stora hela har jag inte många innehållsförteckningar på maten.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #509 skrivet: 18 okt-08 kl 12:45 »
Och vi lyckades träffas på fritiden utan mobiler. Hur sjutton det nu gick till  ;)

Då:

"Var var du i lördags? Vi skulle ju träffas vid ingången till Kulturhuset."
"Ja, jag stod framför Kulturhuset och väntade i tre timmar."
"Framför? Finns det en ingång där också?"

Nu:

"Var är du någonstans? Vi skulle ju träffas vid Kulturhuset."
"Öhh... det är en brun dörr här... nu åker det förbi en buss..."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #510 skrivet: 18 okt-08 kl 12:50 »
 ;D ;D

Fast jag bodde i Lund. Stan är inte så stor (inte då iaf). Man visste rätt väl var folk höll hus ;-) Antingen var de hemma hos nån eller så kunde man hitta dem ändå. Konstigt nog  ;)

solstrimma

• Gäst
« Svar #511 skrivet: 18 okt-08 kl 13:03 »

Så sant som det är sagt ;D
Visst slinker det med en del hel- eller halvfabrikat som korv t.ex. Men i det stora hela har jag inte många innehållsförteckningar på maten.
köp jokkmokkskorv eller mälarchark så har du äkta vara utan tillsatser!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #512 skrivet: 18 okt-08 kl 13:08 »
Citera
Fast jag bodde i Lund. Stan är inte så stor (inte då iaf). Man visste rätt väl var folk höll hus ;-) Antingen var de hemma hos nån eller så kunde man hitta dem ändå. Konstigt nog 

Lilla Årjäng fungerade jättebra när jag var ung. Alla åkte npågra varv på "raggen" och ville man få tag i på nån så hoppade man i en bil och åkte några varv själv med så träfafdes man för eller senare. Eller gjorde sig ett ärende till kiosken och spanade på samma gång. Eller bad nån annan hålla utkik och lämna meddelande. Mycket praktiskt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

« Svar #513 skrivet: 18 okt-08 kl 13:20 »
Jag tycker också att 70-talet var en guldtid, åtminstone om man gick i skolan då. Jättefina, inbundna böcker, nya varje år. Häften, pennor, målargrejor. Maten var BRA i bespisningen, åtminstone ett par år in på 70-talet (de första åren var urk). De där prylarna som alla behöver nu, fanns ju inte, så vem saknade datorer, mobiltelefon, mp3-spelare... Det fanns inte ens kassettspelare i början, bara stora bandspelare; lärarna visade film på rulle; vi fick blåkopior (för kopieringsapparaterna var fortfarande dyra att använda). Vi hade fortfarande hemsydda klänningar och kalasbyxor i skolan anno 1969, tänk det! Men det man inte känner till, saknar man inte. Fast nu skulle jag inte vilja avstå från datorn...

solstrimma

• Gäst
« Svar #514 skrivet: 18 okt-08 kl 13:29 »
Jag tycker också att 70-talet var en guldtid, åtminstone om man gick i skolan då. Jättefina, inbundna böcker, nya varje år. Häften, pennor, målargrejor. Maten var BRA i bespisningen, åtminstone ett par år in på 70-talet (de första åren var urk). De där prylarna som alla behöver nu, fanns ju inte, så vem saknade datorer, mobiltelefon, mp3-spelare... Det fanns inte ens kassettspelare i början, bara stora bandspelare; lärarna visade film på rulle; vi fick blåkopior (för kopieringsapparaterna var fortfarande dyra att använda). Vi hade fortfarande hemsydda klänningar och kalasbyxor i skolan anno 1969, tänk det! Men det man inte känner till, saknar man inte. Fast nu skulle jag inte vilja avstå från datorn...
frågan är väl om vi skulle klara oss utan mobiltelefon idag...skulle man klara att ingen ha,nu när man är van att alltid bli nådd???

Sommartorparn

« Svar #515 skrivet: 18 okt-08 kl 13:33 »
frågan är väl om vi skulle klara oss utan mobiltelefon idag...skulle man klara att ingen ha,nu när man är van att alltid bli nådd???

Har ingen mobiltelefon, utom den svenska, som bara används i sommarstugan på semestern. Den som vill något kan ringa en gång till när jag har hunnit hem.

solstrimma

• Gäst
« Svar #516 skrivet: 18 okt-08 kl 13:40 »
Har ingen mobiltelefon, utom den svenska, som bara används i sommarstugan på semestern. Den som vill något kan ringa en gång till när jag har hunnit hem.
jo, det är ju sant,men jag vill kunna hjälpa både mig själv och andra om det händer nåt!
du rider förbi en bonde som står och kapar ved och plötsligt ser du hur mannen faller ihop över sågen,skulle du inte ringa efter hjälp då??

Sommartorparn

« Svar #517 skrivet: 18 okt-08 kl 13:43 »
jo, det är ju sant,men jag vill kunna hjälpa både mig själv och andra om det händer nåt!
du rider förbi en bonde som står och kapar ved och plötsligt ser du hur mannen faller ihop över sågen,skulle du inte ringa efter hjälp då??

Har ingen häst.

F ö kryllar det av folk på traktens bondgårdar.
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 13:45 av Sommartorparn »

solstrimma

• Gäst
« Svar #518 skrivet: 18 okt-08 kl 13:50 »
Har ingen häst.

F ö kryllar det av folk på traktens bondgårdar.
det va ett exemel helge.. ;D

Sommartorparn

« Svar #519 skrivet: 18 okt-08 kl 14:04 »
det va ett exemel helge.. ;D

Skruvisen, jag tror att det argumentet kommer man bara med när man har lite dåligt samvete för sitt mobiltelefonägande. Du har redan avslöjat på annat ställe hur mycket du lägger ut på mobiltelefon. Det är okej, om du vill ha en mobil, stå för det. Min dotter har också en mobil. Massor av folk har en mobil. Men jag vill inte behöva svara på telefon när jag är ute. Hur viktigt kan det vara?

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser