Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88320 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #420 skrivet: 11 okt-08 kl 13:55 »
Så vill man slippa tänka på pengar då skall man bosätta sig i ett tält i skogen.

Och hur kul är det?  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosten

• Närke
« Svar #421 skrivet: 11 okt-08 kl 14:06 »
Jag är nog inte speciellt "Alternativ" enligt hur man skall vara.
Men jag trivs bra bland spik, brädor, djur, och frukt. ;D

Kan man var kär i en jordkällare?????

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #422 skrivet: 11 okt-08 kl 14:07 »
Absolut, jag är ju kär i mitt stall  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hajens

• Skåne
« Svar #423 skrivet: 11 okt-08 kl 14:12 »
jo, allt kostar såklart, man får ta en sak i taget, men det kostar en del att bo i bostadsrätt i sthlm också, kan man bo för samma pengar på landet och bygga ett liv kring det ser jag det som ett uppköp. Det e ju inte så att vi kommer ge bort vår lägenhet i stan direkt.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

solstrimma

• Gäst
« Svar #424 skrivet: 11 okt-08 kl 14:46 »
trodde halva grejen med att flytta ut på landet och leva "alternativt" var att sluta bry sig om pengar och dess värde i mångt och mycket.

men jag har fått en känsla härinne att pengar snarare blir en fixering och en väldigt central faktor som livet kretsar kring plötsligt iom ett "alternativt" leverne. Det snackas väldigt mycket pengar, budget mm härinne e min känska, e det inte just det man vill slippa, pengahysterin, oavsett om man lever av mycket eller lite?
haha,flyttar du ut på landet handlar väl det mesta om pengar..

staket,foder,spik,färg,fröer,hinkar,presseningar,sopborstar,spade,

och ja, jag har bott på hyrd gård och haft 5hästar så jag vet att det kostar...

Naturliv

• Södermanland
« Svar #425 skrivet: 11 okt-08 kl 14:58 »
trodde halva grejen med att flytta ut på landet och leva "alternativt" var att sluta bry sig om pengar och dess värde i mångt och mycket.

Om du hittar den del av världen där pengar inte har någon betydelse och där man ändå kan må bra ... berätta för mig. Jag söker den frihet som det är att slippa banklån, avbetalningar och annat. Så länge får jag som de flesta andra jobba mig till de pengar som behövs, genom vanligt lönearbete eller självhushållning/försäljning.

Det kan väl inte heller förvåna dig att det just på den här tråden handlar mycket om pengar, eller hur?  ;D
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #426 skrivet: 11 okt-08 kl 16:52 »

och ja, jag har bott på hyrd gård och haft 5hästar så jag vet att det kostar...

Hur var det nu, det var väl för jobbigt så det varade inte så länge :)?

hajens - bry dig inte om "solstrimma". Livskvalitet räknas för henne enbart i ören .
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Tapio

• Västergötland
« Svar #427 skrivet: 11 okt-08 kl 18:40 »

men jag har fått en känsla härinne att pengar snarare blir en fixering och en väldigt central faktor som livet kretsar kring plötsligt iom ett "alternativt" leverne. Det snackas väldigt mycket pengar, budget mm härinne e min känska, e det inte just det man vill slippa, pengahysterin, oavsett om man lever av mycket eller lite?

Halaj!

Har säkert sagt det förr, men nu gör jag det igen.
Det finns två sorters folk som jämt tänker på pengar;
De som har gott om dem, och de som har ont om dem.*

Jag tillhör ingen av ovanstående kategorier, o fyfan vad skönt det är!
Det första tricket är inte att ha stora inkomster, utan små utgifter.
Det andra - och viktiga – är att ha små anspråk.
Den girige är alltid fattig, oavsett inkomster och utgifter.

*jag har förstått att väldigt många (de flesta?) här på forumet har blygsamma inkomster, och då blir det naturligt att man tänker och diskuterar pengar.

Själv tycker jag att kronisk pengabrist är ett rent helvete.
Att skruven (som för tillfället kallar sig solstrimman) kan finna glädje i detta har hon min fulla beundran för.

//T

hajens

• Skåne
« Svar #428 skrivet: 11 okt-08 kl 18:58 »
kan inte se varför jag skulle utsätta mig för kronisk pengabrist. Däremot vill jag hellre försörja mig med de förnödenheter jag kan själv än att tjäna pengar för att köpa in dem samma. Pengar är helt ointressant i min värld oavsett jag bor på landet eller i stan. Som jag ser det finns det inget egenvärde i stålar, det är hur man mår i sin tillvaro som spelar roll, eller?. Jag trodde i min enfald att "alternativt" ekonomi just betydde att man lade väldigt lite fokus vid ekonomi i form av pengar, men jag kan ha fel där. Att saker kostar säger sig själv, men att syssla med ekonomisk självspäkelse e nått annat, och det finner jag ingen sport i.

solstrimma

• Gäst
« Svar #429 skrivet: 11 okt-08 kl 19:22 »
Halaj!

Har säkert sagt det förr, men nu gör jag det igen.
Det finns två sorters folk som jämt tänker på pengar;
De som har gott om dem, och de som har ont om dem.*

Jag tillhör ingen av ovanstående kategorier, o fyfan vad skönt det är!
Det första tricket är inte att ha stora inkomster, utan små utgifter.
Det andra - och viktiga – är att ha små anspråk.
Den girige är alltid fattig, oavsett inkomster och utgifter.

*jag har förstått att väldigt många (de flesta?) här på forumet har blygsamma inkomster, och då blir det naturligt att man tänker och diskuterar pengar.

Själv tycker jag att kronisk pengabrist är ett rent helvete.
Att skruven (som för tillfället kallar sig solstrimman) kan finna glädje i detta har hon min fulla beundran för.

//T

helaj tapio! tackar för din beundran  :)
 ja,eftersom jag har haft det väldigt knapert i mitt liv (4.800kr ut netto),men ändå haft det jag har behövt (lägenhet,mat,kläder,och pengar att betala räkningar för)
så har men helt enkelt varit tvungen att vara duktig på både att ställa upp budget och knåpa ihop mat mm
detta har nu blivi till ett intresse,och det är jag bara stolt över. ;D
de som inte varit i en likande situation har väldigt svårt för att förstå hur man bär sig åt,men allt går.... :)

« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 20:09 av solstrimma »

Naturliv

• Södermanland
« Svar #430 skrivet: 11 okt-08 kl 19:24 »
Pengar är helt ointressant i min värld oavsett jag bor på landet eller i stan. Som jag ser det finns det inget egenvärde i stålar, det är hur man mår i sin tillvaro som spelar roll, eller?. Jag trodde i min enfald att "alternativt" ekonomi just betydde att man lade väldigt lite fokus vid ekonomi i form av pengar, men jag kan ha fel där. Att saker kostar säger sig själv, men att syssla med ekonomisk självspäkelse e nått annat, och det finner jag ingen sport i.

Helt klart har du rätt i att det är det vi gör och trivs med som har betydelse och du kan vara glad för att du inte har någon "prylfixering" eller annan dyr last. Du kommer säkert trivas på landet och min uppfattning är att det på alla sätt är billigare att bo på landet. Inte minst för att man inte handlar så ofta och tänker igenom inköp noggrannare. Sedan tycker jag också att lugnet bidrar till att det inte är så bråttom att fixa till saker och ting som kostar.

Att leva "alternativt" verkar vara väldigt olika för olika personer. Att självhushålla, leva snålt, slippa lönearbeta, odla, ha kreatur ... vad som helst ... en del verkar bara vilja vara annorlunda. Själv fixar jag mycket själv, odlar, bygger om möbler, tar till vara på saker och gör om, tar hänsyn till miljön, kretsloppstänkande ... och så småningom vill jag också vara mer av självhushållare. Fast då måste jag bli av med banklånen först. På vad sätt vill du vara "alternativ"?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #431 skrivet: 11 okt-08 kl 19:52 »
detta har nu blivi till ett intresse

En allt överskuggande besatthet menar du väl ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

hajens

• Skåne
« Svar #432 skrivet: 11 okt-08 kl 19:58 »
naturliv>> nja att vara "alternativ" har jag inget direkt behov av, däremot att fånga en dröm och ge mina barn ett liv på landet under sin uppväxt.
Min tanke är att göra mig ekonomiskt oberoende i ordets rätta betydelse, alltså att inte vara beroende av att dra in en viss summa pengar varje månad för att klara mig. Tjäna pengar, helt klart, men inte vara BEROENDE av det, det är för mig ekonominskt oberoende. Vad bra man skulle må av att kunna utveckla sina egna projekt och idéer. Att bo på landet är en del i denna tanke och vision, tillsammans med allt annat jag sysslar med, saker jag lika gärna kan göra på landet som i stan. Då slipper jag dessutom kontorshyran.

Så kortfattat är det att kunna sitta och fisa på verandan ena dagen, kanske göra lammkorv nästa, för att vara på uppdrag i det egna företaget den tredje.
Allt handlar om att skaffa sig en meningsfull tillvaro, och styra över sitt eget liv och sin tid. Jag anser det klart tveksamt att vi verkligen styr över våra liv när större delen av tiden går ut på att tjäna pengar till att köpa saker vi kan odla och fixa själva, dessutom billigare. Den tiden lägger jag då hellre på att just odla min egen potatis än att jobba in pengar för att köpa den.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #433 skrivet: 11 okt-08 kl 20:06 »
Allt handlar om att skaffa sig en meningsfull tillvaro, och styra över sitt eget liv och sin tid. Jag anser det klart tveksamt att vi verkligen styr över våra liv när större delen av tiden går ut på att tjäna pengar till att köpa saker vi kan odla och fixa själva, dessutom billigare. Den tiden lägger jag då hellre på att just odla min egen potatis än att jobba in pengar för att köpa den.

Låter som ett sunt resonemang. Det enda vi vet att vi har är vår egen tid och det gäller att göra något vettigt av den. Att välja själv hur ekorrhjulet snurrar så att vi inte känner att vi bara springer med i en takt någon annan bestämt. Det är dessutom godare potatis och tomater när vi odlat dem själva och det är med stolthet man bjuder vänner och bekanta på en middag när man gjort en hel del från grunden. Någon gång kanske det blir hönor och grisar också ... och då kan jag bjuda på hela middagen. Fast jag måste lära mig att göra maskrosvin först ...

Rosten

• Närke
« Svar #434 skrivet: 12 okt-08 kl 01:27 »
Så kortfattat är det att kunna sitta och fisa på verandan ena dagen, kanske göra lammkorv nästa, för att vara på uppdrag i det egna företaget den tredje.
Flyttar du ut på landet och börjar leva på egna gjord mat så kommer du snart på att du jobbar mer än någonsin.  ;)
Det finns hela tiden något att göra. Från tidig morgon till sen kväll.
Hela våren/sommaren/hösten är en enda stor förberedelse för vintern.
Allt ifrån vedhuggning/ogräsrensning/underhåll av hus och uthus till saftning, sylting och slakt.

Men om man tycker om att jobba med kroppen så kommer du att trivas som fisken i rent vatten.

Men förbered dig på att somna helt slut på kvällen under vissa av årets månader.

Sen kommer du inte heller i framtiden att styra ditt liv. Men iställer för att det är andra personer som styr dit liv så blir det väder och vind som kommer att påverka ditt liv.

Låter jag negativ?
Jag älskar detta liv. ;D

hajens

• Skåne
« Svar #435 skrivet: 12 okt-08 kl 11:29 »
rosten>> jaha, nja då e det kanske inget för mig då, jag trodde allt skötte sig själv, jag som trodde att ett hus renoverar sig själv, att djura mjölkar, utfodrar, slaktar och tillagar sig själv, att grödor är sjävplanterande och självskördande och även vet hur de tillreder sig. Men då hade jag nog fel.  ;)

Får väl fortsätta handla på "förtryckar" ICA.

Rosten

• Närke
« Svar #436 skrivet: 12 okt-08 kl 13:43 »
rosten>> jaha, nja då e det kanske inget för mig då, jag trodde allt skötte sig själv, jag som trodde att ett hus renoverar sig själv, att djura mjölkar, utfodrar, slaktar och tillagar sig själv, att grödor är sjävplanterande och självskördande och även vet hur de tillreder sig. Men då hade jag nog fel.  ;)

Får väl fortsätta handla på "förtryckar" ICA.
Många har nog inte fattat hur mycket jobb man drar på sig när man köper en gammal gård.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #437 skrivet: 12 okt-08 kl 14:29 »
Många har nog inte fattat hur mycket jobb man drar på sig när man köper en gammal gård.
Det första man ska göra är att se till att taket är tätt, att det inte rinner in vatten mot grunden eller att markhöjningen runt huset gjort att fasad och grund alltid är fuktig. Allmänt se över saker som FÖRVÄRRAS och korrigera där det behövs. Sedan tycker i alla fall jag att man ska luta sig tillbaka ett par år eller så och bara lalla runt och göra sånt som faller en in. När man sedan är varm i kläderna tar man sig an de svårare sakerna per automatik. Det sämsta man kan göra är att direkt få någon vision om hur allt måste se ut. Det fina med att bo på landet är ju att man slipper villakvarterens perfektionshysteri. Men visst är det mycket jobb, det är ett helt annat liv än det i lägenheten i stan. På gott och på ont, men allra mest gott förstås.

Rosten

• Närke
« Svar #438 skrivet: 12 okt-08 kl 15:18 »
Det första man ska göra är att se till att taket är tätt, att det inte rinner in vatten mot grunden eller att markhöjningen runt huset gjort att fasad och grund alltid är fuktig. Allmänt se över saker som FÖRVÄRRAS och korrigera där det behövs. Sedan tycker i alla fall jag att man ska luta sig tillbaka ett par år eller så och bara lalla runt och göra sånt som faller en in. När man sedan är varm i kläderna tar man sig an de svårare sakerna per automatik. Det sämsta man kan göra är att direkt få någon vision om hur allt måste se ut. Det fina med att bo på landet är ju att man slipper villakvarterens perfektionshysteri. Men visst är det mycket jobb, det är ett helt annat liv än det i lägenheten i stan. På gott och på ont, men allra mest gott förstås.
Exakt.
Att plocka bort träd och buskar som står för nära huset är också bra då det blir mindre fuktigt i närheten av huset.

Skall man skaffa djur så bygg klart stället där djuren skall bo så att man inte skaffar djur först. För då blir det för mycket provisoriska lösningar som tar onödig tid. (egen erfarenhet. :-[)

Vi har en lista på saker som skall göras. Då kan man se hur mycket påbörjade projekt som finns. Så att man inte bara startar nya hela tiden. ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #439 skrivet: 12 okt-08 kl 18:17 »
Citera
köpte täcken till hästarna

Nämem? Då var det inte på samma gård där man absolut inte använde täcken?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser