Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88267 gånger)

Vilse

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #360 skrivet: 04 okt-08 kl 23:29 »
snabblaeste din blogg o gjorde et oeversalg pa vad vi aat igaar.
husse o jag o hans dotter med man.

lunch:
korv fraan frysen. scottish highland.
vitkaal fraan egna landet.
majonnaes gjord paa egna aegg.
juice, egna grape fruits djupfrysta smaa portioner som jag blandar ut med vatten.

middag:
stor lammskaank i ugnen, eget lamm.
potatis, palsternacka, kumara, roedbeta,loek,moroetter och pumpa allt i bitar och tillagat i goerge foreman aangmanick. graedsaas paa skyn.
nagra flaskor oel fran kylen i garaget.
efterraett glass i kon.

dagens kostnad: stroem foer att tillaga maten och kostnad foer oel och glass och koner.
,,,,gleommer allt som det kostar att haalla faar o hoens o plantera alla groensaker :) :)

Sommartorparn

« Svar #361 skrivet: 05 okt-08 kl 09:20 »
jag lever på cirka 2-3.000kr efter att räkningarna är betalda.
denna månaden blev det 2.800kr som ska räcka till mat och övrigt för 2personer(mig och sambon)
det går jättebra, vi har delat upp pengarna i dagspeng,100kr/dag får max gå åt,och det funkar kanon bra.
följ våran blogg:

http://middag.blogdog.se
 :)

Hej skruvmejseln! Vi vet redan hur mycket pengar du använder och sparar. Och anade att du skulle dyka upp efter "diskussionerna" på familjeliv. Nu tar vi inte "same procedure" som varje gång, va? Kan du inte berätta om det växer bra med nypon på västkusten iställe?

Ekub

« Svar #362 skrivet: 05 okt-08 kl 12:22 »
hehe tänkte också skruvmejseln när jag såg bloggen första gången *s*

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #363 skrivet: 05 okt-08 kl 15:49 »
hehe tänkte också skruvmejseln när jag såg bloggen första gången *s*

Me too ;D!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

solstrimma

• Gäst
« Svar #364 skrivet: 05 okt-08 kl 20:32 »
4500 per månad för bilarna låter billigt. 25 kr per mil som är svårt att komma under ger då 180 mil i månaden. Vilket ger 3,5 mil per dag och bil om bilarna rullar 6 dagar per vecka.
Biluschlingar har en tendens att kosta hur mycket som helst och kostnaderna gömmer sig i en massa småposter som lätt glöms bort.
hur kan man tycka att 4.500kr per månad är billigt? och bensinen ligger väl på mellan 13-14kr/liter inte 25kr..vad har man för bil som drar 1liter milen?

vi har en bil och den rullar 4mil/dag och det kostar oss 800kr för endast jobbkörning,kör vi utöver det,vilket vi gör ibland(man måste ju handla,men oftast cyklar vi eller går och handlar)så lägg till en halv tank till(400kr) och då är vi uppe i 1.200kr. vi har en volvo V40 2004års modell den drar 0.6liter/milen  och 0.7 som absolut MEST!har ni inte fått lära er eco driving??? :o ??? ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #365 skrivet: 05 okt-08 kl 20:52 »
Jag betvivlar att bilen var gratis. Vet inte vad en V40 kan tänkas kosta, men gissar att er milkostnad ligger i trakten av 25-30 kr.

Rosten

• Närke
« Svar #366 skrivet: 05 okt-08 kl 22:47 »
hur kan man tycka att 4.500kr per månad är billigt? och bensinen ligger väl på mellan 13-14kr/liter inte 25kr..vad har man för bil som drar 1liter milen?

vi har en bil och den rullar 4mil/dag och det kostar oss 800kr för endast jobbkörning,kör vi utöver det,vilket vi gör ibland(man måste ju handla,men oftast cyklar vi eller går och handlar)så lägg till en halv tank till(400kr) och då är vi uppe i 1.200kr. vi har en volvo V40 2004års modell den drar 0.6liter/milen  och 0.7 som absolut MEST!har ni inte fått lära er eco driving??? :o ??? ::)

Räknar du inte med försäkringskostnad, skatt, slitage på bil och däck och värdeminskning?
Lär dig räkna så skall du se att du förstår hur vi andra får ihop 25:- milen ;)

Gör man det så är plötsligt min Ford Thunderbird med V8 billigare att åka i än vad eran V40 är. ;D
Och jag njuter varenda mil som jag kör. ;D

Sommartorparn

« Svar #367 skrivet: 05 okt-08 kl 22:52 »
Räknar du inte med försäkringskostnad, skatt, slitage på bil och däck och värdeminskning?

Gör man det så är plötsligt min Ford Thunderbird med V8 billigare att åka i än vad eran V40 är. ;D

Skruvmejseln räknar annorlunda än de flesta. Det är pojkvännen som betalar försäkring, skatt mm för sin bil. Hon betalar bara bensin när hon lånar den. Det minns jag från förra diskussionen om bilkostnad. Och försäkringen räknas inte alls, för den betalas med skatteåterbäringen. Eller hur, Ulric, var det inte du som var med och diskuterade den detaljen?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #368 skrivet: 05 okt-08 kl 22:53 »

Det är ju inga  riktiga kostnader, de dras med autogiro......
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

solstrimma

• Gäst
« Svar #369 skrivet: 05 okt-08 kl 23:10 »

hehe ja vill man vara så snål och räkna på slitage så får du väl göra det..

Rosten

• Närke
« Svar #370 skrivet: 05 okt-08 kl 23:20 »
hehe ja vill man vara så snål och räkna på slitage så får du väl göra det..
Du räknar ju inte heller med värdeminskning, service, underhåll, försäkring, skatt mm.
Det är allså 30-40 000:- om året som du suddat bort. 
Snacka om att försköna sin ekonomi. Är det killen som får stå för alla andra utgifter som du inte räknar med????

Om vi skall räkna på ditt sätt så har jag inte gjort av med en enda krona på mat denna helg. ;)
För köttet hämtade jag i frysboxen. Potatisen i jordkällaren och grönsakerna i kylen på kylskåpet.
Så jag lever på noll kronor. ;D Medan du slänger bort 100:- om dagen på lyxkonsumtion.
Kanske dax att söka hjälp på Lyxfällan. ;)

« Senast ändrad: 05 okt-08 kl 23:23 av Rosten »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #371 skrivet: 05 okt-08 kl 23:29 »

Ja, om de inte ingår i hyran...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Rosten

• Närke
« Svar #372 skrivet: 05 okt-08 kl 23:31 »
;D ;D ;D ;D ;D
Precis som att maten är gratis som ligger i frysboxen. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #373 skrivet: 05 okt-08 kl 23:57 »
Jag roade mig med att kolla in Blocket säljannonser på volvo V40.
Då jag vet att Solstimmas bil körs 4 mil om dagen. Vilket gör att den borde ha rullat ett antal mil sedan den var ny.
Jag har för mig att jag läst någon stanns att hon bodde utanför Göteborg.
Om jag då söker på den billigaste V40 årsmodell 2004 i Göteborg och angränsande län med 9000-9999 mil på mätaren som säljs av en bilhandlare så blir det denna bil för 119 000:-
Den  har då rullat 9000 mil. http://www.blocket.se/vi/17091823.htm?ca=15_s&last=1

Om jag istället söker på den billigaste V40 årsmodell 2003 i Göteborg och angränsande län med 9000-9999 mil på mätaren som säljs av en bilhandlare så blir det denna bil för 79 900:-
Den har då rullar 9600 mil. http://www.blocket.se/vi/18398932.htm?ca=15_s

Så du Solstrimma. Till nästa höst har er bil blivit ett år äldre och har då också sjunkit 39 100:- i värdeminskning!

Hur mycket betalar ni i försäkring om året? Jag skulle tippa på ca 10 000:-

Så jag kan förstå att du förnekar dessa kostnader som vi andra räknar med.

Så jag som åker V8 åker betydligt billigare än dig då min bil inte minskar i värde utan ökar.
Jag får idag ut ca  100% mera för den än vad jag betalade för den i inköp.
Min försäkring kostar ca 3 000:- om året!

Vilse

• Gäst
« Svar #374 skrivet: 06 okt-08 kl 07:44 »
;D ;D ;D ;D ;D

de' e' ju naestan gratis!  :)

inkoep av djur, skoetsel varje dag, avmaskning och vaccinationer, graeset aer gratis.

kaenns som gratis naer jag tar upp koettet ur frysen :)

talla inte paa min gratis kaensla :)

Aaka v8 eller gammal bil aer ocksaa gratis kaensla!
ingen vaerdeminskning!

jag skulle maa illa av at aaka ny bil o dra ner vaerdet varje aar!
skulle nog inte ens goera det om jag var rik.

solstrimma

• Gäst
« Svar #375 skrivet: 07 okt-08 kl 11:54 »
;D ;D ;D ;D ;D

såhär tänker vi:

i februari köper du mat och lägger i frysen,det är köttfärs,korv,kotletter,revben mm
du köper oxå 2kg ris,5kg pasta,grönsaker...
i mars behöver du alltså inte köpa någon mat,för du använder det du har hemma.

i februari har jag en matkostnad, i mars har jag inte det.
i mars räcker det att jag betalar mina räkningar,för mat har jag ju....

solstrimma

• Gäst
« Svar #376 skrivet: 07 okt-08 kl 12:02 »
Så menar du att om man tjänar bra är man inte tillräckligt "fattig" för att leva alternativt  ::)  ???

ungefär så ja.
att leva alternativt är för mig samma sak som för Petter Bergström.

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200506/17/20050617104253_Icak602/20050617104253_Icak602.dbp.asp?sAction=PRINT

Sommartorparn

« Svar #377 skrivet: 07 okt-08 kl 12:07 »
ungefär så ja.
att leva alternativt är för mig samma sak som för Petter Bergström.

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200506/17/20050617104253_Icak602/20050617104253_Icak602.dbp.asp?sAction=PRINT

Fast du bor i etta på Hisingen med tillgång till sambons Volvo och vägrar att odla grönsaker. Annars ingen större skillnad alls.

solstrimma

• Gäst
« Svar #378 skrivet: 07 okt-08 kl 13:13 »
Fast du bor i etta på Hisingen med tillgång till sambons Volvo och vägrar att odla grönsaker. Annars ingen större skillnad alls.
nu får du utveckal dig lite..
du verkar inte ha förstått att det är friheten från statustress och höga utgifter man vill komma ifrån, oavsett var man bor...
det handlar inte nödvändigtvis om att odla själv.
ta gärna och läs lite om min livsstil,kanske du hittar dit du oxå..

www.frivilligenkelhet.nu

solstrimma

• Gäst
« Svar #379 skrivet: 07 okt-08 kl 13:49 »
tänkte jag skulle berätta lite om hur jag tänker.
ledordet är FRIHET.

materiell ­enkelhet. Det handlar dock inte om att gå tillbaka till 1800-talet och börja leva som självförsörjande bönder med jordgolv och egna mjölkkor.  men man försöker sänka sin levnadsstandard och konsumera mindre.

jag är inte beredd att betala för den status som märkesgrejer antas ge.i mina ögon är man lurad om man går på samhällets reklam.jag tycker inte illa om materialister,men tycker faktiskt synd om dem.enligt min mening köper man statusprylar för att man saknar nåt i livet,man fyller ett tomrum med prylar.

att göra så mycket som möjligt själv.laga mat från grunden med bra och billiga råvaror som är närproducerade(jodå det finns,även på coop) baka bröd,pajer mm...

att ha låga fasta utgifter.

att leva enkelt innebär för mig en frihet.

nu ska jag och sambon gå och äta en god rågsiktsmörgås som är bakad på ekologiskt mjöl,som jag bakade igår.
recept:
50g smör
5dl mjölk(ekologisk såklart)
50g jäst
2msk honung eller sirap.
2tsk anis
2tsk fänkål
10dl ekologiskt vetemjöl
3dl ekologiskt rågmjöl

jäs degen 30minuter.
dela degen i 4delar och baka ut till kakor,ta med ett glas ut mitten,så det blir hålkakor.
fricka kakorna med gaffel.jäs 30minuter till.
grädda mitt i ugnen i 12minuter i 200grader..
supergott med getost på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser