Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88331 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #20 skrivet: 26 mar-08 kl 13:39 »
Glöm bara inte att lite lyx behöver man ibland. Det är lite väldigt svårt att avstå enkla nödvändiga ting, som kan bli för dyra om man lever på marginalerna. T ex att klippa sig hos frissan, att ta en krogrundarestaurangbesök, köpa något fint plagg till sig själv, att åka på semester, gå till tandläkaren etc

Och vissa människor finns det som klarar sig utan... jag trodde jag var en av dem men jag får vackert erkänna att jag är precis som alla andra välfärdsmänniskor ibland...  :-[
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Loulou på Nybacka

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 mar-08 kl 14:47 »
Vi tröttnade på möllan/malmö och hittade en gård med 4 hektar mark i västerbotten för 200.000 kr som vi hade turen att kunna låna av päronen.
Folk i skåne tror att man är galen som flyttar till norrland men detta är nog det bästa val jag gjort. Vi har också haft turen att ha blivit varmt välkomnade av grannarna runt omkring, har fått massor med hjälp.
Med lite renovering har vi det nu helt underbart och vad vi betalar för var månad är el/pellets/bil/bredband/får/höns/hund och mat (ca 10000) men med tanke på att man betala 5-6 tusen för att få bo i en trång lägenhet utan någon som helst frihet tidigare, dålig luft och stress tycker jag att vi kommer superbilligt undan ;D

Morzan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 mar-08 kl 16:13 »
Men herre gud hur klarar ni er? Vi har ca 45000 efter skatten dragen, köpt en gård för 2 mille och har 5 barn och 4 hästar 5 katter en hund, två bilar, internet och mobiler såklart och vi får det knappt att gå ihop :o
Har inte ni tandläkar räkningar, elräkningar, trasiga vattenpumpar, trasiga bilar, sjuka hästar, kläder till er själva och barn, försäkringar, osv osv
Jag sitter i chock över hur lite ni gör av med, hur gör ni????

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 26 mar-08 kl 16:38 »
Men herre gud hur klarar ni er? Vi har ca 45000 efter skatten dragen, köpt en gård för 2 mille och har 5 barn och 4 hästar 5 katter en hund, två bilar, internet och mobiler såklart och vi får det knappt att gå ihop :o
Har inte ni tandläkar räkningar, elräkningar, trasiga vattenpumpar, trasiga bilar, sjuka hästar, kläder till er själva och barn, försäkringar, osv osv

Men det är ju just det. Några har billigt hus utan lån, andra dyrt hus med lån, en del har många barn och djur, andra färre, en del har flera bilar som kan gå sönder, en del har högst en, en del har inga mobiler osv. Fast det är ju inte sagt att alla kan/vill leva billigt. Det beror på så mycket.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 26 mar-08 kl 18:04 »
Jag kan inte fatta att "folk" har råd att hyra :-[ Det vi betalar för gården är som att sätta pengar på banken..
(Förutom hälften av lånet består av det vi fick låna till för att betala straffavgift för staten för att vi jobbat o slitit med ett litet torpställe för att sedan sälja det svindyrt som en stor hästgård ;)) >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

survivorman

• -
« Svar #25 skrivet: 28 mar-08 kl 16:09 »

5000kr lever jag på allt som allt och bor i täby utanför sthlm.

hyran är på 2800kr för 25kvm  :-\

mvh.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 29 mar-08 kl 09:38 »
Jag hör ofta folk klaga på att det är dyrt att hyra en bostad, (och det kanske det är), och att det borde vara dyrare att äga.
Ingen tycker att det är konstigt att det är dyrare att hyra en bil, eller något annat, än att äga.

Hyra är väl till för den som har ett "rörligt" liv och flyttar ofta, eller är bredd att betala för att slippa en massa bekymmer. Annars är det vanligtvis billigare att "äga" sin bostad även om man är skyldig rimliga pengar.

Att man har det svårt att gå runt på 45000/mån är inte heller konstigt, om man har dessa utgifter intecknade.

Jag försöker hålla mina utgifter nere, även för att inte behöva så stora inkomster.
1988 hade jag 385000(ej korrelerat) i årsinkomst, nu har jag knappt 70, och jag känner mig betydligt friare och gladare nu. Pengarna räcker och jag kan välja vad jag ska göra i större grad.
Tempot är rimligare. Då jag i tjugo år jobbat  ca 60 timmar/vecka (med en hel del stress) anser jag att jag "gjort mina timmar", och förtjänar ett annat tempo.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lotus

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 29 mar-08 kl 15:56 »
En liten undran.

Vad är det du offrat för att få huset så billigt?
Bor du under en högspänningsledning? 3 meter från motorvägen? 1 kilometer gyttja innan du kommer till närmsta farbara väg? Läcker taket? Inget avlopp? Ingen el?
Eller har du lyckats hitta någon som helt enkelt inte ville ha mer än 130 kkr för ett bra hus?

Kolla huspriserna i norrlands inland. Där får du MYCKET hus för pengarna! 130 000:- är ingen ovanlig summa för ett hus i tex Ångermanland!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #28 skrivet: 29 mar-08 kl 16:42 »
Avstyckad gård i skogen, södra östergötland för 230000:- och 9000:- i inkomst efter skatt, delat på två pers. Vi har höns, kaniner och en handfull mjölkgetter som ger ägg, kött och mejeriprodukter. Odla är vi dåliga på, så vi har en liten billig Saab som vi tar oss till affären med 3-4 ggr. per månad. Tar rätt på vad vi kan av naturen. Äpplen, bär, svamp, kirskål och nässlor t.ex.

Det riktigt svåra är att bena ut, vad exakt behöver jag? Vi stoppar våra raggsockor men äter gott och rikligt. En kram kan värma länge. Billigt är det också!  :) I brist på kramar går det bra med chili. Lite större inköp får man spara ihop till i några månader.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 mar-08 kl 11:10 »
Jag kan faktiskt inte se vad ni skulle ha för problem att få det att gå runt...Kan du inte göra en enkel uppställning av era kostnader, så man får se vad som drar så mycket pengar...
Jag menar, det är ju många som köper bara en villa för betydligt mer pengar än 2 miljoner, du skriver att ni köpt en hel gård..Ger den inga inkomster?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 30 mar-08 kl 11:29 »
Januari var fruktansvärt dyr, då hade vi utgifter för 42058 kronor och 8 öre. I februari var det mer normalt, 22104:76. I mars har vi hittills gjort av med 22691:02, men jag måste tanka på måndag så det blir väl ungefär 23000 jämnt.

April lär bli ungefär som februari och mars. I maj och juni är jag föräldraledig, då bör utgifterna gå ner en hel del, fast det gör å andra sidan inkomsterna också.

Inkomster i form av pengar från en liten gård är väl rätt marginella, särskilt i början när nödvändiga investeringar snarare ger ett negativt netto.

Frances

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 30 mar-08 kl 21:11 »
Citera

Bra exempel!
Tandläkaren besöker vi sällan.. :-[ Desto ivrigare skrubbar vi gaddarna! Mycket pengar och lidande att spara på alltså!

Elräkningar : Håller vi på minimi nivå, ingen elvärme och badvattnet värms på vedspisen osv.

Trasiga vattenpumpar : Det som inte gubben klarar att laga ( o det är inte mycket..) hittar vi billigt ..

Trasiga bilar : Lagas i vår egen verkstad, bilskrot o biltema är bra :D Allt utom AC-gasfyllning går bra ;)

Sjuka hästar: Det spar vi in pengar till via att inte betala försäkringar.. ( Ledhältor och halsinfektioner täcker iallafall inte försäkringen!)'

Kläder : Begagnat, hemmagjort , rea o Ullared är fina ord :)

Försäkringar : Endast det man måste, gården o trafikförsäkring m.a.o

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 30 mar-08 kl 22:42 »
Frances>> Så ska det låta! Jag har inte tummen mitt i handen, men är heller inte sådär jättehändig. Detta måste jag bli bättre på ifall man verkligen ska kunna skära i utgifterna.

Att skippa försäkring på djur är något jag gått och klurat på. Det ligger nästan något vidskepligt över allt försäkringstagande. "Om jag inte tecknar denna försäkring så kommer säkert det att hända som denna försäkring täcker, trots att det inte hänt på 30 år hittills". När vi fick vår dotter spelade dom verkligen på detta med att man inte skulle våga låta bli att teckna, att man skulle vara en dålig förälder som inte lade ner tusentals kronor på barnförsäkringar årligen. Ska man våga släppa sargen och komma in i matchen, eller ut ur matchen snarare, så måste man göra egna kalkyler och våga. Man kan ju exempelvis sätta in de pengar man annars skulle lagt på försäkringar på ett speciellt konto. Jag tror att man på så sätt kan agera försäkringsbolag åt sig själv. Det brukar ju inte haverera på alla fronter samtidigt.

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 30 mar-08 kl 23:01 »
Citera
Att skippa försäkring på djur är något jag gått och klurat på. Det ligger nästan något vidskepligt över allt försäkringstagande. "Om jag inte tecknar denna försäkring så kommer säkert det att hända som denna försäkring täcker, trots att det inte hänt på 30 år hittills".

Hade en av hästarna försäkrad för allt möjligt..Sa upp försäkringen efter lite grubblande, 5 dagar senare vad han med om en olycka som skulle ha gett en bra saftig belopp..om jag inte sagt upp försäkringen.. ::) en vecka senare fick vi avliva henne i samband med en fölning ::)

MEN vi har räknat på  kalaset, och kommit fram till att oavsett om vi skulle råka ut för större ingrepp som kostar så tjänar vi öändå på att inte betala premier.. Lägger vi dom pengarna på hög så har vi en hel del att spendera på veterinär räkningar. Och dom flesta räkningar är ändå av den natur att försäkringen ändå inte täcker..

Och så har vi varit med om del större ingrepp, typ buköppningar som det ändå oftast handlar om, och det brukar inte bli riktigt bra ändå i slutändan.. Och en massa lidande och konvalecens för en häst.

Enda gången vi skulle vara så egoistiska att vi skulle rädda ett djur till vilket pris som helst är om vi skulle ha en RIKTIG svindyr häst, då pratar vi om typ Järvsjöfaks..Annars tycker jag mest synd om hästar som behandlas och opereras får svåra åkommor som kanske ändå inte blir bra..

Som ovannämnda hästarna, den ena hade kunnat bli promenadhäst, men att alltid leva med risken att bryta benet av ett snesteg. Det hade vi inte tagit iallafall, så avlivning var alternativet ändå, dock med en rejäl sudd med pengar för det.

I stoets fall hade vi fått destruktionen betald, hon hade inte räddats ändå.

Så i slutändan, som sagt, man kan vara försäkringsbolag åt sig själv :D

Frances

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 30 mar-08 kl 23:05 »
 :-[ Fast det med att mecka bilar har sina nackdelar..  :-[
Gubben står till sena natten just nu och skruvar tillbaks bensintank på bilen så han kan åka till jobbet imorgon bitti ::)

Men o andra sidan kommer han till jobbet ;D Och det har inte kostat verkstadsräkning ;D

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #35 skrivet: 01 apr-08 kl 14:10 »
ca 31 000 + diverse styrelse arvoden. :D
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 apr-08 kl 14:56 »
Nu när jag har gjort månadsavslut så fick jag fram summan 8500 SEK. Bor ensam i lägenhet, så hyran är ju som i de flesta fall största posten.
Hemskt att man betalar så mycket för att bo instängd i stan på 40kvm, men det är ju iallafalll krypavstånd från krogen  ;D

goldqueen

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 03 apr-08 kl 23:35 »
Har pga vissa omständigheter
(tex ingen a-kassa, bott utomlands och var utförsäkrad ur systemet, blev bedragen av maken och hemskickad Gravid med 3:e barnet till Sverige) nu under nästan ett år fått leva av nästan noll och ingenting.

Det tog försäkringskassan 6 månader att utvärdera min rätt till barnbidrag (då fick jag i november 4 månaders retroaktivt i och för sig för 2 barn. Före det fick jag sedan hemflytten i Slutet av maj leva hos och på mina föräldrar eftersom jag har 2 små barn att ta hand om.

Nu är jag alltså höggravid med 3:e barnet och eftersom min "Make" inte vill kännas vid att han skulle vara fadern (för då skulle han ha bedragit sin nya flickvän med mej-sin fru) så väntar faderskapsutredning och innan den är gjord ska vi inte skriva under påbörjan till skilsmässa vilket leder till att jag inte får och kan söka bostadsbidrag eftersom jag räknas som gift. Har varit på utredning för detta.

Följande har jag för närvarande 2 barnbidrag samt att jag fått 2000 kr ca i någon månad som underhåll (när han hade lust att skicka pengar), Eftersom det är USA han bor i så funkar det inte med Försäkringskassan betalar ut till mej och begär indrivning från honom, men jag vet att det blir bättre när vi skriver in klausuler för underhåll i skillsmässopapprena. 1 månad lyckades jag få socialbidrag där de betalade endast runt 4000.
När skilsmässopappren är underskriva blir det inte längre försäkringskassans uppdrag att begära indrivning om han INTE skulle betala överenskommna summan utan min egen. SUCK.

Det är vad jag 2 barns mamma har att leva av.
Har i dagarna lyckats att få bli med i systemet så jag fick söka graviditetspenning och får således 180 kr/ dag före skatt.
Nu har jag alltså runt 6000 i månaden att leva för totalt PLUS ifall min "make" är på bra humör ett par tusen extra.

Som tur är bor jag i ett hus mina föräldrar äger, och de har fått betala mkt av mina omkostnader för värme, bensin, snöröjning osv, eftersom socialen inte anser att jag kan få hjälp av dom just nu. Man ska ju låna av släkten först (och socialen tycker att mina föräldrar kan ju hjälpa mej, fast de går på knäna).

Så mina pengar går till de allra nödvändigaste utgifterna jag kan tänka mej, mat, räkningar. Kläder inköpes second hand.
När ni nämner era inkomster blir jag otroligt avundsjuk.. Waow, får jag byta? Å andra sidan äger jag inte mer än gångkläderna och har mina barn :)
Eftersom jag är gravid och nu alltså ska ha barn så kan jag ju inte heller lyckas jobba upp till en högre ersättning och kan inte före ett års ålder på barnet sätta det hos dagmamma(dagis) för att kunna söka arbete.
Hur man vänder och vrider så är rumpan bak! Så jag ser fram emot något mer fattigt år. Men vi har alla hälsan, och behöver inte oroa oss för pengar för vi har inga, jag och barnen. Men vi har varandra. Tur att min enda hobby är trädgård och växter för jag behöver bara några frön och lite jord för att vara nöjd. Kram på er alla och lycka till med ERA penningbekymmer, hoppas ngn känner sig lyckligare över sin ekonomiska situation efter att läst min. Men jag lever och är rätt glad och positiv.

Vilse

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 04 apr-08 kl 02:19 »
vi koepte ett hus paa abis, ruckel.
naer jag saejer ruckel saa menar jag ruckel!
min partner jobbade, vanligt laagloenekneg, jag var arbetsloes utan naagon som helst inkomst, vare sej a-kassa eller soc eller naat saant,,jag satte potatis o vi hade egen potatis aaret om, jag saag till att ha en himla massa groensaker som hamnade i frysen i olika faerdiga matraetter, jag kokade soppor, jag hade stutar o faar o hoens, koepte bara bacon och basvaror.
tvaa stora frysar.
vi levde saa haer i ett par aar och det gick bra!
jag saejer att det gick bra bara foer att jag har inga krav pa veckotidningar o cigg eller sprit eller att gaa paa krogen.
pengar som fanns har alltid i foersta hand gaatt till djurens vael o ve.
men tro inte att jag aer naan groena vaagare! nae, tvaertom :)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 29 jun-08 kl 21:20 »
att ha utgifter för 42.000kr i månaden och inkomster på 31.000kr är för mig INTE alternativt, det är att vara stenrik! :o
min reaktion efter att ha läst tråden.
jag däremot har varit väldigt alternativ när jag överlevde på 4.800kr totalt och hade 100kr kvar till mat coh dasspapper, bidor,skor mm efter att hyra,el och kontantkort,fackavgift va betalt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser