Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88280 gånger)

pollie

Hur mycket pengar lever ni av?
« skrivet: 11 feb-08 kl 12:46 »
Hej Alla!

Vi bor för närvarande i stan men trivs inte. Vill längtar ut till landet och till ett enkelt liv med mindre omkostningar och mer tid. Problemet är bara att vi inte vet i vilken ände vi ska börja... För närvarande har vi 400.000 på banken (om vi räknar med var enda korvöre). Så om vi hittar ett hus för låt säga 300.000 så kan ni ju själva räkna ut hur lite vi har kvar att leva av. Alltså måste vi nog i så fall ta var sitt halvtidsjobb av något slag, i närheten av boendet.

Mina frågor är nu följande: När ni en gång flyttade ut på landet, började ni då med att köpa ett hus och sedan skaffa ett jobb där eller gjorde ni tvärt om? Hade ni en massa pengar på banken som ett startkapital? Och hur lite kan ni leva av per person om året, ca? Kort sagt; hur överlever ni?

Hejsvejs från mig!

louise

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 19:26 »
Nu har jag aldrig haft planer på att helt leva på gården så jag gjorde så här:

Lånade rubbet. Jobbar på ryckiga vikariat med ok lön. På det hela är ekonomin usel eftersom det kostar mig mellan 2 och 4000 i månaden att starta upp mitt jordbruk. Plus 3-4000 i pendelbensin.

Varning: Ha en investerings- och renoveringspott som är rejäl!!

Jag hade en naiv syn om att ta renoveringar efterhand, men trasiga husets problem vräker sig över mig och har man en gång skaffat djur så kan man inte en månad prioritera bort foder eller akuta veterinärer.

Ensam på ett jaklån och ensam med alla utgifter och investeringar har jag inga problem att göra av med 20.000 per månad. Och ändå läcker det in i huset, ladufönstrena trillar ur osv osv.

Wobbeke

• -
« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 11:00 »
Hejsan!
För några månader sen var jag och min pojkvän i samma situation som du. Vi bodde båda i städer och längtade till landet. Dessutom var vi snorpanka. För två veckor sen flyttade vi till ett riktigt härligt hus på landet, men stor trädgård, egen bäck, ett vårdträd, lada, ladugård osv. Vi valde att hyra hus 15 km utanför örebro och vi hade tur att få en hyresvärd som är riktigt trevlig. han låter oss göra nästan vad vi vill med stället, men fixar precis just nu en ny duschkabin, ett nytt element till badrummet osv. Vi la ut en annons på blocket.se och fick många svar! Det var bara att välja o vraka.
Vi flyttade hit någon vecka efter att vi hade varit och tittat på huset. min lägenhet tog en tant med vattenläcka över, så jag slapp mina tre månaders uppsägningstid och min pojkväns lägenhet löste vi på samma sätt genom att hitta en ny hyresgäst, även där på blocket. (be folk maila om du har en attraktiv lägenhet, vi fick 30 svar på tre timmar.) i samma veva som vi flyttade fick min pojkvän besked om att han kom in på en utbildning, som han ville gå på, i örebro, men jag hade inget jobb alls när vi flyttade. så fort jag kom hit sökte jag jobb i örebro, samt i den byn vi bor i. nu har jag lätt fått ett timvikariat på dagiset här i byn och har två jobb p G inne i stan. ett tips är att dagisar behöver MYCKET folk just nu. de jobb jag har är främst jobb som jag fått för att jag har tagit kontakt med arbetsgivaren och frågat.
vi har räknat ut att våra kostnader kommer att ligga på ungefär 10.000-11.000 i månaden och då har vi endast min pojkväns aktivitetsstöd på ca 3000 kr samt mina framtida löner som inkomst. Då eldar vi mycket och använder väldigt få element. dock pendlar vi in till stan med bilen, men jag cyklar då och då eftersom det går dåligt med bussar. då har vi en kallhyra på 4000 kr, samt fast telefoni, bredband, mobilen, ingen boxer eftersom vi inte tittar speciellt mycket på tv och en st bil. vi drar ned på kostanderna mycket genom att köpa så lite som möjligt, vi har börjat veckohandla, vilket faktiskt verkr funka väldigt bra med en veckoräkning på ca 600-700 kr. För tillfället lånar vi av våra päron för att klara oss, men hoppas att jag skall kunna på tillräkligt med jobb för att vi skall klara oss.
hur som helst var att flytta hit något av det bästa vi gjort på länge!!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 14:03 »

hur som helst var att flytta hit något av det bästa vi gjort på länge!!

Inte för att vara negativ, men det vet du inte än.  ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 15:59 »
Jag lever på skitlite pengar, detta är möjligt för att jag en boendekostnad på 1000/mån  och att vi är två personer att dela på kostnaden. När vi köpte huset 1988 fick vi hosta upp med 280000 och lägga ytterligare 100000:- på de ting som behövdes.  Dessa pengar fanns.
Jag kan sätta undan varje månad för framtida utgifter och jag lever helt utan att handla något på kredit.  Hushållet kan gå runt på ca 5000:- utan att vi lever torftigt, vi disponerar ca 15000.  Detta förutsätter en hel del "hemproduktion". Min fru jobbar halvtid och jag tar sporadiska arbeten eller
uppdrag, vilket sammanlagt är mindre än kvartstid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 12 feb-08 kl 17:00 »
Hushållet kan gå runt på ca 5000:- utan att vi lever torftigt, vi disponerar ca 15000.

Uppmundrande! Ditt hushåll går runt på mindre än vår hyra.. Snacka om att man blir less.. :P Även om jag inte kan köpa utan att låna direkt så... Nä, bättre kan man!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-08 kl 20:48 »
Mina frågor är nu följande: När ni en gång flyttade ut på landet, började ni då med att köpa ett hus och sedan skaffa ett jobb där eller gjorde ni tvärt om? Hade ni en massa pengar på banken som ett startkapital? Och hur lite kan ni leva av per person om året, ca? Kort sagt; hur överlever ni?

Vi har alltid skaffat hus inom räckhåll från de jobb vi har/hade. Vi hade i princip inga pengar, utan köpte ett snorbilligt radhus förra gången det var kris på bostadsmarknaden, så där som det inte blivit än. Sedan bodde vi där och amorterade som f-n tills just inga skulder var kvar. Då köpte vi ett annat hus och amorterade som f-n tills just inga skulder var kvar och sedan flyttade vi hit och amorterade som f-n och nu har vi inga skulder.

Lätt förenklat.

Vi är rätt stor familj, nio personer, men jag tror nog vi skulle klara oss på 10000 om det behövdes. Nu behövs inte det eftersom jag jobbar mycket mer än jag vill, så det går bra mycket mer pengar än så.

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 11:33 »
jag tror nog vi skulle klara oss på 10000 om det behövdes. Nu behövs inte det eftersom jag jobbar mycket mer än jag vill, så det går bra mycket mer pengar än så.

Klockrent uttryckt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-08 kl 09:52 »
Vi håller på med ett projekt vi kallar "projekt: växla ner". Det går ut på att vi genom att byta boende i förortshyresrätt mot stort hus på landet långt från storstan ska få ner våra fasta kostnader från runt 14000 i månaden till en bra bit under 10000. På så sätt kan hetsen om att plugga till ett jobb med hög lön som ska betala detta bytas ut mot eget företagande på halvtid och nåt extraknäck här och där. På så sätt frigörs TID. Tid att gå och strosa på gårdsplanen, ställa in krattan som glömdes ute i regnet dagen innan, slänga till hönsen en näve gott, måla gaveln på uthuset, ta en lång skogspromenad med hunden. Och så vidare. Livskvalité.

Man blir mörkrädd när man tar en ordentlig titt på utgifterna man har varje månad/kvartal/halvår/år.
Sedan vi gjorde en ordentlig kalkyl har vi kunnat börja hugga ordentligt i utgifterna. Det kan jag rekommendera andra att göra. Kan du inte excel eller OpenOffice Calc så gör det på rutat papper. Det kan dock ta någon månad innan man verkligen fångar in alla utgifter, vissa är riktigt sluga och så dolda att man glömmer bort dom.

Alla kanske inte passar att "växla ner" och flytta ut på landet. Men alla passar definitivt inte att bo i stan i flashiga bostadsrätter. Man gör det eftersom det är det "rätta" sättet att leva där. Många gråter nog lite varje kväll innan dom somnar. Vågar inte växla ner.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 feb-08 kl 15:32 »
vad är det ni hugger bort då? Jag har gjort samma, men det händer inte mycket för det.

Wobbeke

• -
« Svar #10 skrivet: 16 feb-08 kl 21:23 »
Nypålandet:
Nåväl, beror väl på hur man ser det.  ;) För att jämföra min och min sambos liv före och efter flytt får jag nog säga att det fakstiskt är ett rejält uppsving. Vi har fördelen att kunna välja själva hur mycket tid/ork/pengar vi har lust att lägga på landet-livet och huset, eftersom det inte är vårt eget hus, och hyresvärden fixar det tråkiga och dyra. Sen kan man ju vara krass och titta framåt i tiden och visst kommer det mörka stunder i livet, som kanske blir en konsekvens av flytten just hit, men det kommer mörka partier kommer även i stan. Livets upp- och nedgångar lever jag med i så stark grad ändå att jag tillåter mig själv att göra det hjärtat säger för stunden och även försöka njuta av det! Jag är lycklig nu och jag ser lycka i min framtid här och mycket mer än så kan inte jag påverka.
PS. För tillfället är jag glad över att mina första chilisar kom upp efter bara en vecka! att de kom upp överhuvudtaget är för mig ett under...
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

sofia-magdalena

« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 14:26 »
Som det ser ut idag har jag och min man inkomster på ca 35 000.-/månad.
Vi betalar 4000 i hyra. Kanske lika mycket för mat och lika mycket till övriga ting, mest praktiska prylar.
så vi gör nog av med 12 000/månad. Resten sparar vi....
Det är ganska skönt att veta att vi aldrig snålar men ändå kan spara massa pengar...

Men jag har en plan.
Tänker flytta ihop med 3 vänner på en liten gård. Vi räknar med att göra av med 70 000.- om året inkl el, ved, bredband och mat.
Så tjänar vi 2000.- var/månad så ska det gå runt.
Men innan det sker skall jag investera i att minska alla kostnader, solel, vindkraft, odlingar och så vidare.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #12 skrivet: 20 mar-08 kl 20:06 »
Jag är pensionär.
Har köpt ett litet hus i Skattungbyn / orsa kommun

Huset kostade 220,000 som finansieras med JAK-lån.
Betalar 1,780:-/månad
Så kommer ved och el + onödig soptömmning (har inga sopor)
Totalt kostar det strax under 4,000:-/ mån.

Då har jag 2,000 kvm tomt och odlar själv mina grönsaker.
Jag lever billigt, nästan som en kyrkråtta.
Och så får jag fantastiskt frisk och ren luft.
Här finns heller inga störande ljus så jag kan utan svårighet se stjärnhimlen.

Kärleken

« Svar #13 skrivet: 21 mar-08 kl 07:52 »
Vi drar runt en familj på 5 med ca 12 000:-/månad. Lever riktigt bra på det. Finns mycket vi skulle kunna dra ner på för att leva ännu billigare.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #14 skrivet: 21 mar-08 kl 08:51 »
Jag sålde min bostadrätt för 350 000 kr, köpte ett hus på landet för 130 000 kr. I 4 år har jag levt på mellanskillnaden, deltidsarbete i hemmet och a-kassa. Nu är jag pank och måste söka jobb, men på 4 år har jag hunnit bygga upp ett rätt rejält nätverk...
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

linnlusa

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 mar-08 kl 09:34 »
Den här månaden hade jag 1210 kr kvar när hyra ,el, vatten o medicin var betalt. :-\.650 kr kvar efter att ha handlat mat och förhoppningsvis räcker det till telefonräkningen som inte kommit än.
Verkar vara läge för en fasta den här månaden.
Om man nu skall försöka se det positiva i eländet. Och det ska man ju.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 21 mar-08 kl 10:28 »
hmm..få se nu......vi har köpt hus i vinter, och bor mycket billigare än tidigare......dock så är ju bensinen en stor utgiftspost..

boende (allt för att bo) ca 6000 kr i månaden (inklusive sotning, ved, hushållsel etc.)
mat/hushåll: 3500/mån
kläder etc.:500/mån
tv/dator telefon: 800/mån
transport: (två bilar, försäkring etc.) 4500/mån
dagis: 1200/mån
csn: 1200 (för två personer)

totalt:17700/mån 

...hoppla ! blev det så dyrt?........det är detta med trasporter som ställer till det...vi skulle behöva göra oss av med en bil......komma igång med odling, och skaffa höns och kaniner.......kanske slänga ut tv:n också? .....och så klart vara hemma med barnen.
Live simply......so that others may simply live.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 22 mar-08 kl 23:47 »
Det beror på var du tänker bosätta dig, ts!

"Landet" utanför Sthlm är betydligt dyrare än "landet" utanför Kalix...

Att kunna lägga in några hundra tusen i ett boende är jättebra! OM ni hade tänkt att just bara bo, eller ska ni leva för dessa pengar också?

Angående att skaffa hus eller jobb först:

1. Ska/behöver du jobba? Jag frågar eftersom det drösar av människor som verkar kunna leva på gräs och kärlek...
2. Har du utbildning/erfarenhet av någon specifik branch eller kan du ta vilket jobb som helst?
3. Är du beredd att pendla (har du körkort, bil tex).

Jag skulle kolla jobbmöjligheterna först. Titta efter var jag, i min branch, kunde få jobb och sedn leta bostad "på landet" inom rimligt avstång från arbetsplatsen. För min del är det max 3 mil från arbetsplatsen. Hemnet är ju det perfekta stället för drömmar (e) och har alla hus ute so säljs via mäklare.

Glöm inte att man oftast måste arbeta, vare sig man vill eller inte, och utgå från hur långt du orkar pendla.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 mar-08 kl 11:30 »
Jag sålde min bostadrätt för 350 000 kr, köpte ett hus på landet för 130 000 kr...

En liten undran.

Vad är det du offrat för att få huset så billigt?
Bor du under en högspänningsledning? 3 meter från motorvägen? 1 kilometer gyttja innan du kommer till närmsta farbara väg? Läcker taket? Inget avlopp? Ingen el?
Eller har du lyckats hitta någon som helt enkelt inte ville ha mer än 130 kkr för ett bra hus?
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 23 mar-08 kl 11:38 »
hmm..få se nu......vi har köpt hus i vinter, och bor mycket billigare än tidigare......dock så är ju bensinen en stor utgiftspost..

boende (allt för att bo) ca 6000 kr i månaden (inklusive sotning, ved, hushållsel etc.)
mat/hushåll: 3500/mån
kläder etc.:500/mån
tv/dator telefon: 800/mån
transport: (två bilar, försäkring etc.) 4500/mån
dagis: 1200/mån
csn: 1200 (för två personer)

totalt:17700/mån 

...hoppla ! blev det så dyrt?........det är detta med trasporter som ställer till det...vi skulle behöva göra oss av med en bil......komma igång med odling, och skaffa höns och kaniner.......kanske slänga ut tv:n också? .....och så klart vara hemma med barnen.

4500 per månad för bilarna låter billigt. 25 kr per mil som är svårt att komma under ger då 180 mil i månaden. Vilket ger 3,5 mil per dag och bil om bilarna rullar 6 dagar per vecka.
Biluschlingar har en tendens att kosta hur mycket som helst och kostnaderna gömmer sig i en massa småposter som lätt glöms bort.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser