Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips i spinnrocksdjungeln  (läst 2946 gånger)

fleskjohan

• -
Behöver tips i spinnrocksdjungeln
« skrivet: 11 feb-08 kl 11:50 »
Jag har länge varit på jakt efter en spinnrock runt på loppisar etc, men inte lyckats hitta någon som fungerat helt tillfredställande. Så nu har jag bestämt mig för att köpa en ny, känns okej att lägga ner lite pengar och få en ordentlig en istället.

Frågan är nu vad jag ska köpa för modell. Kanske kan någon med mer erfarenhet komma med något tips...? Har hittat en sida som heter Gudruns Ullbod, där säljes spinnrockar av märket Ashford. Hur är de? De går på lite över 3000. Är det ett rimligt pris?

Sen är frågan också om man ska ha  modell Traditional eller Traveller. Jag har spunnit mycket på en sån där liten kompakt modell förut (ingen aning om vilket märke det var) och trivdes väldigt bra med det. Men skulle gärna vilja höra lite mer om fördelar resp nackdelar.

Tacksam för hjälp!

//Maja
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 11:53 av fleskjohan »

annan

SV: Behöver tips i spinnrocksdjungeln
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 14:01 »
anette i bugared här på forumet köpte en ashford, så du kan säkert få råd av henne, det skall vara fina spinnrockar.
Själv hittade jag en prima rock på loppis för 150 kr, ett fynd! om du inte vill lägga ner 3-4000 så kolla på blocket där finns många beg. Hade jag själv lagt ner en massa pengar på en ny rock hade jag velat ha en "Kromski , Minstrel" från Polen.

Lycka till!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Grelbers-stock

« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 11:13 »
Jag har köpt en Kromski Sonata ifrån Tyskland, www.die.barocken-spindeln.de som jag är nöjd med - den är ihopfällbar och bärbar i en ryggsäck. Om Du tänker handla en Louet så är nog Wolboerderij i Holland absolut billigast - se länk i tråden om kardmaskiner.
Förhoppninigsvis har vi SNART en Kromski-handlare i Sverige jag håller tummarna ;-) att någon tar tag i det!

Om Du skall köpa begagnat så har jag ett HETT tips;

www.allaannonser.se å så skriv spinnrock så komemr det massor med träffar.

Vidare - holländska Ebay är ytterligare ett ställe å handla bra begagnade Louetrockar - portot till Sverige är inta alls farligt, cirka 250 kr för portot hit om man nu itne har turen å ramla över en Louet på loppis.
www.ebay.nl skriv in 'spinning wheel' i sökrutan. Amerikanarna köper spinnrockar ifrån Holland därför är allt på engelska.

Det finns ännu mera om man så vill :-)) i Tyskland finns en del spinnrocksmakare så man kan handla handgjort också.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #3 skrivet: 02 mar-08 kl 19:27 »
Jag har köpt en Traveller av Gudrun och är helnöjd.Den är liten och behändig. Lätt att ta med sig - därav namnet.
Äldre  traditionella spinnrockar tar så stor plats och det har vi alla inte så gott om.
Mona ;)
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 02 mar-08 kl 22:29 »
anette i bugared här på forumet köpte en ashford, så du kan säkert få råd av henne, det skall vara fina spinnrockar.
Själv hittade jag en prima rock på loppis för 150 kr, ett fynd! om du inte vill lägga ner 3-4000 så kolla på blocket där finns många beg. Hade jag själv lagt ner en massa pengar på en ny rock hade jag velat ha en "Kromski , Minstrel" från Polen.

Lycka till!
Det stämmer, jag köpte en Ashford Traditional och jag är helnöjd. Jag har ingenting att jämföra med mer än slända, men trots min totala brist på erfarenhet på området så rekommenderar jag denna spinnrock.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #5 skrivet: 03 mar-08 kl 00:22 »
Jag har också Ashford Traditional och är jättenöjd med den. Dessutom Gudruns Ullbod är ett bra och pålitligt företag.
(Jag köpte visseligen min spinnrock begagnad av en kompis, men har köpt mycket andra grejor där.)  :)

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 03 mar-08 kl 08:55 »
Jag har också Ashford Traditional och är jättenöjd med den. Dessutom Gudruns Ullbod är ett bra och pålitligt företag.
(Jag köpte visseligen min spinnrock begagnad av en kompis, men har köpt mycket andra grejor där.)  :)
Håller med om Gudruns, man får goda råd och snabba leveranser. Priserna tycker jag är humana.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grelbers-stock

« Svar #7 skrivet: 03 mar-08 kl 11:41 »
Jag hoppas innerligt på att det komemr fler märken till Sverige så vi blir av lite av med den monopolställnng som dessa företag åtnjuter.
Fram för mer spinnrockar och större utbud!

annan

« Svar #8 skrivet: 03 mar-08 kl 20:02 »
Jag hoppas innerligt på att det komemr fler märken till Sverige så vi blir av lite av med den monopolställnng som dessa företag åtnjuter.
Fram för mer spinnrockar och större utbud!

jag antar att det inte är en branch för dom som vill göra stora pengar, dom flesta (fast det finns ju undantag...) köper antagligen endast en spinnrock i livet.

fleskjohan

• -
« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 10:29 »
Tack för tipsen allihopa! Nu har jag köpt min rock, en ashford traveller. Går med spänning och väntar på leverans. Ska bli härligt att äntligen få komma igång att spinna igen!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 10:43 »
Min älskade hustru köpte sin av någon spinnrockstillverkare på Gotland.

Edgar

annan

« Svar #11 skrivet: 05 mar-08 kl 13:39 »
Min älskade hustru köpte sin av någon spinnrockstillverkare på Gotland.

Edgar

vet du vad denna/denne heter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser