Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras? lugna, mellanstora, tillgivna, värp- och ruvsugna, oflygiga..  (läst 4373 gånger)

Chester

• Gäst
Jag har tre blandrashönor och en blandistupp. Tuppen är stor och hönorna mellanstora.
Jag funderar på att såsmåningom skaffa några rasrena hönor och tupp till dem. Jag har snokat runt lite på raser men dom är ju fina allihop! Jag vill ha hönor som är lugna och tillgivna, värp- och ruvsugna och som inte har lust att flyga. Och vackra förstås, men det är de ju allihop!

Vilken ras ska jag välja?

sonja på slätten

• Halland
Låt mig berätta om två av mina raser:

Stor Sussex ljus colombia.Värper bra,även på vintern och utan ljus eller värme.
Rejäla slakttuppar,fullvuxen tupp runt 4 kg.
Mina Sussex ruvar gärna,men det gäller inte alla stammar.
Lugna och trevliga ,även om vissa tuppar kan vara vaktiga.
Kräver bastanta anordningar i hönshuset och är inget för en prydlig trädgård.

Dvärg Wyandotte svvartbandad.Samma nyttoegenskaper som ovan,i mindre förpackning.
Mycket ruvvilliga och ursprungliga i sitt beteende.Smarta och påhittiga.Ej flygiga,de ät tunga
för sin storlek.
Tyvärr nu mycket ovanlig variant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettis

• Smörblommans Siv
Har också en grupp med Dvärg Wyandotte i silver svartbandad. Det är mina finaste och trevligaste höns, den sista gruppen som skulle försvinna från gården om jag var tvungen att sluta med höns.

Nypålandet

Maraner tycker jag är trevliga, lugna & fina & läckra ägg (standardstorlek).
Dvärgwyandotter vurmar ffa frugan för (ganska små ägg).
Blomme är riktigt trevliga & lägger stora ägg.
Svarthöns lägger ganska små ägg (med förhållandevis stor gula) men är goda ruvare & har naturliga instinkter.

Undrar om inte mycket av hönsens "humör" har att göra med hur man umgås med dom, dessutom kommer det ofta finnas en å annan idiot i flocken & då får man lyfta ut dom ur sällskapet...

yezzika

• Bohuslän
Har haft New Hampshire som jag tyckte var precis som du beskrev dem,
Citera
lugna och tillgivna, värp- och ruvsugna och som inte har lust att flyga. Och vackra förstås

Den hönan jag hade som ruvade fram kycklingar var en mycket duktig mamma.
De accepterade t.o.m en 1-årig homo sapiens i blöja & högklackat i sin flock  ::) :-*
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Om du tänker dig att de nya hönorna ska gå tillsammans med de gamla (de mellanstora och den stora tuppen) bör ju hönorna vara rätt stora de med eftersom små hönor inte lär klara av att en stor tupp försöker para sig med dem.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Chester

• Gäst
Om du tänker dig att de nya hönorna ska gå tillsammans med de gamla (de mellanstora och den stora tuppen) bör ju hönorna vara rätt stora de med eftersom små hönor inte lär klara av att en stor tupp försöker para sig med dem.

Ja det har du rätt i, det hade jag inte tänkt på  :P

Tack också alla ni som har svarat för att ni ville berätta och rekommendera era/eran ras/raser!

fjäderfän

jag skulle rekomendera isbar eller araucana enbart för den roliga ägg färgen dock lite flaxiga men väldigt snälla. ;)
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

sian21

• Västergötland
Hej!

Hjälp till att bevara den gammla hederliga rasen från Sverige. Hedemorahöns,  ditt naturliga val.
Själv köpte jag 6 hönor å en tupp förra hösten, å maken till höns får man leta effter  ;)
Tål å vara ute i ur å skur å värper som bara den  :P
Snart trött på ägg varje dag  8)
Så min rekomendation är naturligtvis Hedemora.  :)

mvh Sian

soleskog

Jag gillar verkligen Brahmahöns! Lugna, sällskapliga, vackra, och värper hela året.   
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Hönsmamma

Vill man ha en stor höna som både gillar att värpa och ruva så skulle jag nog välja Brahma
Tycker hönorna är så härligt "rultiga" och sociala .
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

_matte_

orpington kanske?
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Cirrus

JAg har haft Orust höns drygt ett år. De är inte så stora - gammal lantras, men värper bra och är ruvvilliga. Det bästa tycker jag ändå är att dom är så snälla och goa . BArnen är mycket med dom och får lyfta och hålla utan att någon blir arg.
MArita

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser