Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad betyder " så tidigt, så snart jorden är brukbar"?  (läst 3632 gånger)

Gartenzwerg

Jorden där jag bor är ju inte frusen .... betyder det att den är brukbar? Det kan ju även blir frost igen...
Vill inte vänta med sådded längre, bara längter efter våren! Men jag vill ju inte att mina planor  kommer att dör strax efter sådden heller ???
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 10:17 av Gartenzwerg »

Filip Skräplund

SV: Vad betyder " så tidigt, så snart jorden är brukbar"?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-08 kl 19:46 »
Du kan inte så mitt i vintern, det måste vara hyfsad jordtemperatur för att fröna ska gro, gör dom inte det tämligen omgående så ruttnar dom.
Här är en sajt med svar på det mesta om trädgårdsodling: http://www.odla.nu/
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 20:11 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-08 kl 21:15 »
Halaj!

Hur svårt det än kan vara så tycker jag att du skall vänta.
Man skall inte så förrän jorden har rett sig.
Det märker man på att det är omöjligt att gräva.
Allt blir bara klafs och jorden fastnar i spaden.
Och om du tar tio steg i odlingsrabatten så får du platåskor som en rockstjärna från 70-talet.

Om du har svårt att hålla dina gröna fingrar borta från odling så förkultivera istället!
Finns det inte en tråd om detta; vad förodlar ni eller något sådant heter tråden.

//T

Vurre

« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 09:35 »
När jorden reder sig, det betyder att den är smulig och  inte klibbar fast, d v s lagom fuktig. Om jorden där du bor är i lagom skick kan du så vissa saker redan nu som morot, palsternacka och spenat. Det är sånt man kan så redan på senhösten. Persilja förstås. Du skulle kunna testa med majrovor och rädisor också.

Februari är för tidigt för inomhusodling av det mesta utom krasse och groddar, om man inte har bra växtbelysning och lagom svalt.
snus? vad är priset på en pris?

van Flanders

« Svar #4 skrivet: 20 feb-08 kl 00:15 »
Tja!
Enligt Lena Israelsson (som skrivit Handbok för Köksträdgården) innebär "när jorden rett sig" att den går att kratta. Innan vårvädret har torkat upp jorden går den alltså inte att arbeta med och därför är det för tidigt att så..

sen måste jorden ha en viss temperatur också för att fröna ska gro, och det varierar med vilken gröda man avser..ärtor och bönor vill inte gro förrän vid ganska höga temperaturer vill jag minnas.. köp en jordtermometer vetja, det funderar jag på att göra..

zon 1-2

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare
Forsnäs Hemman, Bokohammare, Nataks, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser