Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen tofu?  (läst 5629 gånger)

majblad

• Gäst
Göra egen tofu?
« skrivet: 10 feb-08 kl 11:13 »
Jag har försökt att göra egen tofu, men den blir inte som jag vill ha den... Jag använde sojamjölk. Tofun fick stå i flera timmar och "rinna av" men ändå blev den alldeles för lös. Den har bredbar konsistens. Jag vill kunna skära den in bitar. Någon som har gjort egen tofu och som kan tipsa om hur jag ska göra? Blir det bättre om man gör av sojabönor?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Göra egen tofu?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 19:24 »
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 19:30 av Matt_379 »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mnykvist

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 11:31 »
Jag har försökt göra tofu efter det receptet två gånger och blivit besviken båda gångerna. Tofun har blivit god men väldigt lös och lucker. Nu köpte jag gips i en kinaaffär, det är tydligen det "löpmedel" som används allra mest i Kina. Låter livsfarligt att hälla gips i sin mat, men jag ska prova. Tanken är alltså att man gör på nästan samma sätt som i receptet, men att man ersätter nigarin eller vinägern med gips. Jag återkommer med rapport!
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 14:28 »
Jag har gjort flera ggr efter receptet som finns i vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist. Det har blivit jättebra alla gånger. Jag har gjort både på egen sojamjölk och på köpt. Receptet i boken är väldigt likt de i länkarna men med en skillnad. Sundqvist har mer ystningsvätska, 0,75 dl äppelcidervinäger eller citronsaft som man blandar med 2 dl ljummet vatten.

Jag läste i recepten (de länkade - som verkade identiska efter en snabbtitt) att det stod att ju mer ystningsvätska man använder, desto fastare blir tofun. Så där kan det ligga en förklaring till din lösa tofu... och att min blivit bra. Mycket godare än köpt ;D

Testa med mer ystningsvätska innan du experimenterar med gips...!!!

Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

majblad

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 20:30 »
Tack för tipset. Jag ska testa med mer ystningsvätska. Det kan nog vara där felet ligger. Att ysta med gips låter läskigt  :o. Berätta gärna hur det gick!

Erikk

« Svar #5 skrivet: 15 feb-08 kl 22:34 »
Jag har gjort enligt receptet i den grönrutiga (gamla utgåvan) det har gått kanonbra, nylonstrumpor är bra att använda i slutet.

fleskjohan

• -
« Svar #6 skrivet: 03 mar-08 kl 09:49 »
Wow, visste inte man kunde göra sin egen tofu. Måste testa!

mnykvist

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 mar-08 kl 08:42 »
Här kommer gipsrapporten!
Tofun blev mycket bra i konsistensen; jag ville ha en fast tofu och det fick jag. Smaken är mycket bättre än med äppelcidervinäger som koagulerare. Jag lät alltså bönorna vara i blöt, mixade dom med vatten till en puré. Kokade purén med vatten ca 20 minuter, silade av mjölken. Blandade ca 2 tsk gips (inköpt i kinabutik), en liten påse för 25 kr) per liter sojamjölk i en kopp med vatten och hällde det över mjölken. Lät det stå en stund och silade sedan av "vasslan".
Jag är mycket nöjd med resulatet!
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser