Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar kalvning?  (läst 41422 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #80 skrivet: 27 feb-11 kl 16:47 »
Grattis, härligt! Hur har det gått med kalv nr 2?

Hur ser du på dina när det är dags?

Kalv nummer 1 av 10 föddes här imorse och jag misstänker att nummer 2 kommer att födas under natten! Jag älskar den här tiden!!! ;D
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #81 skrivet: 27 feb-11 kl 17:37 »
Det jag funderar på nu är om jag ska fortsätta att ha min ko i kalvningsbox nattetid innan jag ser några tydliga tecken på att kalvning verkligen är nära förestående. Juvret är fyllt, ligamenten är slappa, blygden är svullen men det är väl allt. Så det borde ju egentligen vara dags närsomhelst? Men inget slem sedan i torsdags, och inga tendenser till förvärkar överhuvudtaget, förra gången som förstakalvare hade hon förvärkar från och till i flera veckor innan och låg i värkar ca ett dygn innan kalven föddes.

Det är nästan så jag blir orolig att det kan ha hänt kalven något därinne? De gick med tjuren ca 15 maj-15 juni så i och för sig behöver det ju inte vara dags än om hon blev dräktig under den senare delen av den perioden.

galdur

• -
« Svar #82 skrivet: 27 feb-11 kl 17:50 »
Kalv nummer 2 kom inte inatt som jag gissade hon kom vid 14-tiden ;D ::)
Jag ser på deras beteende när det börjar närma sig, dom går iväg ensamna till vår lilla skog, smyger man efter dom för att se vad som står på går dom genast tillbaka till gruppen med raska steg.... "vadå kalva nääää inte jag o:) "
Vissa är väldigt tydliga och andra smyger med sin kalvning, fast är det inte mitt i natten brukar dom få stå ut med att ha mig bakom en buske i närheten ;D :-[ brukar bara vara förstagångskalvarna som inte vill ha mig där!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #83 skrivet: 28 feb-11 kl 22:34 »
Jaha, i dag var det slemmigt igen men inga andra tecken på att det skulle vara dags.

Jag undrar hur andra gör, det känns lite orimligt att flytta kon in i och ut ur kalvningsbox hur många dagar som helst innan, men jag vill inte heller riskera att hon kalvar nattetid ute i lösdriften?

Och hur gör man om man har uppbundna kor?

galdur

• -
« Svar #84 skrivet: 28 feb-11 kl 22:46 »
Våra kalvar ute på valfri plats! Lite extra spring när man ska kolla dom men jag gillar att kon/kvigan kan röra sig som hon vill under värkarbetet, istället för att vara instängd eller fastbunden!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #85 skrivet: 28 feb-11 kl 22:58 »
Det låter sympatiskt! Men hur gör du om något går snett och djuret behöver veterinärvård? Eller att kalven av någon anledning är svag och behöver värme?

Våra kalvar ute på valfri plats! Lite extra spring när man ska kolla dom men jag gillar att kon/kvigan kan röra sig som hon vill under värkarbetet, istället för att vara instängd eller fastbunden!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #86 skrivet: 28 feb-11 kl 23:36 »
Och hur gör man om man har uppbundna kor?

Man väntar snällt på att dom ska kalva  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

galdur

• -
« Svar #87 skrivet: 01 mar-11 kl 06:29 »
Det låter sympatiskt! Men hur gör du om något går snett och djuret behöver veterinärvård? Eller att kalven av någon anledning är svag och behöver värme?

Då tar jag in ko och kalv i ligghallen där jag kan sätta upp en box med hjälp av järngrindar! Där finns vatten och el eftersom det tidigare var ett slaktsvinsstall som idag delvis är ombyggt till ligghall åt våra highland!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #88 skrivet: 01 mar-11 kl 10:34 »
OK, men om kon inte vill röra på sig självmant? Eller om det är väldigt kallt och komplikationer tillstöter, behöver man inte ett uppvärmt utrymme då?

OBS! Inte menat som kritik, funderar bara mycket på olika lösningar och är intresserad av hur andra gör.

Då tar jag in ko och kalv i ligghallen där jag kan sätta upp en box med hjälp av järngrindar! Där finns vatten och el eftersom det tidigare var ett slaktsvinsstall som idag delvis är ombyggt till ligghall åt våra highland!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #89 skrivet: 01 mar-11 kl 10:41 »
Men tar man inte in även dessa i kalvningsbox inför kalvning?

Det är just detta jag funderar över, hur man smidigast gör med ett djur som man behöver flytta i samband med kalvning. Väntar man för länge finns risken att kalven föds under olämpliga omständigheter, å andra sidan blir det en himla massa jobb om man ska flytta kon för tidigt.

Våra går på kall lösdrift med liggbås och skrapgångar och jag vill absolut inte riskera att kalven föds rätt på det kalla golvet i den temperatur som är nu.

Man väntar snällt på att dom ska kalva  ;D

galdur

• -
« Svar #90 skrivet: 01 mar-11 kl 10:46 »
OK, men om kon inte vill röra på sig självmant? Eller om det är väldigt kallt och komplikationer tillstöter, behöver man inte ett uppvärmt utrymme då?

OBS! Inte menat som kritik, funderar bara mycket på olika lösningar och är intresserad av hur andra gör.

Vi har aldrig haft problem vid kalvningarna kon har klarat det själv och vi har haft kor som kalvat ute i 16 minus och kalven har varit lika snabbt på benen ändå. Det händer att någon ko väljer att kalva inne i ligghallen men oftast vill dom kalva i skogen.
Uppvärmt utrymme har vi inget till korna, skulle någon kalv behöva värme får det bli med hjälp av värmelampa.
En kalv som inte mår bra tar vi i famnen med oss och en ko som inte kan resa sig hade vi fått dra på en pressening upp i djurvagnen för transport till ligghallen.
Tack och lov har vi inte haft några problem vid kalvning och skulle problem uppstå så löser vi det då!
Håller med dig att det är alltid intressant att veta hur andra handterar vissa situationer, kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om något skulle hända en dag!
Så fråga på du bara så svarar jag på hur vi gör! ;D

Vilse

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 01 mar-11 kl 11:12 »
Jobbade ett år med ca 400 kor i lösdrift.
Såg aldrig några tecken mera än om något kommit ut.
Dom gick lite iväg ifrån flocken, bara några meter.
Dom jag såg lunka iväg var klara inom en halvtimme,,
Hände bara 1 gång att jag fick ringa veterinär,,
en som klämt ut hela innandömet,, fick ha ljummet vatten i handdukar och hålla om tills vet kom och stoppade tillbaka in,,
Jag har dragit ut några som stannat av,,

men det var annan temperatur än i svedala,,
var aldrig mera än typ max 3-4 minus nattetid och gick upp till minst 15 pluss dagtid,,

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #92 skrivet: 01 mar-11 kl 15:41 »
Men tar man inte in även dessa i kalvningsbox inför kalvning?

Om kalvningsboxen är tom ja men är den inte det så behövs det inte.

(Man behöver inte en speciell kalvningsbox heller utan man kan boxa in kon på sin egen båspall dvs hon får tillgång till 2 båsplatser+ den obligatoriska övertäckta rännan och utrymmet ska då vara 9 kvadrat.)
« Senast ändrad: 01 mar-11 kl 16:37 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #93 skrivet: 01 mar-11 kl 15:59 »
OK hon släpps lös då? För annars blir det väl svårt att komma åt att slicka kalven?

Om kalvningsboxen är tom ja men är den inte det så behövs det inte.

(Man behöver inte en speciell kalvningsbpx heller utan man kan boxa in kon på sin egen båspall dvs hon får tillgång till 2 båsplatser den obligatoriska övertäckta rännan och utrymmet ska då vara 9 kvadrat.)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #94 skrivet: 01 mar-11 kl 16:04 »
Nä nu tror jag att hon får gå ute tills jag ser några direkta, konkreta tecken på nära förestående kalvning. Det kan i värsta fall trots allt vara 2 veckor kvar och så länge känns inte rimligt att ha henne på box...

anders 67

• Dalarna
« Svar #95 skrivet: 01 mar-11 kl 16:19 »
Nä nu tror jag att hon får gå ute tills jag ser några direkta, konkreta tecken på nära förestående kalvning. Det kan i värsta fall trots allt vara 2 veckor kvar och så länge känns inte rimligt att ha henne på box...
Gör det så kommer nog kalven i natt ;D Skulle inte förvåna mej iallafall ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #96 skrivet: 01 mar-11 kl 16:33 »
Haha, bra tips! ;D

Gör det så kommer nog kalven i natt ;D Skulle inte förvåna mej iallafall ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #97 skrivet: 01 mar-11 kl 16:36 »
OK hon släpps lös då? För annars blir det väl svårt att komma åt att slicka kalven?
Man kan ha kon lös om hon är sansad, alla kor är ju inte det :-\
och så kan  man ju göra som bönder gjort i alla tider.. man lägger fram kalven till kossan så hon kan tvätta o fixa med den tills den ställer sig upp  :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #98 skrivet: 03 mar-11 kl 21:07 »
Inget är som väntans tider  :o >:D.

Funderar på om mitt nästa vapen mot ovissheten ska bli termometern, läste nånstans att tempen sjunker strax innan kalvning, från normala 38-39 grader till ja vadå? I går var den 38,2 i alla fall, ska bli spännande att se kvällens resultat ;D. Ladugården nästa!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #99 skrivet: 06 mar-11 kl 22:53 »
Hur har det gått? Har det kommit någon kalv?

Själv går jag och väntar på min lilla tjockis. Nu hoppas jag på en liten kvigkalv, jag fick en tjurkalv för snart tre veckor sedan.

När ligamentet vid svansroten är helt nersjunket och spenarna där bak är spända så de är blanka då är det dax.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser