Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar kalvning?  (läst 41431 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #60 skrivet: 17 mar-10 kl 15:41 »
Efter ett års uppehåll med kalvningar (hade fullt i ladugården pga tvillingfödslar 2 år i rad) är det nu dags igen!

Den ena kvigan har stenhårt juver och läcker mjölk, är väldigt mjuk i ligamenten/korsbanden/senorna eller vad man nu kallar det, svullen och slemmig i slidöppningen. Flyttades över till kalvningsbox i morse, har inte ätit så mycket sedan dess och verkar allmänt orolig, har också legat ner på sidan och haft värkar emellanåt.

Vad tror ni, visst måste det vara nära?
Självhushåll till nytta och nöje

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #61 skrivet: 18 mar-10 kl 08:43 »
Hur har det gått, har hon kalvat ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #62 skrivet: 18 mar-10 kl 14:04 »
Ja! En liten kvigkalv kom ut för en stund sedan och verkar pigg!  :-*

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #63 skrivet: 18 mar-10 kl 14:15 »
Hej

Det går aldrig att förespå hur lång tid det tar
för en ko att kalva det är som oss människor
en del har lätt......

I onsdag hade jag besök av barn att titta på
mina kycklingar och jag såg att en av korna var
slimmig baktill och jag tänkte det blir en kalv
när som helst.

När vi hade tittat klart och de hade åkt hem
tänkte jag måste kolla kon.
Då stog en svart liten kalvkille jämte kon.

Nettan

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #64 skrivet: 22 mar-10 kl 09:42 »
Allt mellan 1minut till 5 timmar ,mina kossor är så finurliga av sig att de har för vanan att kalva på nätterna av nån anledning!!!
kvittar hur många ggr ja kollat så står det en kalv hos kon på morg.  :D
sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #65 skrivet: 22 mar-10 kl 17:46 »
Ja! En liten kvigkalv kom ut för en stund sedan och verkar pigg!  :-*
Va kul! Grattis!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #66 skrivet: 22 mar-10 kl 23:45 »
Tack!

Inbillar mig att jag börjar få liiite koll på det här nu ;). Tyckte nu ikväll att bäckenbanden hade släppt på både kon och den andra kvigan som ska till att kalva, juvret var också tydligt mer spänt i går i alla fall på kon. Kan man hoppas på nya kalvar inom de närmaste 2 dygnen då tro?

Va kul! Grattis!

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #67 skrivet: 23 mar-10 kl 09:23 »
nja har hon inte släppt förrens nu så får du nog vänta en vecka eller två
sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 23 mar-10 kl 11:23 »
Jaså? Jag har läst att det är det säkraste tecknet på att kalvningen är nära förestående, inom ett eller två dygn.

nja har hon inte släppt förrens nu så får du nog vänta en vecka eller två

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #69 skrivet: 23 mar-10 kl 11:34 »
Islutet av veckan ska du kolla henne noga ,elller hur ser hon ut idag ?? slappare ?? har haft kor som stått i 7-14 dagar och sen så har det alltid stått en kalv nånstans i ladugården helt frisk å kry både ko och kalv så vänta du ,du hinner bli orolig både en och två ggr ,tro mig !!!!
den som bäddar får ligga

lotta 69

« Svar #70 skrivet: 24 mar-10 kl 10:47 »
Hej ! En fråga till dig med ko kalvningen , Såg att du med har brukshästar det har vi med o ett halvblod , Men funderar på att betäcka henne med en brukshäst , Vet du någon hingst? mvh hälsingland

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #71 skrivet: 24 mar-10 kl 12:57 »
Hej!

Jag svarar dig via PM!

Hej ! En fråga till dig med ko kalvningen , Såg att du med har brukshästar det har vi med o ett halvblod , Men funderar på att betäcka henne med en brukshäst , Vet du någon hingst? mvh hälsingland

Miss Evil

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 24 mar-10 kl 20:15 »
Hej! Alla våra kalvningar för i år är överstökade och kan nu konstatera att jag blivit riktigt bra på att förutse dessa. Att ha koll på brunstar och betäckningar så man vet ungefär när kalven ska komma är väldigt bra.
Tar för vana att känna på senorna varje dag när jag vet att det börjar närma sig. De mjuknar lite hela tiden. Kan vara lurigt i slutet då de kan vara väldigt mjuka om kon ej vilar på det benet osv men efter lite övning känner man när de släppt helt. Det blir en grop vid svansroten och blir ordentligt mjukt.
Sen får man kombinera detta med hur juvret ser ut. Jag hade en nu som läckte en vecka innan och kvigor kan vara luriga. Tycker det är lättast att se förändring om man står bakom kon när hon står på knän med frambenen och rumpan upp. Tex om hon ska resa sig eller sträcka sig efter mat på foderbordet. När det närmar sig är juvret klotrunt på de flesta.
När senorna släppt har mina kalvat allt från en timme till ett dygn efter.
Lycka till  :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #73 skrivet: 26 mar-10 kl 10:38 »
Jag hade nog fel om bäckenbanden, de har visserligen mjuknat men inte släppt helt.

Nu är jag fundersam igen...hittade 2 pölar med blod på golvet i lösdriften nu när jag var ute..den ena blandad med slem. Bör jag vara förhoppningsfull om att det är på gång (slemproppen?) eller ska man vara orolig? Har aldrig sett att det kommit blod före kalvning någon gång innan, hittar heller inget om det när jag söker på nätet. Hittar inga spår av blod på något av djuren, men det ligger ju nära till hands att det kommit ur någon av de två dräktiga kor som är kvar att kalva.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #74 skrivet: 27 mar-10 kl 11:07 »
Rättelse: Upptäckte senare i går att det var hon som redan kalvat som blodet kom ifrån (alltså blodiga flytningar/avslag), varför jag inte tänkte på det direkt var för att det började först nu, över en vecka efter kalvningen, men det är tydligen inget onormalt...

eva f

• Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 28 mar-10 kl 12:24 »
Var sitter detta band ni pratar om som de ska släppa innan förlossningen? Min ko har verkat påverkad av verkar och en kväll kom det slem ur slidmynningen. DÅ trodde vi att nu var det på G, men inte nått.  :-\ Hon har inte svällt något om juvret, men det gjorde hon inte ifjol heller förrän hon kalvade. Som hon beter sig trodde vi redan för tre fyra veckor sedan att hon skulle kalva. Men inget händer.

anders 67

• Dalarna
« Svar #76 skrivet: 28 mar-10 kl 12:49 »
Bandet som alla pratar om är dom senorna som sitter från svansroten till bäckenet =bäckenbandet, som går mellan korsbenet och sittbenet.
Ett annat bra sätt är att hålla svansen rakt upp,faller då svanstofsen/tippen lodrätt ner utmed svansen så är kalvning nära.I båda fallen så rör det sig om ca 1-2 dygn
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #77 skrivet: 26 feb-11 kl 11:46 »
Då var det dags igen ;).

Har trott att min enda ko som ska kalva i år har varit på väg att göra det i ungefär en månad :o. Bäckenbanden väldigt mjuka så gropar bildats sedan flera veckor tillbaka, sett slem i mynningen vid flera tillfällen. Dock har juvret varit ganska mjukt fram till de senaste dagarna och i morse var det riktigt spänt. Inga andra tecken, andrakalvare. I torsdags släpptes hon i kalvningsbox men då allt verkar lugnt fick hon gå tillbaka till lösdriften under dagen då jag kan ha koll på henne.

Någon mer som går i väntans tider?

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #78 skrivet: 26 feb-11 kl 13:30 »
Hej

Jag går också i väntans tider!

Har 4 simmenthalkorsingar var av 1 är kviga.

Det är så olika ko en del fyller upp innan och en del under kalvningen,
i tisdag hittade jag en slemsträng på en av korna vänta vänta...

De brukar sä när det slemmar på en ko så kalva de inom 24 tim
men här stämmer det inte!

Men kalvar en så slå det inte fel att de andra brukar också
komma igång, det smittar liksom.
Ibland så ligger det bara en kalv när man kommer ut vilken
är det som ha kalvat(?) vi brukar ta in de på lösdrift efter
kalvning så att man se att de få mat.

Lycka till Nettan

galdur

• -
« Svar #79 skrivet: 26 feb-11 kl 22:28 »
Kalv nummer 1 av 10 föddes här imorse och jag misstänker att nummer 2 kommer att födas under natten! Jag älskar den här tiden!!! ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 2 användare
alfhild, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser