Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar kalvning?  (läst 41453 gånger)

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #40 skrivet: 15 feb-08 kl 07:22 »
när kon kalvar så syns inte nåt av korsbanden...

på denna rödkulla Tibast så ser man ganska lätt korsbanden mellan svansroten o baköt måt "sittbenen".

skulle hon ha varit kalv färdig så skulle hon ha varit svullen i baken, juret skulle varit spänt o svullet, o korsbanden skulle inte synats..

själv tycker jag Tibast har ett ganska bra hull för att vara en mjölkande 1 kalvare...
På henne anar man de bakersta 3 revbenen... o ryggraden sticker inte upp över länden.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 15 feb-08 kl 16:26 »
Tack för bilden, intressant att se och jämföra!

när kon kalvar så syns inte nåt av korsbanden...

på denna rödkulla Tibast så ser man ganska lätt korsbanden mellan svansroten o baköt måt "sittbenen".

skulle hon ha varit kalv färdig så skulle hon ha varit svullen i baken, juret skulle varit spänt o svullet, o korsbanden skulle inte synats..

själv tycker jag Tibast har ett ganska bra hull för att vara en mjölkande 1 kalvare...
På henne anar man de bakersta 3 revbenen... o ryggraden sticker inte upp över länden.

Självhushåll till nytta och nöje

nejji

« Svar #42 skrivet: 17 feb-08 kl 21:26 »
hur har det gått med kalvningen ? , i regel hos oss så har våra kvigor som har kalvat nu (ca 10-15 ) st , så har de flesta kalvat på nätterna och kanske dessutom har de läckt mjölk ibland dagar före kalvning vilket inte har hänt så ofta här, juvrena blir stora och ifyllda bra. Dock har vi fått hjälpa till på de flesta kvigorna men hittills så har alla kalvar klarat sig och ingen juverinflammation har upkommit :) vilket är ett + eftersom förstakalvare är extra känsliga för inflammationer pga av nedsatt immunförsvar vanligaste är väl mastit som kan ställa till det endel.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 19 feb-08 kl 10:11 »
Inga kalvar än, börjar nästan tvivla på att det blir några  :(

Men framfallet har inte blivit värre i alla fall. Veterinären nämnde att vi kanske skulle sätta igång dem, vad har ni för erfarenhet av det?

hur har det gått med kalvningen ? , i regel hos oss så har våra kvigor som har kalvat nu (ca 10-15 ) st , så har de flesta kalvat på nätterna och kanske dessutom har de läckt mjölk ibland dagar före kalvning vilket inte har hänt så ofta här, juvrena blir stora och ifyllda bra. Dock har vi fått hjälpa till på de flesta kvigorna men hittills så har alla kalvar klarat sig och ingen juverinflammation har upkommit :) vilket är ett + eftersom förstakalvare är extra känsliga för inflammationer pga av nedsatt immunförsvar vanligaste är väl mastit som kan ställa till det endel.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #44 skrivet: 19 feb-08 kl 12:17 »
Tycker inte du skall sätta igång dem... Kalven kommer då den är redo...

är de tjur betäkta eller seminerad?

är de fri betäckning så vet man u inte datumet om man inte såg de o skrev uppdet..
vid semin är de ju lite annorlunda..

det är inte ovanligt att kor kan gå över 1-2 veckor... fick för länge sen lära mig att 15 dagar + eller - var normalt... på uträknade tiden..

"inget är som väntans tider!!!" ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 19 feb-08 kl 12:44 »
Ja det bästa måste ju vara att låta dem gå tiden ut och komma igång naturligt!?

De släpptes med tjuren 18 maj....ingen aning när de kan ha blivit betäckta.

Jag får ge mig till tåls  ;)

Tycker inte du skall sätta igång dem... Kalven kommer då den är redo...

är de tjur betäkta eller seminerad?

är de fri betäckning så vet man u inte datumet om man inte såg de o skrev uppdet..
vid semin är de ju lite annorlunda..

det är inte ovanligt att kor kan gå över 1-2 veckor... fick för länge sen lära mig att 15 dagar + eller - var normalt... på uträknade tiden..

"inget är som väntans tider!!!" ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 20 feb-08 kl 16:31 »
Nu har veterinären varit här. Egentligen för att vaccinera fölungen/åringen men jag bad henne titta på korna också, hon tyckte inte det var så farligt. Skönt! Hoppas väntan efter de små kalvarna som tar sån tid på sig ;) börjar gå mot sitt slut snart...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 21 feb-08 kl 13:28 »
Ja det bästa måste ju vara att låta dem gå tiden ut och komma igång naturligt!?

De släpptes med tjuren 18 maj....ingen aning när de kan ha blivit betäckta.

Jag får ge mig till tåls  ;)

Men då har det ju bara precis gått nio månader sen de släpptes med tjuren, troligtvis har de ju inte heller blivit dräktiga dag ett.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 21 feb-08 kl 19:49 »
Sant, fast de lyckades få upp grinden in till tjuren ett tag innan betessläpp, så jag ställde in mig på att det eventuellt kunde bli tidigare. Och förrförra året blev de betäckta första dagen på betet :-[.

Men då har det ju bara precis gått nio månader sen de släpptes med tjuren, troligtvis har de ju inte heller blivit dräktiga dag ett.
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 00:32 av Skumme »

Falin

• -
« Svar #49 skrivet: 21 feb-08 kl 22:19 »

Våran Ellen som kalvade först i år, hon höll sig framme och blev dräktig så gott som i omedelbart när vi släppte tjuren i fjol...  ;D Så det är lika bra att utgå från det, så slipper man bli överraskad!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 24 feb-08 kl 16:59 »
Äntligen fick vi en liten kalv i morse, en kviga som verkar frisk och kry :D. Allt var klart när jag kom ut i ladugården, skönt! Hoppas bara att nästa kalvning går lika bra.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #51 skrivet: 25 feb-08 kl 21:53 »
Nu är jag lite fundersam...kalven var uppe på benen kort efter kalvningen, men började med att dia på den andra kon, som inte hunnit kalva. Sedan låg hon länge och vilade. Trodde inte hon hade diat mamman alls på flera timmar men sen såg jag att alla spenarna var blanka och fuktiga. Såg henne också dia en kort stund.

Men hon verkade inte ha fattat grejen ändå riktigt, går och snuttar lite överallt på kon. I dag såg jag henne bara dia en spene, de andra var mycket större och såg sprängfyllda ut. Nästan så hon verkar tycka att de inte får plats i munnen?

Äntligen fick vi en liten kalv i morse, en kviga som verkar frisk och kry :D. Allt var klart när jag kom ut i ladugården, skönt! Hoppas bara att nästa kalvning går lika bra.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #52 skrivet: 25 feb-08 kl 22:59 »
Kalvarna brukar bara dia från en spene den första tiden (oftast en framspene)

Kalven dricker ju väldigt lite mjölk i början och brukar bli mätt av att använda bara en spene!
Speciellt när mamman mjölkar mycket som en Rökulla gör.

Då blir dom andra spenarna ourmjölkade, och blir torra och förstorade och kalven vill inte äta från dem.
Man får mjölka kon varje dag, så hon inte får juverinflamation tills kalven är gammal nog att äta mer.

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #53 skrivet: 26 feb-08 kl 08:49 »
Nu är jag lite fundersam...kalven var uppe på benen kort efter kalvningen, men började med att dia på den andra kon, som inte hunnit kalva. Sedan låg hon länge och vilade. Trodde inte hon hade diat mamman alls på flera timmar men sen såg jag att alla spenarna var blanka och fuktiga. Såg henne också dia en kort stund.

Men hon verkade inte ha fattat grejen ändå riktigt, går och snuttar lite överallt på kon. I dag såg jag henne bara dia en spene, de andra var mycket större och såg sprängfyllda ut. Nästan så hon verkar tycka att de inte får plats i munnen?

stängde ni inte in kalv kon för sig själv då hon var ny kalvad......

nu är ju kalven lite äldre o har väl lärt sig vem som är mamma..
men de är bra att stänga i dem så de går med sin egen kalv deförsta dagarna så man vet att allt är ok...
de är tex inte bra om er nästa kalv diar en som redan kalvar då får hon ju ingen råmjölk..

lycka till med kossorna  ;)
sjäva har vi fått 2 tjurkalvar.... i förra veckan..

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #54 skrivet: 26 feb-08 kl 12:31 »
Jo det var det jag var orolig för, att kon skulle få problem med juvret. Men som sagt så är våra kor inte så hanterade och förra året verkade det ha gått bra ändå. Men jag får försöka lösa det ändå på något sätt, fast det är lite jobbigt eftersom just denna ko är ganska arg av sig.

Kalvarna brukar bara dia från en spene den första tiden (oftast en framspene)

Kalven dricker ju väldigt lite mjölk i början och brukar bli mätt av att använda bara en spene!
Speciellt när mamman mjölkar mycket som en Rökulla gör.

Då blir dom andra spenarna ourmjölkade, och blir torra och förstorade och kalven vill inte äta från dem.
Man får mjölka kon varje dag, så hon inte får juverinflamation tills kalven är gammal nog att äta mer.

mvh Rosa

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #55 skrivet: 26 feb-08 kl 12:34 »
Vi tog in dem i stallet i var sin box i fjol och flyttade över hästarna till lösdriften, men nu var vi tvungna att ha lösdriften till annat och tänkte att det skulle gå bra ändå. Visste inte att kalven inte fattade vem som var dess mamma (men nu vet jag till nästa år).

stängde ni inte in kalv kon för sig själv då hon var ny kalvad......

nu är ju kalven lite äldre o har väl lärt sig vem som är mamma..
men de är bra att stänga i dem så de går med sin egen kalv deförsta dagarna så man vet att allt är ok...
de är tex inte bra om er nästa kalv diar en som redan kalvar då får hon ju ingen råmjölk..

lycka till med kossorna  ;)
sjäva har vi fått 2 tjurkalvar.... i förra veckan..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 26 feb-08 kl 12:40 »
Vår ena lilltjur snuttade lite på fel morsa i början.. Men det har gått över nu.. :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #57 skrivet: 29 feb-08 kl 11:28 »

Vi brukar försöka styra kalven de första gångerna den diar, så att den äter lite på alla spenarna. Framförallt om det är en ko med mycket mjölk eller stort juver/konstiga spenar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #58 skrivet: 29 feb-08 kl 20:44 »
Så gör vi också :)

annars blir det det lätt så att det bara blir ätet på favvo spenen.
Och så handmjölkar vi ur om någon spene blir oatraktivt tjock.

Har haft en ko med "supertjocka spenar vid kalvning", den kossan skickade vi till slakt.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #59 skrivet: 02 mar-08 kl 17:33 »
Där jag var avlössare hadde vi en ko som ofta hadde problem med inflamationer och tjocka spenar. När problemet uppträdde så brukade vi sätta henne bland livkalvarna, då var problemet löst på 3 dagar eller så.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser