Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcken gick fel,varför?  (läst 1884 gånger)

lindelou

• -
Kläcken gick fel,varför?
« skrivet: 08 feb-08 kl 13:27 »
Igår skulle kycklingarna kläckts. Alla var befruktade och normal storlek genomlyst andra veckan. Idag har 6-7 pickat hål men fastnat och torkat fast mot botten,endel av dom har dött så.
Det rinner något ur äggen när dom pickar hål..... Vad har hänt?
Det är en covatutto 54 och jag har kläckt fram på samma vis i flera års  utan att mäta temp eller fuktighet för det har funkat ändå att gå på känn.....Hittils.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Kläcken gick fel,varför?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 13:36 »
För liten fuktighet tycker jag det låter som .
Har du haft kycklingar nån annan årstid tidigare?
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 13:51 »
Eller har du flyttat läckaren till ett rum med mindre fuktighet?
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 16:02 »
Jag har kläckt fram kycklingar under höns och i maskin i 30 år,ibland funkar det bara inte.
Men visst låter det som det är dålig luftfuktighet,
kan också vara svaga kycklingar=lite fel utfodrade moderdjur.
Oftast är det väl en kombination av många saker.
Det är oftast sämre kläckbarhet och livskraft på ägg och kycklingar så här tidigt på året.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 16:11 »
Hur har det gått ??? Fick du NÅN kyckling :-\
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

lindelou

• -
« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 18:29 »
Ingen än. Fem som har hackat hål lever ännu och piper.
Det konstigaste är att dom inte verkar vara färdiga ännu. Pillade lite på ett ägg nyss och det är ingen ide, för det är en tunn tunn slemhinna runt kycklingen kvar. Det är liksom blött i äggen och någon av dem som hackat hål och dött blödde ur skalet.
Det är liksom inte bara det att skalen är för hårda av för dålig luftfuktighet?
Dom vill ut,men är inte färdiga.Det är ju 22 dagar idag.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #6 skrivet: 08 feb-08 kl 19:03 »
Jag skulle gissa på att temperaturen har varit för låg, både med anledning att de har gått en dag över tiden och att det är blodigt och blött i ägget. Gissar att gulesäcken inte är indragen i magen utan är stor och svullen och fortfarande "utanför" magen. Kycklingen har inte hunnit bli färdigutvecklad.

En termometer som är hyggligt exakt när den är ny kan några år senare visa flera grader fel. Det kan vara en god ide att man då och då dubbelkollar med en annan termometer, helst en kalibrerad som man vet är exakt.

lindelou

• -
« Svar #7 skrivet: 09 feb-08 kl 12:09 »
Tre duntussar har jag fått under natten. Det kommer två till som nästan har hackat sig runt och verkar pigga. Det beror säkert på temperaturen. Jag har mätt men får olika resultat,får investera i en säkrare termometer. 52 var dom från början. Idag är det dag 23. Några fler lever och har hackat hål.....
Hoppas,hoppas det blir en RiR tupp (har två hönor) och minst en Maranhöna (har en tupp) . De andra raserna är Welsumer och Blomme.

anders 67

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 09 feb-08 kl 13:29 »
Gick och tänkte på det där med för låg temp jag oxå....
Måste kolla mina termometrar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

lindelou

• -
« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 10:10 »
17 kycklingar fick jag! Helt otroligt med tanke på omständigheterna. På 24 dagen kom dom sista och idag har jag dragit ur sladden. Trodde inte jag skulle få någon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser