Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmoped  (läst 18541 gånger)

teufel

Elmoped
« skrivet: 08 feb-08 kl 10:36 »

www.jorabtrading.se

Nån som har erfarenhet av dessa?

Behöver nåt som kan ta mig 2.6 mil dagligen, blandad körning.

Mvh Patrick

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Elmoped
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 13:18 »
Tack för länken! Ser verkligen trevliga ut.

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ToJo

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 13:54 »
här kommer en länk  till en annan elmoped.
www.elmoppo.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 20:43 »
Kanske inte en elmoppe, utan en elcykel?

Same, same, but different.

http://www.ecoride.se

Fast jag hade ju velat haft en 28-tummare.

A.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 20:56 »
Priserna har fallit ser jag.  Sådana kostade ca 20 000:- för ett år sedan. Trevligt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 21:42 »
De låga priserna hänger väl(?) ihop med att cyklarna/mopparna kan tillverkas billigt i långtbortistan och sedan fraktas för en spottstyver över halva jordklotet.
« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 21:49 av (Anders) »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 22:08 »
Här är de tysktillverkade jag tänkte på:

http://www.emax-sweden.se/

29-33900:- per styck. Den dyrare har en räckvidd på 70-90 km på en laddning.

Då känns de tidigare länkarna billigare, så att säga.

Kvalitet? Är väl som att köpa en BMW eller en Fiat kan man misstänka.

Synd bara att man inte kan ta med två barn 2+5 år gamla på den bara. På ett säkert sätt.
« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 22:09 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 feb-08 kl 23:06 »
Här är de tysktillverkade jag tänkte på:

De kommer från Kina som de billigare "Fiat"-Mopeder:
Citera
Entwickelt werden die Produkte in Deutschland und Italien. Das Design stammt von Paolo Valcic. Die e-max eigene Produktionsstätte unter deutscher Leitung befindet sich in Wuxi nahe Schanghai/China.

Certification of the E-MAX Sport

johnnyfg

• Louise Kuhne
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 17:50 »
Hej!
Har nyligen köpt en EVT-4000e el-scooter. Ska gå 45km/h fast jag har inte satt den i körbart skick ännu.
Batterierna är trötta tex. Fick den billigt :-) Fast det beror ju hur mycket jag behöver lägga ner på den
innan den är fullt användbar. Typ att man kan få acceptabel körsträcka per laddning osv.
http://www.solkraft.se/solceller/bike/teknisk_info.htm

teufel

« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 20:01 »
Det börjar hända en hel del på elmoppefronten!

Idag såg jag följande artikel:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=853&a=469406

Se även bildgalleriet. :)

Mvh Patrick

johole

« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 12:41 »

Motor på 20kw, 0-50 km/h på 3.6 sekunder. Batteri : 125V 30 Ah.  80-100 km rekkevidde  :

http://www.vectrix-scooters.se/

M8e

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 13:26 »
Kul med elmotorcyklar*. Men de måste vara ganska dyra? Hittar inget pris... "If You Have to Ask, You Can't Afford It" eller?

*En elmoped får max ha en motoreffekt på 4kw!(1kw för klass 2)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Dynan

« Svar #12 skrivet: 18 jan-09 kl 23:12 »
någon här som har en elmoped och kan ge lite info om verklig räckvidd etc? känns lite som specifikationerna som elmopparna man har sett har i räckvidd inte riktigt stämmer överens med verkligheten..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 18 jan-09 kl 23:45 »

loy

« Svar #14 skrivet: 23 jan-09 kl 17:14 »
Är det någon som vet ifall det går att underhållsladda batterierna till elmopparna eller eldrivna cyklar med solceller. Vad jag förstår så är batterierna gjorda för 24 volt mens solcellerna arbetar på 12 vol.Numera finns det solceller är böjbara för att kunna passa in lite överallt. Dom här solcellerna används på båtar och tål en hel del mekaniskt slitage

Cyklisten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-09 kl 18:58 »
Solcellspanelens spänning är inget problem, sätt 2 st 12V i serie bara. Men det är ingen ide att försöka, det blir jättedyrt och du får bara lite lite ström.

ollebolle

« Svar #16 skrivet: 23 jan-09 kl 19:14 »
Solcellspanelens spänning är inget problem, sätt 2 st 12V i serie bara. Men det är ingen ide att försöka, det blir jättedyrt och du får bara lite lite ström.

Två 25W paneler ger vid kraftig sol 2A till batteriet. Ett par dagar med sol så är det bara att åka. Kostnad 5000:- c:a

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 23 jan-09 kl 19:33 »
Och för de 5000 kronorna kan man få åtminstone 5000 kWh från elnätet, vilket bör räcka till minst 2000 laddningar av elcykeln om laddaren är någotsånär effektiv.

Än så länge är den elenergi man kan få från solceller mycket dyr, om man räknar med ränta och amortering på solcellen och tar hänsyn till att den knappast har obegränsad livslängd. I all synnerhet när det gäller relativt små solceller, där en stor del av priset för varje solcell går åt till kapsling och annat runt omkring.

ollebolle

« Svar #18 skrivet: 23 jan-09 kl 22:21 »
Och för de 5000 kronorna kan man få åtminstone 5000 kWh från elnätet, vilket bör räcka till minst 2000 laddningar av elcykeln om laddaren är någotsånär effektiv.

Än så länge är den elenergi man kan få från solceller mycket dyr, om man räknar med ränta och amortering på solcellen och tar hänsyn till att den knappast har obegränsad livslängd. I all synnerhet när det gäller relativt små solceller, där en stor del av priset för varje solcell går åt till kapsling och annat runt omkring.

Finns det elnät så är ju saken klar. Men i elnätslösa torpet t.ex kanske redan finns några solceller. Så tekniskt är det inga olösliga problem.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 23 jan-09 kl 22:38 »

Det är därför man köper 2m2 stora solceller.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 4 användare (1 dolda)
Vivianne, javill, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser