Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling värme?  (läst 7138 gånger)

ela84

Kyckling värme?
« skrivet: 08 feb-08 kl 09:48 »
Mina kycklingar är nästan 2 vecker nu och kläkta i maskin.
Hur varmt bör dom ha nu?
När presenterade ni dom för rästen av hönsflocken?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

fjäderfän

SV: Kyckling fråga
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 10:59 »
kycklingar ska ju ha till gång till värmelampa om jag inte mins fel så ska dom ha 20 grader från vecka två och sen trapasner sen när dom är 6-8 veckor klarar dom sej utan värme dom bör ialla fall va 3-4 månader innan man släpper in dom till vuxna djur.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 11:36 »
Hej!

Maskinkläckta kycklingar mår bäst av att födas upp i förhållanden som liknar dom naturliga så mycket som möjligt. :)
Kycklingarna ska ha värmelampa och under den ska det vara ca. 37 grader. Dom bör ha så stort utrymme att dom kan gå utanför lampan den mesta av tiden men ändå ha möjlighet att gå under lampan för att vila och värma sej. Dom behöver ha både kyla och värme för att lära sej att själv reglera sin kroppstemperatur.

En höna brukar tröttna på sina kycklingar efter fem-tio veckor så det är ju ungefär så länge dom behöver tillskottsvärme. Eller tills dom är fullt befjädrade i alla fall så dom kan hålla värmen själv.
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

ela84

« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 12:02 »
Då bor dom ganska bra toro jag då.
Nätterna tillbringar dom i en mindre låda men ändå så pass stor att dom oftast väljer att sova utanför värmelampan och på morgonen när jag kliver upp står dom vid kanten och hoppar för att få komma upp, då springer dom i köket, med värmelampan nerhissad

När trot in att jag kan flytta ut dom i hönshuset, med värmelampan å en stor egen bur borde de väl gå snart?
De e inte många plusgrader där men aldrig minus, å har dom lampan å skyd för drag borde de väl gå snart?
Dar dyslexi

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 12:13 »
Jag brukar sätta ett kompostgaller i hörnet i hönshuset. En värmelampa de kan springa under. Efter ett tag springer de ut och in mellan gallren, de kan också skydda sig där när de vill. Funkar bra, de stora slutar att jaga dem efter tag,

ela84

« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 12:24 »
De va nått sont jag hade tänkt mig, men kompostgallret
Dar dyslexi

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-08 kl 12:51 »
Jag sätter upp kompostgaller med tegelstenar under.
Då kan bara små individer, slinka in och ut.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser