Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frysbox med mindre el?  (läst 10437 gånger)

huggiådra

frysbox med mindre el?
« skrivet: 23 feb-05 kl 00:25 »
så blev det vinter då till slut. ute är det -15 och min gamla frysbox stånkar på för att hålla samma temperatur...
har någon provat fixa en box som kunde utnyttja utetemperaturen då den är tillräcklig, för att sen komplettera med el då det behövs?
en stor del av vintern borde man kunna klara med betydligt mindre elåtgång tycker man? kan väl inte vara omöjligt i vår hitechvärld ? el(ler)??

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:frysbox med mindre el?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-05 kl 00:46 »
Räcker det inte med att ställa boxen utomhus? Eller i ett kallförråd?

/Bladh

Wolverine

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 feb-05 kl 22:07 »
Har du kallgarage ställs frysboxen där med fördel, eller andra kalla utrymmen. Det går att kapa bort en stor del av enerigåtgången.
Känner en som ställt frysboxen med kondensorn (den som avger värme på baksidan) mot friskluftsventil där kall luft strömmar in. På så sätt värms luften lite grann.

/Wolverine

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-05 kl 10:05 »
Wolverines tips funkar bra; har ställt upp min frysbox i pumpkällaren så att den samtidig minskar elförbrukningen av frostväktaren som står därnere.
/droliver

huggiådra

« Svar #4 skrivet: 02 mar-05 kl 18:26 »
jag tackar för svaren,men tar min fråga igen :
era svar handlar mera om att ta tillvara kompressorns värme för uppvärmning av utrymmen omkring frysboxen. (+ naturligtvis att boxen tar mindre el om den inte måste hålla frystemp i ett varmt rum..)

det jag tänkte mej var typ ett stängbart hål i boxväggen eller -golvet, som genom att öppnas kunde släppa in tillräckligt kall uteluft när sån finns. i övrigt skulle boxen fungera normalt med el..gärna nån sorts automatik..? som jordkällaren men inte med tilluftröret nedgrävt..om ni förstår..

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #5 skrivet: 04 mar-05 kl 04:02 »
Kyl och frys är två saker man bör ha så nya som möjligt, för att spara energi, en ny kapitalvara vill man inte göra åverkan på.
Vill du dra nytta av utekylan så ställ frysen på verandan på vintern.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

signe

« Svar #6 skrivet: 12 mar-05 kl 12:10 »
Vi har en gammal frysbox från 60-talet som vi köpte för ett par hundra, som vi har i ett uthus under vinterhalvåret och det fungerar bra. Den behöver inte slå på särskilt ofta. Nyare frysar ska man inte ha utomhus enligt expertisen eftersom de lätt går sönder då (annan konstruktion tydligen). Eftersom äldre frysar drar mer ström så bör man inte använda dessa under sommarhalvåret.
Bakom vår kyl och frys i köket har vi en ventil som släpper in luft utifrån vilket förhoppningsvis minskar strömförbrukningen.

Pinglan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 maj-06 kl 17:59 »
Lite sent, men .... nyköpta frysar "tål" olika lägsta grader.
Bara att se om det är 5, 10 eller 15 grader.
M.a.o om du sätter ut en "15 graders" frys i kallt utrymme så är det mindre lyckat

Hårfager

« Svar #8 skrivet: 29 jul-06 kl 21:01 »
så blev det vinter då till slut. ute är det -15 och min gamla frysbox stånkar på för att hålla samma temperatur...
har någon provat fixa en box som kunde utnyttja utetemperaturen då den är tillräcklig, för att sen komplettera med el då det behövs?
en stor del av vintern borde man kunna klara med betydligt mindre elåtgång tycker man? kan väl inte vara omöjligt i vår hitechvärld ? el(ler)??

Lite off-topic, men här är ett smart sätt att göra ett energisnålt kylskåp (0,1 kWh per dag). Man bygger om en boxfrys (bevarar kylan bättre än kylskåp, eftersom kyla stannar nere och värme stiger uppåt):

http://www.builditsolar.com/Projects/Conservation/chest_fridge.pdf

Killen som har gjort det har ambitionen att driva allt elektriskt med sol och då gäller det att hålla nere effektbehovet.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #9 skrivet: 12 aug-06 kl 16:06 »
Lite sent, men .... nyköpta frysar "tål" olika lägsta grader.
Bara att se om det är 5, 10 eller 15 grader.
M.a.o om du sätter ut en "15 graders" frys i kallt utrymme så är det mindre lyckat

Står det på frysen hur låg temperatur den tål ? Vår frysbox fick tuppjuck och toppade 1000 w emellanåt. Då blir det ju liksom ingen lönsam historia med fryst mat.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 aug-06 kl 15:39 »
Kontrollera alla andra eltjuvar i huset, frysen är inte värst, en frys kostar kanske 300:-/året och det är viktigt att man har något i den, en full frys sparar inte bara el utan oxå på annat sätt.

Att ha den i kallare utrymme, som är frostfritt, sparar lite av förbrukningen.

Men spara inte på kylan i boxen, 18 grader är inte tillräckligt för längre förvaringar, utan ta till 30 minus, så kan det ni har i boxen ligga mer än ett år.

Elspisen är en värre strömslukare, lär man sig "ekonomiköra" den spara man in mer än hela årsförbrukningen på frysen.

Man räknar med att lite diciplin med elförbrukningen, kan spara ca 12% av hushållselen.

Har man elberoende uppvärmning, finns mer och annat att göra.

240 Kw i månaden gör jag av med, med 600 liter i två frysar, jag har elspis och tv, dator och en del andra apparater.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #11 skrivet: 02 sep-06 kl 18:43 »
Fönstershoppade på en vitvaruavdelning idag och såg då att spisarna var märkta med hur mycket anslutningsel de drog. Siffran varierade mellan 10000 och 14000 w. Vad är anslutningsel? Den el maskinen drar vid anslutningsögonblicket? Jag fattar att en frys drar mer när man startar upp den, men en spis?
Och när jag nu ändå stuckit in på ett stickspår, vad rekommenderar ni erfarna elförbrukare och miljöbevarare, torktumlare eller torkskåp? Tvättlina är en självklarhet om sommaren men vintertid vill jag gärna kunna torka kläderna utan att ta samtliga element i anspråk.

/Valma
« Senast ändrad: 02 sep-06 kl 18:44 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #12 skrivet: 14 sep-06 kl 08:41 »
Tvättlina är en självklarhet om sommaren men vintertid vill jag gärna kunna torka kläderna utan att ta samtliga element i anspråk.

/Valma
Jag har en vanlig sån där tvättställning som är ihopfällbar (rymmer ca en maskin tvätt) den ställer jag framför brasan på kvällen. Ok, tar lite längre tid att torka så än att ha torktumlare eller skåp. Men skåp har vi inte plats för och tumlare sliter för mkt på kläderna. OBS att om man inte har luckor för brasan (som vi har) så får man inte ställa tvätten nära)

Tvålfia

« Svar #13 skrivet: 22 okt-06 kl 21:29 »
Ett annat bra torkalternativ är att ha en torkhiss i taket framför vedspisen. Mycket bra "torkväder" på vintern! Fast min sambo irriterar sig lite när det hänger lakan på tork när han vill laga mat. Då slänger han upp ändarna ovanpå. Observera att det är bra med minst 2,5 meters takhöjd för denna lösning...

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #14 skrivet: 25 okt-06 kl 13:26 »
Vi har en gammal frysbox som är säkert 20 år gammal och jag har tänkt många gånger att den måste ju dra enorma mängder el. Nyare frysare drar ju mycket mindre ström har jag hört i alla fall. Men eftersom den tuffar och går och ekonomin inte tillåter ett köp av en frys just nu. Men så köpte vi en energimätare och kopplade på frysen och den drog inte alls många ören varje dag, så nu behöver jag inte tänka på alla pengar som fryser inne där.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #15 skrivet: 25 okt-06 kl 13:36 »
Frysbox är alltid snålare än ett lika gammalt frysskåp, en gammal välisolerad frysbox behöver inte köra kompressorn sp farligt ofta, så då gör det inte så mycket att den inte är fullt modern och fullt effektiv.
Angående billig torkning av kläder så är det jag skulle rekommendera om man inte vill förbruka för mycket el att man köper ett torrluftaggregat (luftavfuktare), en sådan drar upp till ca 1200 watt, vilket i huvudsak kommer ut som värme i slutändan, men först gör det nytta i form av att torka luften och därigenom även torka kläder och annat.  Har man dessutom pga vedeldning i spis och kakelugn ett lite ojämnt klimat i huset så kan man ha problem med kondens, då är torrluftsaggregatet till stor nytta.
Torr luft ger dessutom i min erfarenhet en upplevd högre värmekomfort i huset.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #16 skrivet: 01 nov-06 kl 10:17 »
Hej, här kommer lite tips från www.Konsumentverket.se
Kyl
Ta tempen på ditt kylskåp: Ställ in en termometer i ett glas vatten - gärna över natten. Mät dig igenom kylen, en hylla i taget. De flesta utgår från att det är kallast högst upp och ställer mjölk och kött där. Men det är inte alltid den kallaste hyllan.

Kylen ska ha en snittemperatur på
+5°C. Ställ varorna i kylskåpet så att luften kommer åt runt omkring. Täck alltid över maten i kylskåpet så den inte torkar ut. Innan du ställer in matrester i kylen, låt dem kallna ordentligt (utomhus när det är kallt, eller i kallt vatten). Varm mat höjer temperaturen på andra matvaror i flera timmar och gör att kylen drar mer el. Det gäller förstås även frysen. Tina mat i kylskåpet. Det spar el.

Frys
Om du har en särskild infrysningsknapp ska den bara användas när du fryser in mycket på en gång. Glöm inte att ställa om knappen när infrysningen är klar.

Förpackning
Kött, kyckling och fisk som fryses in rå måste förpackas lufttätt. Kött torkar ut och fett härsknar om luften kommer åt. Dessutom smittar stark lukt av sig - vem vill ha bullar som smakar dill?

Frysförpackningar ska vara
syretäta - för att motverka att maten härsknar, ändrar färg och förlorar vitaminer
aromtäta - för att förhindra att bullar smakar dill, till exempel
vattenångtäta - för att förhindra uttorkning
stöttåliga - för att inte andra varor ska riva upp hål och släppa in syre
Limpan från butiken ligger ofta i en perforerad plastpåse, och måste få en tät plast- eller fryspåse. Fryspåsarna är tjockare och mer stöttåliga än vanliga plastpåsar.

Innan du försluter en påse med mat i, pressa ut så mycket luft som möjligt.
Frysburkar av plast ska fyllas helt och förslutas. Rena kesoburkar och smör- eller margarinaskar är också bra frysförpackningar, gärna kombinerade med plastpåsar.

- När du fryser in soppa, saft eller annat flytande, lägg en fryspåse av plast inuti en rengjord mjölkkartong, så får du en behändig form på soppan.
- Kött och fisk håller sig längst i frysfolie av aluminium + fryspåse av plast.
- Aluminiumfolie är luft- och aromtät och fungerar bra i frysen. Å andra sidan är den energikrävande att framställa och svår att återvinna, så av miljöskäl bör man försöka använda den sparsamt.
- Var ekonomisk - ha omsättning på varorna.
- Skriv datum på påsen eller burken.
- Förpacka portionsvis - köttfärsen i lämpliga middagsstorlekar och limpan i mindre delar så får du färskt bröd varje dag.
- Barnmatsburkar är bra att frysa in till exempel klippt dill och persilja i.
- Om du använder folieformar blir det lätt en glipa mellan lock och form. Täta kanterna med frystejp så blir de lufttäta.

Hållbarhet i frysen (råa varor, -18°C)
Älg, magert nötkött 10-12 mån
Fett nötkött 8-10 mån
Kalv, hare, lamm, rådjur, hjort 8-10 mån
Magert griskött 6 mån
Fett griskött 4 mån
Lever, njure, bräss 5-6 mån
Korv, charkvaror 3-4 mån
Mager fisk 8 mån
Fet fisk 4 mån

Köttfärs håller ungefär hälften så länge som helt kött från samma djur. Livsmedel som ligger längre än tiderna ovan kan fortfarande vara ätbara och goda. Men om förpackningen inte har varit riktigt tät, har köttet kanske blivit torrt och grått eller fått bruna fläckar, och då kan det vara oätligt. Även näringsinnehållet minskar när kött torkar ut.

Placering
Undvik att placera kyl och frys intill spis eller ugn, om du har möjlighet. En frysbox kan placeras i ett svalt, exempelvis i källaren. Då drar den mindre energi. En frysbox som står i ett garage (+16°C) drar bara en tredjedel så mycket el som om den står i ett varmt pannrum (+32°C).
:D

Tänk på att äldre vitvaror kan ta eld!

Och stäng av alla stand by-knappar, speciellt dator drar mycket ström..

Kolla också era elavtal.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 01 nov-06 kl 11:53 »
Och stäng av alla stand by-knappar, speciellt dator drar mycket ström..

Datorn drar inte mycket ström i stanby-läget.

Skärm ca 5W
Skrivare ca 4W
Dator ca 1-3W

Med andra ord kostar dator, skrivare och skärm tillsammans  mindre än 100:-/år (8:-/mån) om de står i standby hela tiden  ::)

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

eransahr

• Uppland
SV: frysbox med mindre el?
« Svar #18 skrivet: 14 jun-12 kl 19:24 »
Har idag hämtat en frys från 60-70 talet, tänkt ha den under sommarn och stänga av den under vintern, har inget behov av den under vinterhalvåret för att vi sätter mat i boxar på balkongen (ca -15 till -30 grader har vi här under vintern).

Jag tänkte iallafall rengöra bort dammet från kompressorn o så.

Tänkte ifall man kunde sätta kylpasta någonstans? ifall det går, har köpt nyligen till datorn, och har nog ingen användning för den på ett tag.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: frysbox med mindre el?
« Svar #19 skrivet: 15 jun-12 kl 00:15 »
Nej, det finns inga ställen i ett normalt kyl- eller frysskåp där man kan förbättra värmeöverföringen med någon slags värmeledande pasta, men det finns en del annat du kan göra.

Se till framför allt att kondensorn (rörslingan som troligen är försedd med någon slags kylflänsar och som blir het under drift) är perfekt ren, ibland kan det löna sig att ordna en fläkt för att förbättra luftväxlingen runt den, koppla fläkten så att den går samtidigt med kylkompressorn. Lossa sargen runt dörr/lucka och kolla att isoleringen verkligen fyller ut hela utrymmet mellan inner- och yttervägg, många äldre frysboxar är isolerade med uretanskum som krymper och spricker med tiden, om det har hänt är den boxen inget att satsa på. Ibland är luckan isolerad med mineralull som drar åt sig fukt och därefter isolerar dåligt (det märks på att luckan blir onormalt tung). På sådana boxar bör man plocka isär luckan och hänga upp isoleringen på tork vid varje avfrostning. Se till att tätningslisten runt dörr/lucka är i bra skick och verkligen sluter tätt överallt.

Kolla att termostaten fungerar bra och reglerar på rimliga temperaturer (använd t ex en vanlig digitaltermometer med utegivare och lägg in den i frysen, kolla max- och min-temperaturer varje dag).

Om frysen har eluppvärmd dörrsarg för att hindra tätningslisten från att frysa fast, koppla bort den uppvärmningen!

Men jag skulle nog inte ha tagit emot en så gammal frys ens om jag hade fått den gratis. En del äldre kylskåp kan vara förvånansvärt energieffektiva, men frysar blev mycket snålare i början av 90-talet då man gick över till ett modernare kylmedium (R134 istället för det äldre R12, det står alltid på typskylten vilket kylmedium som används).

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser