Den nya chatten har en mängd funktioner som jag tänkte vi kunde förklara här. Jag kan den inte själv, så det är bra om ni fyller på nedan med det ni vet.
Så här är chatten uppbyggd:
Olika rumDet finns ett färdigt rum: Brygghuset.
För att byta rum klickar man på de olika flikarna. Eftersom det låter och blinkar när någon gör ett inlägg i ett rum kan man vilja stänga av de rum man inte är intresserad av genom att klicka på

på fliken.
För att öppna ett rum igen skriver man t ex /
join Stallet i det vita replikfältet
Göra egna rumFör att göra ett nytt rum som vem som helst kan komma in i, skriver man
/join xxx, där xxx är det namn man vill ha på rummet. Det kommer dock
inte att ploppa upp som en flik hos alla andra. Man får tala om rummets namn för dem, varpå de själva skriver
/join xxx för att komma in.
Göra privata rumOm man vill prata i enrum med en person klickar man på dennes namn in den högra spalten, välj sedan Privat meddelande. Då öppnas ett nytt rum för bara er två. Ett privat rum har en röd pratbubbla i fliken:

. Ett offentligt har två gröna:

.
Att chattaNär man skrivit det man vill säga i det vita replikfältet behöver man inte klicka på "Skicka", det räcker att slå vagnretur. Formatera texten kan man göra med knapparna
B I U S C. För att rikta sig till en särskild person i ett offentligt rum kan man klicka på dennes namn i den vänstra spalten med replikerna i, alternativt skriva några av de första bokstävera i namnet och trycka på tab-tangenten. Då börjar nästa replik med
Petter, ...KommandonÄr väl inget man måste lära sig för att använda chatten, men vad jag förstår funkar sk IRC-kommandon. Jag kan inga, men man får fram en del genom att skriva
/help.
(
om någon som kan mer vill ändra i denna hjälptext så quota och ändra i ett svar så lägger jag in det)