Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med nya chatten  (läst 4929 gånger)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
Hjälp med nya chatten
« skrivet: 07 feb-08 kl 20:40 »
Den nya chatten har en mängd funktioner som jag tänkte vi kunde förklara här. Jag kan den inte själv, så det är bra om ni fyller på nedan med det ni vet.

Så här är chatten uppbyggd:

Olika rum
Det finns ett färdigt rum: Brygghuset.
För att byta rum klickar man på de olika flikarna. Eftersom det låter och blinkar när någon gör ett inlägg i ett rum kan man vilja stänga av de rum man inte är intresserad av genom att klicka på på fliken.
För att öppna ett rum igen skriver man t ex /join Stallet i det vita replikfältet

Göra egna rum
För att göra ett nytt rum som vem som helst kan komma in i, skriver man /join xxx, där xxx är det namn man vill ha på rummet. Det kommer dock inte att ploppa upp som en flik hos alla andra. Man får tala om rummets namn för dem, varpå de själva skriver /join xxx för att komma in.

Göra privata rum
Om man vill prata i enrum med en person klickar man på dennes namn in den högra spalten, välj sedan Privat meddelande. Då öppnas ett nytt rum för bara er två. Ett privat rum har en röd pratbubbla i fliken:. Ett offentligt har två gröna: .

Att chatta
När man skrivit det man vill säga i det vita replikfältet behöver man inte klicka på "Skicka", det räcker att slå vagnretur. Formatera texten kan man göra med knapparna B I U S C. För att rikta sig till en särskild person i ett offentligt rum kan man klicka på dennes namn i den vänstra spalten med replikerna i,  alternativt skriva några av de första bokstävera i namnet och trycka på tab-tangenten. Då börjar nästa replik med Petter, ...

Kommandon
Är väl inget man måste lära sig för att använda chatten, men vad jag förstår funkar sk IRC-kommandon. Jag kan inga, men man får fram en del genom att skriva /help.

( om någon som kan mer vill ändra i denna hjälptext så quota och ändra i ett svar så lägger jag in det)
« Senast ändrad: 22 jun-09 kl 05:58 av Petter B »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp med nya chatten
« Svar #1 skrivet: 02 aug-09 kl 11:27 »
Kuriosum:  När jag övade mig, och försökte lära mig att chatta, så chattade vi en lång stund med Ulric utan att han syntes på listan till höger.  Vi förundrades allihop över att det kunde gå.

Jag tycker att chatten fyllen en fin funktion som socialt smörjmedel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

snörom

• trägen vinner
« Svar #2 skrivet: 28 aug-09 kl 11:13 »
behöver hjälp, vet inte om jag hamnat rätt!!!

ska försöka lägga in en bild men förstår inte hur man gör. har försökt läsa och läsa i intron men hittar inte någonstans där det står.

ÄR NU DESPERAT, snälla kan någon hjälpa mig?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 aug-09 kl 15:41 »
Är det möjligt att lägga in bilder på chatten?

Vad gäller bilder på vanliga trådar, har jag gett upp.  Men det beror nog mera på mitt modem och på mina ännu ej färdiga kunskaper än på alternativ.nu.  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 20:09 »
Jag har över huvudtaget ingen högerspalt allt står i en å samma rad asg
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1783 gäster, 2 användare
junneboy, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser