Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Va Hemskt!!!  (läst 5836 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Va Hemskt!!!
« Svar #20 skrivet: 08 feb-08 kl 16:01 »
Ne fy fan hellre att mina hästar kan ströva fritt även om det är blött än att dom ska stå i nån liten j*la ruta så dom inte kan röra sej i alla sina gångarter ens.

En sådan hage är väl mer att betrakta som sjukhage än rasthage.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 08 feb-08 kl 18:40 »
En sådan hage är väl mer att betrakta som sjukhage än rasthage.

Jag ser ofta sånna små rasthags rutor på stall runt om .
Tycker det är hemskt :(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 08 feb-08 kl 19:48 »
Jag ser ofta sånna små rasthags rutor på stall runt om .
Tycker det är hemskt :(

Du är inte ensam! Såna små hagar är mer vanliga än ovanliga vill jag påstå! Visst är de större än en konvalecenthage, men de erbjuder inte hästen speciellt mycket mer stimulans än en sådan..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #23 skrivet: 08 feb-08 kl 20:03 »
Ja, jag har så smått börjat överge tanken på att det skulle vara synd om mina shettisar som har en ganska torr (finns det några helt torra hagar i år??) hage om sisådär 3 ha. Jag tycker att det faktiskt är lite i minsta laget för dem. Men när man är ute mycket och åker runt som jag är, så ser man att "standard" för de flesta hästar verkar vara en liten lerig ruta på några hundra ha. Trist. Inte konstigt att hästägare får dåligt rykte bland andra på landsbygden.  :-\

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 08 feb-08 kl 23:31 »
Ja, jag har så smått börjat överge tanken på att det skulle vara synd om mina shettisar som har en ganska torr (finns det några helt torra hagar i år??) hage om sisådär 3 ha. Jag tycker att det faktiskt är lite i minsta laget för dem. Men när man är ute mycket och åker runt som jag är, så ser man att "standard" för de flesta hästar verkar vara en liten lerig ruta på några hundra ha. Trist. Inte konstigt att hästägare får dåligt rykte bland andra på landsbygden.  :-\
Jag vet vad du menar ..

Jag såg min dröm hage förra året .
Den var en hel skog som var hängnad ca en mil åt alla håll.
I mitten låg en sjö .
Mkt varierad terräng och gammal granskog..
Hoppas jag nån gång får råd att köpa en sån gård med sådana marker.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 09 feb-08 kl 10:54 »
Jag vet vad du menar ..

Jag såg min dröm hage förra året .
Den var en hel skog som var hängnad ca en mil åt alla håll.
I mitten låg en sjö .
Mkt varierad terräng och gammal granskog..
Hoppas jag nån gång får råd att köpa en sån gård med sådana marker.

En skog hägnad en mil åt varje håll, det är frågan om du överhuvudtaget hittar igen hästarna där.. Hade en gång hage som var ettpar km åt varje håll ungefär, skog med lite gläntor här och där, och lite strandäng ner mot havet, och det hände att det tog nån halvtimma att leta hästar där. De hade gott om plats att gömma sig! Men inte gick det nån nöd på dem ;) Och, riktigt så stor behöver inte en hage vara, viktigare än själva ytan tycker jag är varierad teräng, någorlunda kuperat, skog och äng.. Hagen ska alltså vara stimulerande för hästarna! De ska ha nåt att göra där, och inte bara stå rakt upp och ner! Sen går ju allt att förbättra! Hos mina pållar knäckte snöstormen en björk, som la sig rakt över taket på hästarnas lada. Sen hade de att göra med att barka den där björken, och knapra på kvistar! Så bara att kapa nåt skrotträd då och då kan ge dem en hel del stimulans! Vilket far min brukar göra när han kör in ved. Sen är ju allt relativt! Är det sommar och bete så är ju en rejäl äng rätt bra det med! Hade hästarna på bete på ett sånt ställe och de gick inte ur hagen trots att älgar raserade staketet med jämna mellanrum..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #26 skrivet: 09 feb-08 kl 19:00 »
:o :o :o :o ;)
:-[ :P Jag var nog lite trött när jag skrev det där va?? Några hundra kvm menade jag ju! ;D

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #27 skrivet: 10 feb-08 kl 08:40 »
mera info ,,finns oxå bildspel på sidan ..fyy fan!
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080207/KRISTIANSTAD/991842691/1874/KRISTIANSTAD

Ja inte skulle jag låta ett högdräktigt sto gå ute i det där obevakad .
OCH enl ny lag sen i aug FÅr man inte ha hästar i leriga och upptrampade hagar.

Har inte sett en "torr" hage sen i höstas någonstans.. överallt ser det likadant ut.. lerigt å upp trampat.. likaså i min hästvinter hage... tur man har en bit skog med.. där är det iafl torrt än så länge.. även om dom väljer att gå där det är som värst lerigt... roligast å rulla sig där *muttra*

Konstigt om det är en ny lag om det där... menar.. även om hur många eller hur stora hagar man har så har man juh ändå en del hagar som ska vila tills våren.. då kan man juh inte bara flytta dom hur som helst. Å finns juh kanske andra som inte har tillgång till så många eller till så stora.. men som sagt.. ser juh lika blött å lerigt ut överallt vart man tittar... inte lätt när moder natur tycker det ska regna jämt :-(

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #28 skrivet: 10 feb-08 kl 08:47 »
Japp miljö o hälsa var hit o berättade om den nya lagen och dömde ut vår vinterhage som var lerig första halvan mot grinden precis som alla andras hagar .
Så nu har våra hästar gått i sommarhagarna ,,konsekvens av detta 3st är helt förstörda och en går inte ens att ställa häst i då den står under vatten helt så här års ,, nu ska vi i morgon släppa ut i den 5te o sissta sommarhagen :(
Jag frågade vad vi skulle göra när alla hagar var leriga o fick svaret att då skulle dom stå inne hela dygnet !!!

Om detta inte åtföljdes fick man totalt djurförbud :-\
Jag lär inte få nåt bete alls i sommar ..
Och enl dom hade man för många hästar på marken om den blev lerig  :o
Mina hästar har nu trampat sönder 6hkt hagar ,,,,,så hur mkt mark måste man ha då??

Det där låter juh helt för jävligt... lite väl överdrivet... visst dom som står i lervällig "året" runt är det väl helt inte dåligt att klaga på. Men man får juh ta i beaktan vilket vinterväder vi har här.. mellan och södra sverige åtminstone...

Är det någon som har anmält dig eller? tänkte när dom kommit hem till dig. Tror inte någon dyker upp bara sådär isfl om ingen har ringt... kanske någon som har ett ont öga till dig?!!!

tycker det är för jävligt.. sommarhagarna ska vila över vintern... så är det bara... å va då för många hästar om det blir upptrampat... hallå.. jag har två hästar å dom trampar upp hagen på ett ögonblick..

jaja.. sveriges lagar är rätt roliga faktiskt.. dom som far illa får ingen hjälp... dom som inte behöver hjälp får bara skit på sig direkt dom gör något fel... som kanske inte behöver vara så fel iafl..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 11 feb-08 kl 20:11 »
Det där låter juh helt för jävligt... lite väl överdrivet... visst dom som står i lervällig "året" runt är det väl helt inte dåligt att klaga på. Men man får juh ta i beaktan vilket vinterväder vi har här.. mellan och södra sverige åtminstone...

Är det någon som har anmält dig eller? tänkte när dom kommit hem till dig. Tror inte någon dyker upp bara sådär isfl om ingen har ringt... kanske någon som har ett ont öga till dig?!!!

tycker det är för jävligt.. sommarhagarna ska vila över vintern... så är det bara... å va då för många hästar om det blir upptrampat... hallå.. jag har två hästar å dom trampar upp hagen på ett ögonblick..

jaja.. sveriges lagar är rätt roliga faktiskt.. dom som far illa får ingen hjälp... dom som inte behöver hjälp får bara skit på sig direkt dom gör något fel... som kanske inte behöver vara så fel iafl..

Du hade nog inte så fel ändå ..
jag fick reda på att en kärring som har isisar längre bort tyckte att mina hästar var ute aldeles för mkt och att vi hade en dålig hästhålling pga det !!
Jag har mina ute dom lagstadgade 16timmarna per dygn.
Tycker det är viktigt med utevistelse för hästarna.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 21 feb-08 kl 12:30 »
Det var verkligen en tragisk historia detta och den verkade ju sluta väl. Jag menar fölet överlevde väl.
Sen angående att det är lerigt vid där de dricker vatten. Det finns speciella mattor att lägga vid vattenkar eller grindar som gör att marken inte trampas sönder. Nordpost har dessa och jag tror att Bole har dem med. Har ingen erfarenhet av detta då jag aldrig har sånt bekymmer. Bor ju i södra lappland (västerbotten) Vi har full vinter och hagarna är ju hur bra som helst ;) Det finns inte en bar fläck så långt ögat kan nå och idag är det + grader och sol och vi har varit ute och kört släde med en av hästarna på skoterspåret. Hur njutbart som helst!

Tycker synd om er som ska ha detta gråa blöta trista väder. :-\
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 21 feb-08 kl 16:07 »
jag fick reda på att en kärring som har isisar längre bort tyckte att mina hästar var ute aldeles för mkt och att vi hade en dålig hästhålling pga det !!
Jag har mina ute dom lagstadgade 16timmarna per dygn.
Tycker det är viktigt med utevistelse för hästarna.

Det finns folk till allt heter det.
-Har råkat ut för det och kommer att råka ut för det.

Stå på dig, de som djävlas med dig är det legalt att djävlas med,
förespråkar dock inte tand för tand men en påminnelse skadar inte...
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 25 feb-08 kl 22:31 »
Det finns folk till allt heter det.
-Har råkat ut för det och kommer att råka ut för det.

Stå på dig, de som djävlas med dig är det legalt att djävlas med,
förespråkar dock inte tand för tand men en påminnelse skadar inte...
Jo du tand för en tand är en bra ide ..så min gubbe fick nog och ställde bilen tvärsöver vägen när hon kom skenandes med sin stackars inspännda islänning på den hårda vägen .
Hon blev skitarg *S*
Hon har inte synts till här efter det  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser