Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Va Hemskt!!!  (läst 5824 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Va Hemskt!!!
« skrivet: 07 feb-08 kl 18:58 »
I aftonbladet i dag :
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1788447.ab

Jag blev chockad!
Nästa undran var ...vart är ägaren ?
Varför drog inte ägaren till stoet upp fölet ??
Hoppas den lille överlever denna pärs.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Va Hemskt!!!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 20:32 »
Det undrar jag med..... :o

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 07 feb-08 kl 21:21 »
Jag tycker inte att artikeln sade så mycket. Man kan inte anklaga hästägaren för att h*n inte var där just när fölet föddes. Antagligen har även hästägaren ett jobb som kanske inte går att vara borta hela dagar ifrån.. Sen är det ju så att markerna är rätt vattensjuka lite varstans i södra halvan av vårt land. Vilket föl som helst som råkar födas ute under en tidpunkt när ägaren inte hade uppsikt kan råka ut för samma sak! Jag har helst lite fler detaljer om historien innan jag börjar dra en massa slutsatser! Kan väl bara säga att det var tur att någon såg vad som hände och tillkallade hjälp! Och avsluta med förhoppningen att det hela slutar lyckligt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-08 kl 21:35 »
Jag tycker inte att artikeln sade så mycket. Man kan inte anklaga hästägaren för att h*n inte var där just när fölet föddes. Antagligen har även hästägaren ett jobb som kanske inte går att vara borta hela dagar ifrån.. Sen är det ju så att markerna är rätt vattensjuka lite varstans i södra halvan av vårt land. Vilket föl som helst som råkar födas ute under en tidpunkt när ägaren inte hade uppsikt kan råka ut för samma sak! Jag har helst lite fler detaljer om historien innan jag börjar dra en massa slutsatser! Kan väl bara säga att det var tur att någon såg vad som hände och tillkallade hjälp! Och avsluta med förhoppningen att det hela slutar lyckligt!

mera info ,,finns oxå bildspel på sidan ..fyy fan!
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080207/KRISTIANSTAD/991842691/1874/KRISTIANSTAD

Ja inte skulle jag låta ett högdräktigt sto gå ute i det där obevakad .
OCH enl ny lag sen i aug FÅr man inte ha hästar i leriga och upptrampade hagar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-08 kl 21:38 »
En sen kväll när jah flanerade på väg in från bastun hörde jag det rassla förskräckligt i buskarna intill grannens hage.. Och hästarna sprang som tokar..
Jag ropade på gubben för det var ju nåt som inte stod rätt till. Han gick o kollade.
Oja, där sprang ett nyfött föl på utsidan av stängslet och morsan på andra sidan genomsvettig.

Vi hjälpte fölet in och sedan rusade vi till grannen, vi gissade att dom inte visste att det fanns ett föl, dom brukade inte ha järnkoll på sina djur precis ::)
Ingen var hemma, efter mycket ringande mitt i natten fick vi tag i på verderbörandes bror. Jovars, familjen som ägde hästarna hade åkt på semester.. Fick slutligen tag i på dom på sin semester och fick ett förvånat svar. " Men..va konstigt.. hon skulle ju inte föla förran om 14 dar.. ???"
Den här familjen föder upp, importerar och säljer och utbildar islandshästar och gubben säger sig vara svensk mästare.. ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 21:42 »
Ser jag fel eller ligger det en ölburk i boxen... ::)

Men till att börja med, få föl så här dags på året???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 21:44 »
Ser jag fel eller ligger det en ölburk i boxen... ::)

Men till att börja med, få föl så här dags på året???

Japp det ligger en ölburk i boxen :s
Jösses vilka idioter det finns,, man blir ju för f*n mörkrädd alltså .

Åkte dom på semester o lämmnade fölmärren vid för våg????

*blir både arg o ledsen å djurens vägnar*

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-08 kl 21:52 »
Dom lämnade alla sina djur vind för våg varje dag kan man säga, så vi var inte chockade ::)
Mer än ofta sprang det en flock helvilda islänningar hos oss...och ringde vi o gnällde så kunde vi får til svar att vi kunde väl slänga åt dom lite mat så kommer dom lite senare o hämtar dom.-. ::) Det finns folk till ALLT!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 07 feb-08 kl 22:08 »

Med en ölburk i boxen har jag redan börjat dra mina slutsatser...... >:(

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 07 feb-08 kl 22:10 »
Ja inte skulle jag låta ett högdräktigt sto gå ute i det där obevakad .
OCH enl ny lag sen i aug FÅr man inte ha hästar i leriga och upptrampade hagar.

Ja, nu menade jag inte att de inte var oansvariga, bara att det var aningen svårt att döma av aftonbladets artikel. Vet också att det kan vara marigt att ha koll precis varje minut. Många har vittnat att trots videoövervakning så lyckas stoet föla vid ett obevakat ögonblick. Med det menar jag ju itne att man ska lämna hästarna vind för våg! Jag vill bara inte vara allt för snar att döma ;)

Själv sov jag på hösäckar i den tomma boxen bredvid vårt sto i två veckor innan vår fölis föddes, åkte sedan moped de två milen till skolan på morgonen, och tillbaks direkt skolan slutade. Och ja, jag fick äran att vara med! Det var häftigt, och jag tyckte att det var en osedvanligt ful fölunge vi fick! Som tur var blev han betydligt sötare efter några dar ;).

Ny lag? Låter i och för sig inte som nån dum lag när man ser hur vissa hästar står. Men svårt att hitta en enda hage så här års som inte är lerig och upptrampad :-\ Jo, i norr där det finns snö förståss, men här i trakterna är det lerigt överallt stora vattenpölar på fälten, och hästar trampar ju. Nästan oavsett hagstorlek och terräng så tycks hagarna bli upptrampade..

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-08 kl 22:15 »
Citera
Jag vill bara inte vara allt för snar att döma

Du är en god människa Drömmare ;)

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 07 feb-08 kl 22:26 »
Du är en god människa Drömmare ;)

Hehe! Jag försöker i alla fall.. Men jag har haft häst nog länge för att veta hur det kan snackas! Och jag tyckte bara att jag inte hade nog mycket fakta för att ifrågasätta ägarna enbart utifrån vad jag kunde läsa i länken från aftonbladet! I det stall där min fölis föddes föddes ett nordisföl tre veckor tidigare. Han föddes ute i leran. Ägaren var där, det var på morgonen, och hon släppte ut sitt dräktiga sto i hagen och gick in ohc hämtade nästa. Fick vända i dörren, för då hade stoet lagt sig för att föda. Hon hade dessutom lyckats leta upp hagens enda lerhörn (och det var hagar på flera ha) Hade det fölet fötts en timme senare så hade ingen varit där. Och ägaren var ändå där så mycket hon kunde. Släppte ut alla på morgonen för att ha koll, kom på lunchen, och direkt efter jobbet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-08 kl 22:53 »
Ja, nu menade jag inte att de inte var oansvariga, bara att det var aningen svårt att döma av aftonbladets artikel. Vet också att det kan vara marigt att ha koll precis varje minut. Många har vittnat att trots videoövervakning så lyckas stoet föla vid ett obevakat ögonblick. Med det menar jag ju itne att man ska lämna hästarna vind för våg! Jag vill bara inte vara allt för snar att döma ;)

Själv sov jag på hösäckar i den tomma boxen bredvid vårt sto i två veckor innan vår fölis föddes, åkte sedan moped de två milen till skolan på morgonen, och tillbaks direkt skolan slutade. Och ja, jag fick äran att vara med! Det var häftigt, och jag tyckte att det var en osedvanligt ful fölunge vi fick! Som tur var blev han betydligt sötare efter några dar ;).

Ny lag? Låter i och för sig inte som nån dum lag när man ser hur vissa hästar står. Men svårt att hitta en enda hage så här års som inte är lerig och upptrampad :-\ Jo, i norr där det finns snö förståss, men här i trakterna är det lerigt överallt stora vattenpölar på fälten, och hästar trampar ju. Nästan oavsett hagstorlek och terräng så tycks hagarna bli upptrampade..
Japp miljö o hälsa var hit o berättade om den nya lagen och dömde ut vår vinterhage som var lerig första halvan mot grinden precis som alla andras hagar .
Så nu har våra hästar gått i sommarhagarna ,,konsekvens av detta 3st är helt förstörda och en går inte ens att ställa häst i då den står under vatten helt så här års ,, nu ska vi i morgon släppa ut i den 5te o sissta sommarhagen :(
Jag frågade vad vi skulle göra när alla hagar var leriga o fick svaret att då skulle dom stå inne hela dygnet !!!

Om detta inte åtföljdes fick man totalt djurförbud :-\
Jag lär inte få nåt bete alls i sommar ..
Och enl dom hade man för många hästar på marken om den blev lerig  :o
Mina hästar har nu trampat sönder 6hkt hagar ,,,,,så hur mkt mark måste man ha då??

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-08 kl 22:58 »
Hårdgjord rasthage på 1 ha  ;) ;)

;) ;) = skämtar 
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 11:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 07 feb-08 kl 23:04 »
Japp miljö o hälsa var hit o berättade om den nya lagen och dömde ut vår vinterhage som var lerig första halvan mot grinden precis som alla andras hagar .
Så nu har våra hästar gått i sommarhagarna ,,konsekvens av detta 3st är helt förstörda och en går inte ens att ställa häst i då den står under vatten helt så här års ,, nu ska vi i morgon släppa ut i den 5te o sissta sommarhagen :(
Jag frågade vad vi skulle göra när alla hagar var leriga o fick svaret att då skulle dom stå inne hela dygnet !!!

Om detta inte åtföljdes fick man totalt djurförbud :-\
Jag lär inte få nåt bete alls i sommar ..
Och enl dom hade man för många hästar på marken om den blev lerig  :o
Mina hästar har nu trampat sönder 6hkt hagar ,,,,,så hur mkt mark måste man ha då??

Låter ju helt sjukt! HELT sjukt! Nåt som nån idiot på kontor hittat på! Aningen värre än detta att man ska ha ligghall om hästen är ute mer än tolv timmar om dygnet, för då räknas det som lösdrift.. HUR kan de tycka att hästarna har det bättre inne dygnet runt? Har de överhuvudtaget nån koll på hur hästar fungerar? Klart att hästarna ska ha bra hagar, inget snack om det, men att det inte får vara lerigt och trampat, när det inte går att undvika.. Nä, som vanligt är det hästarna som blir lidande av nån knäppgöks idé om djurskydd..

Snackade med en tjej som jobbat på grisgård en gång. Hon förfasade sig om hur hemskt det var med den här lagen om att djur ska få vara ute.. Hon hade varit på studiebesök på nån jätteanläggning i danmark, och var helt lyrisk över hur fantastiskt bra grisarna där hade det. De behövde ju itne ens gå ut! De fick stå i sina bås hela sitt liv, och skiten rensades bort med nån automatisk funktion, och maten kom automatiskt på bestämda tider. Bättre kunde en gris inte ha det enligt henne, de slapp ju gå ut gudbevars ::)

Fan, nu blir jag ju arg >:(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 08 feb-08 kl 09:13 »
Nu anmäler räddningstjänstens insatsledare Thomas Nilsson gården för vanskötsel.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080208/KRISTIANSTAD/798773881/1338

Enligt artikeln är fölet fött på torrare ställe i hagen?! men följde med mamman ner när hon skulle dricka.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 08 feb-08 kl 09:19 »
Låter ju helt sjukt! HELT sjukt! Nåt som nån idiot på kontor hittat på! Aningen värre än detta att man ska ha ligghall om hästen är ute mer än tolv timmar om dygnet, för då räknas det som lösdrift.. HUR kan de tycka att hästarna har det bättre inne dygnet runt? Har de överhuvudtaget nån koll på hur hästar fungerar? Klart att hästarna ska ha bra hagar, inget snack om det, men att det inte får vara lerigt och trampat, när det inte går att undvika.. Nä, som vanligt är det hästarna som blir lidande av nån knäppgöks idé om djurskydd..

Jag kan faktiskt inte hålla med dig om detta. Jag ser hellre en häst på stall med bra hage den får vara i ett antal timmar per dag än en lösdriftshäst som får gå ute dygnet runt men knappt kan förflytta sig p.g.a. lera upp till knäna.
Vi har själva hästarna på lösdrift och vi får åtminstone varannanat år göra markarbeten i form av uppgrusning av "utsatta" partier som annars blir rena lersjok. Det bästa är naturligtvis att lägga duk med grus uppepå men de resurserna har vi inte ännu.
Sedan får man självklart acceptera att det blir en viss upptrampning men där måste man som ägare vara uppmärksam och flytta foderplatser, vattenhoar, grindöppningar, byta hagar ofta, göra markarbeten etc för att hästarna ska ha det drägligt.

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 08 feb-08 kl 11:05 »
Jag kan faktiskt inte hålla med dig om detta. Jag ser hellre en häst på stall med bra hage den får vara i ett antal timmar per dag än en lösdriftshäst som får gå ute dygnet runt men knappt kan förflytta sig p.g.a. lera upp till knäna.
Vi har själva hästarna på lösdrift och vi får åtminstone varannanat år göra markarbeten i form av uppgrusning av "utsatta" partier som annars blir rena lersjok. Det bästa är naturligtvis att lägga duk med grus uppepå men de resurserna har vi inte ännu.
Sedan får man självklart acceptera att det blir en viss upptrampning men där måste man som ägare vara uppmärksam och flytta foderplatser, vattenhoar, grindöppningar, byta hagar ofta, göra markarbeten etc för att hästarna ska ha det drägligt.

Från den ena extremen till den andra ::) Enligt travelhorses inlägg så handlade det inte om "en häst på stall med bra hage" kontra "lera upp till knäna", utan stall 24 timmar om dygnet om hagen hade det du längre ner i ditt inlägg beskriver som "viss upptrampning"... SJÄLVKLART ska man inte ha hästar på små utrymmen med lera upp till knäna! Häst på stall med bra hage säger jag heller inget om, men häst inne hela dygnet för att det trampas lite i hagarna tycker jag är sjukt! Det är ju inte heller så att alla stallmiljöer är så himla bra heller.. Vad jag undrar är var det sunda förnuftet får plats? Att bli ålagd att vidta vissa åtgärder för att minimera att det blir allt för upptrampat (likt de åtgärder du beskrivit), och sen acceptera viss upptrampning som är oundviklig vore en mycket bättre lösning i mina ögon än att ställa hästarna på stall 24 timmar om dygnet!

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 08 feb-08 kl 12:04 »
Problemet är väl att "viss upptrampning" har olika innebörd för olika människor. Jag har nu fått överge lösdriften för att jag tyckte den blev för lerig, någon annan hade säkert tyckt att den var helt okej att använda eftersom det finns torra partier i hagen.
Som väl är har jag en riktigt bra vinterhage till, där det fortfarande är grässvål i så gott som hela hagen, men då blir det stall nattetid, vilket hästarna inte är så imponerade av...  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 08 feb-08 kl 14:00 »
Hårdgjord rasthage  ;) ;)

Ne fy fan hellre att mina hästar kan ströva fritt även om det är blött än att dom ska stå i nån liten j*la ruta så dom inte kan röra sej i alla sina gångarter ens.

Om jag ska ha en sådan rasthage ¨så ska den minnsta vara en hkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser