Jag har använt både den större sortens tormek och en kirunaslip. Tormeken var mycket bättre. En släkting köpte en billig "fattigmanstormek" men stenen var för mjuk för att vara användbar.
Det här med verktygsvässning är en djungel. Slå upp vilket som helst av de där stora engelska snickeriforumen och du kommer att hitta en pågående debatt om vad som är bäst. Folk blir bara stridande utan att komma någon vart. Det beror väldigt mycket på vad man oftast vässer och hur man är van att arbeta.
Min personliga åsikt är att om du skall vässa huggjärn och slöjdknivar och snickaryxor och hyvelbett på samma maskin så är en långsamtgående vattensmord slipsten det enda möjliga. Man har för dålig kontroll då man vässer på en smirgel och så är det stor risk för överhettning. Man får inte rätt form på slipfasen på knivar och yxor om man vässer på bandslipmaskin.
Själv har jag en hembygd våtslipmaskin byggd av en skrotad industritvättmaskin och en gammal gotlandsslipsten av den sorten som fanns på bondgårdarna förr. Den fungerar bra. Nästan jämngod med tormek skulle jag säga. Jag har ett par hemgjorda jiggar. Efter att jag har slipat så bryner jag på frihand på ett gammalt naturstensbryne. Motsvarande brynen tillverkas ännu i Längelmäki i Finland.
www.wastikivi.fi Ingen slipmaskin är så bra att man inte behöver bryna. För normalt snickrande kan du glömma allt prat om att polera på läder och liknande.
Dessutom har jag en stor hembygd bandslipmaskin som jag vässer hyvelbetten och vedyxorna på. Det är lättare att få en rak egg på ett hyvelbett då man slipar på hjulet på en bandslipmaskin. Vedyxorna är det inte så noga med så dem vässer jag på frihand på bandslipmaskinen. Jag använder band grovlek 80.
Pappa har en av de där små billiga smirglarna och den duger knappt att vässa borrar på. Motorn är för liten så den orkar inte slipa.
Bara mina åsikter. Vad säger ni andra som snickrar?