Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipsten?  (läst 9012 gånger)

Phileas

Slipsten?
« skrivet: 06 feb-08 kl 16:40 »
Har tänkt skaffa slipsten för att vässa handverktyg bla.
Men vilken skall man välja, tex. Kiruna-slipen eller Tormek-t7, någon med erfarenhet av dessa.
Har läst mig till att större sten är bättre, större än 250mm helst. Hur viktigt är detta ?
Finns en på Biltema för 398kr men tror inte riktigt på denna, liten sten, 200mm, klen motor, 120w, billig men hur är kvaiten.
Tacksam för rekomendationer.

Filip Skräplund

SV: Slipsten?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 18:49 »
Ska du bara slipa knivar, svarvstål, stämjärn, borr och liknande kan du klara dig med en sån här, bara du slipar försiktigt så inte härdningen går ur:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21567516

Det är ju ingen toppmaskin, det finns en bättre med två finkorniga skivor, röd med handtag så man kan flytta omkring den, Claussen eller nåt ditåt heter den.
Många proffs använder bara bänkslip, sällan slipsten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 18:52 »
Vad jag förstår så är det viktigt att det inte blir för varmt då förstörs härdningen därför är en större bättre då den kyler sig lättare än en liten.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Phileas

« Svar #3 skrivet: 06 feb-08 kl 19:06 »
Vad jag förstått så är det för att få en rakare egg, inte konkav, som man skall ha en större sten.
Lättare att få en skarp egg då, vet ej hur kritiskt det är.
Min uppfattning är att det bilr en snällare slipning med slipsten tack vare det låga varvtalet, ingen risk att det bränner sönder stålet.
Typ dessa http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251209&_path=251882;251520;251145;251691;251209

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-08 kl 19:38 »
Halaj!

Jag har ingen erfarenhet av vare sig kirunaslipen eller tormek, men här kommer mina funderingar.

Jag tror att tormeken står i en egen klass för sig.
Detta pga deras system med klinghållare.
Det går att ställa in vinklar på klingan på ett suveränt sätt.
Och man får klingan till att hålla samma vinkel sliptag efter sliptag.
Att slipa på frihand suger purjo.

Själv har jag en våtslip från Jula. Jag kan inte länka till den men den har Artnr: 251041.
Den har någon slags klinghållare av plast som böjer sig för minsta belastning.
Fullständigt värdelös. Den duger bra till yxor och slyknivar, men att få en köksniv rakbladsvass? Glöm det. Eggvinkeln är körd.

Ditt val hänger på olika förutsättningar:
Om du är verktygsfetischist och har tjock lomma: köp en tormek.

Om du har möjlighet att själv knåpa ihop någon slags klinghållare och har tunnare plånbok: köp den från jula och modifiera.

Den från claes ohlson som länkades till ovan ligger väl någonstans mellan dessa val.

//T

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-08 kl 19:22 »
Jag har använt både den större sortens tormek och en  kirunaslip. Tormeken var mycket bättre. En släkting köpte en billig "fattigmanstormek" men stenen var för mjuk för att vara användbar.

Det här med verktygsvässning är en djungel. Slå upp vilket som helst av de där stora engelska snickeriforumen och du kommer att hitta en pågående debatt om vad som är bäst. Folk blir bara stridande utan att komma någon vart. Det beror väldigt mycket på vad man oftast vässer och hur man är van att arbeta.

Min personliga åsikt är att om du skall vässa huggjärn och slöjdknivar och snickaryxor och hyvelbett på samma maskin så är en långsamtgående vattensmord slipsten det enda möjliga. Man har för dålig kontroll då man vässer på en smirgel och så är det stor risk för överhettning. Man får inte rätt form på slipfasen på knivar och yxor om man vässer på bandslipmaskin.

Själv har jag en hembygd våtslipmaskin byggd av en skrotad industritvättmaskin och en gammal gotlandsslipsten av den sorten som fanns på bondgårdarna förr. Den fungerar bra. Nästan jämngod med tormek skulle jag säga. Jag har ett par hemgjorda jiggar. Efter att jag har slipat så bryner jag på frihand på ett gammalt naturstensbryne. Motsvarande brynen tillverkas ännu i Längelmäki i Finland. www.wastikivi.fi Ingen slipmaskin är så bra att man inte behöver bryna. För normalt snickrande kan du glömma allt prat om att polera på läder och liknande.
Dessutom har jag en stor hembygd bandslipmaskin som jag vässer hyvelbetten och vedyxorna på. Det är lättare att få en rak egg på ett hyvelbett då man slipar på hjulet på en bandslipmaskin. Vedyxorna är det inte så noga med så dem vässer jag på frihand på bandslipmaskinen. Jag använder band grovlek 80.

Pappa har en av de där små billiga smirglarna och den duger knappt att vässa borrar på. Motorn är för liten så den orkar inte slipa.

Bara mina åsikter. Vad säger ni andra som snickrar?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rödjan

« Svar #6 skrivet: 17 feb-08 kl 18:25 »
Hittade en fin gammal våtslip med stor sten och elmotor på auktion för 25 kronor. Den har dock inte kommit till användning, jag bryner och filar för hand.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser