Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny hage > Povel rymmer > Hjälp!  (läst 3318 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Ny hage > Povel rymmer > Hjälp!
« skrivet: 05 feb-08 kl 18:16 »
Rubriken säger egentligen allt ni behöver veta, men här kommer detaljerna.

Våra två dvärggetter, Povel och Selma, har gått i en hage alldeles bakom vårt hus sedan i somras. Betet är slut i hagen och de har börjat gnaga lite väl hårt på en del träd vi vill spara, så i helgen stängslade jag in en ny hage 50 meter längre bort. Vi tog dit getterna som blev superglada (då hade de varit inne i några dagar pga allt blåsande) och genast började leka och beta.

Men igår kväll när vi kom hem från jobbet kom Povel springande och mötte oss - utanför hagen. Jag ställde in honom i hagen igen, men så fort jag gick därifrån kröp han ut på nytt, under den nedersta eltråden. Eftersom det var ganska sent åkte getterna in i uthuset över natten.

I eftermiddags gick jag ett varv runt den nya hagen och satte upp en extra tråd mellan den gamla nedersta och marken, för att undvika nya utkrypningar. Eftersom den nya tråden då kom så nära marken kopplade jag den inte till elen, som jag antog bara skulle ledas ut genom gräset. Istället kopplade jag den till jord för att göra eventuella rymningsförsök mellan trådarna lite extra "spännande". På stället där Povel kröp ut igår satte jag dessutom ett gäng glasfiberstolpar som tillsammans med eltrådarna bildade ett slags galler.

OK, tillbaka med getterna i hagen. Glada och hoppande. Så gick vi därifrån, vände oss om och såg hur Povel ålade sig ut, på samma ställe som igår, genom en ruta på 20x20 cm! Han är 10 månader gammal och borde vara för stor för att klara det, men det hindrade honom alltså inte. Då tjudrade vi honom vid ett träd, med några spännband, så nu kan han bara röra sig inom en radie på 4 meter, men når sovhuset och foderhäcken. Det gillar han inte alls, och jag känner mig riktigt rutten som tvingar honom att gå bunden.

Det här känns hur tråkigt som helst. Rymmande getter kan vi helt enkelt inte ha, så antingen får Povel sluta rymma eller så får vi sluta ha Povel. Bygga plank runt hagen kan jag inte göra - dels har jag inte tid och råd och dels går getterna på lånad mark, så jag behöver kunna flytta hagen någorlunda smidigt om det behövs.

Jag skulle tro att de plötsliga rymningarna har att göra med att getterna inte ser oss från den nya hagen, när vi är inomhus - det gjorde de från den gamla som gick utanför köksfönstret. Kan det möjligen finnas någon chans att Povel självmant vänjer sig vid att inte se oss lika ofta, rotar sig i den nya hagen och slutar rymma? Om någon har några idéer om andra lösningar på detta - eller kan säga direkt att projektet är dömt att misslyckas - så är jag jättetacksam!

Ambjörn
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: Ny hage > Povel rymmer > Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 05 feb-08 kl 20:38 »
Jaha, nu var det ett himla liv i hagen. När jag gick för att kolla hade Povel lyckats trassla in kopplet i en nedfallen trädstam så illa att han knappt kunde röra sig. Stackarn! Jag känner mig som ett riktigt djurplågarpucko. Nu är getterna tillbaka i uthuset och där är de lugna och fina och verkar trivas ganska bra, men Povel blir snabbt rastlös, så jag kan inte ha dem där i några längre perioder. Nu vet jag varken ut eller in. Ha dem i uthuset om dagarna och rasta dem i koppel på kvällarna? Men getter ska väl inte leva hundliv (och inte jag heller - hade jag velat det hade jag skaffat hund...).

Suck.  :-\
harstorp4.se

Tebasile

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 17:17 »
Stödutfodring med hö i gamla hagen??
Och eventuellt linda om nåt skydd kring trädstammarna som ska sparas... om det inte är allt för många förstås.

Då är ju getterna nöjda... de kan fortfarande se er och de har mat att äta

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-08 kl 19:16 »
Rent spontant tänker jag då: varför inte ha en flock med får tillsammans med getterna ??? Mina 2 getter rymmer inte när de är tillsammans med fåren. De är ju ett flockdjur och kanske är det så att de behöver mer sällskap ??? När jag inte hade får stod de alltid och bräkte efter mig i tid och otid. De följde nästan med mig hem. Men nu bryr de sig inte, de har ju sin flock nu.

Kanske de behöver mycket sly att barka av, äta knoppar, en full höhäck, kanske de ska gömma morötter lite varstans åt dom som de måste leta upp.

En liten spontan tanke från mig. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 20:15 »
Finns nät med tätare maskor.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 21:01 »
Tack för era svar!

Tebasile: Getterna har haft massor med hö i den gamla hagen, men träden tar de ändå. Och de är alldeles för många för att paketera in. Dessutom är ju lite poängen med träden att de är vackra att se på, och då vill jag inte ha dem i paket...  ;)

Christine: Kul idé med får!  :) Det känns som en ganska djärv chansning och är inget jag vågar mig på bara för att kolla om det stämmer, men det är nog mycket möjligt att det skulle funka, eftersom det verkar vara sällskapet det handlar om. Frågan är om det duger med vilket sällskap som helst eller om det måste vara mänskligt sådant... Någon annan som vill spekulera om detta? Borde förresten inte flera getter duga lika bra som får? Men får kanske är bättre för att de är mindre rymningsbenägna?

Gruff: Min första åtgärd blir just att täppa till stängslet ytterligare. Fler eltrådar först, och så får vi se sedan.

Stort tack så länge! Om någon annan har fler idéer tas de tacksamt emot!

F ö: när jag var inne (eller ute) i uthuset och gav getterna kvällsmat förut var de lugna och fina. Skönt.  :) Imorgon kommer jag hem från jobbet tidigt, så då blir det nya stängselförsök och förhoppningsvis getutsläpp igen. Håller andan.  ::)

harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-08 kl 22:08 »
Förresten...

Rent spontant tänker jag då: varför inte ha en flock med får tillsammans med getterna ???

... hur stor är en flock? Min fråga är inget filosofiskt skämt, utan jag undrar hur många får du tror att man behöver för att hålla getterna sällskap.  :)
harstorp4.se

AKS

« Svar #7 skrivet: 07 feb-08 kl 15:20 »
Har du testat med ett bra elnät med en eller ett par eltrådar över? Det var det enda som funkade på mina älsklingar. Sen verkar det vara så att de liksom måste "fatta" att de ska vara i hagen. Mina rymde mycket i början, men när de varit i samma hage ett tag blev de tryggare och nu rymmer de inte ens om vi skulle glömma att sätta på strömmen.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 feb-08 kl 17:10 »
Lägesrapport: I eftermiddag har jag modifierat stängslet lite - flyttat upp de två nedersta eltrådarna en liten bit och satt dit en till, under, på den mest utsatta sträckan. När getterna kom ut i hagen försökte Povel ganska snart att sticka igen, på samma ställe som förut. Han böjde på knän och huvud för att åla sig ut - men märkte att det var en ny tråd i vägen. Han gjorde om rörelsen ett par gånger men konstaterade till sin häpnad att det nya hindret var kvar. Så nosade han förundrat på grindhandtaget till en av trådarna och fick sig en ordentlig snyting av strömmen. Efter det har han visat klara tecken på att vilja rymma (rastlöst kutande utmed stängslet, bräker en massa), men inte vågat några fler försök. Så nu har han faktiskt varit innanför trådarna i över en timme. Jag är inte den som ropar hej i onödan, men jag måste ändå betrakta det här som en delseger.  ;D
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-08 kl 17:13 »
Har du testat med ett bra elnät med en eller ett par eltrådar över? Det var det enda som funkade på mina älsklingar. Sen verkar det vara så att de liksom måste "fatta" att de ska vara i hagen. Mina rymde mycket i början, men när de varit i samma hage ett tag blev de tryggare och nu rymmer de inte ens om vi skulle glömma att sätta på strömmen.

Nej, elnät har jag inte provat. Fast nu har jag satt upp så många täta trådar att det nästan är ett nät ändå... Det där med att de ska lära sig hagen tror jag att det ligger mycket i. Det känns verkligen som att om man bara kan hålla dem i hagen ett par dagar så är de hemma där sedan. Den gamla hagen hade de kunnat rymma ur hur lätt som helst, inser jag nu i efterhand, men ändå höll de sig där. OK, med ett par undantag för Povel som knappt räknas...  ;)
harstorp4.se

pernillaiströö

« Svar #10 skrivet: 07 feb-08 kl 17:51 »
Jag har bara negativa erfarenheter av elnät!!Igelkottar har fastnat i det flera gånger, och även om man hittar dem relativt snabbt överlever de inte chocken. Även en hare har lyckats trassla in sig, mycket otäckt. Efter det har näten fått samla damm på vinden.
exmoorponnier,gutefår,blommehöns o lyckliga grisar.skinngarvare är vi allihopa.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-08 kl 18:46 »
Förresten...

... hur stor är en flock? Min fråga är inget filosofiskt skämt, utan jag undrar hur många får du tror att man behöver för att hålla getterna sällskap.  :)

Kanske 5 räcker med bagge samt deras lamm borde räcka till en flock.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #12 skrivet: 10 feb-08 kl 10:38 »
Fast då skulle du lika gärna kunna skaffa någon eller ett par gethonor till så Povel finner det lite extra intressant att stanna på rätt sida i hagen..
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-08 kl 09:15 »
Faktum är att Povel har hållit sig i hagen sedan i torsdags eftermiddag. Nu verkar han ganska lugn. Jag tror faktiskt att han har accepterat flytten vid det här laget. Skönt!  :)
Tack för alla tips!
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 feb-08 kl 09:16 »
Fast då skulle du lika gärna kunna skaffa någon eller ett par gethonor till så Povel finner det lite extra intressant att stanna på rätt sida i hagen..

Ja, på sikt tänker jag nog satsa på att ha åtminstone någon get till, så att de blir en liten flock i alla fall.
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #15 skrivet: 11 feb-08 kl 21:42 »
Ja om jag inte räknar fel så lär du nog få fler getter till sommaren vare sig du vill eller inte  ;)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 11 feb-08 kl 21:57 »
Ja om jag inte räknar fel så lär du nog få fler getter till sommaren vare sig du vill eller inte  ;)

Kul! De är välkomna... Vi noterade att Povel och Selma försökte förflera sig redan i oktober, men såg för någon vecka sedan att Selma brunstade igen, så det blev nog inget då. Hur länge är de dräktiga? Jag har läst det, men glömt det. 4-5 månader?
harstorp4.se

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #17 skrivet: 11 feb-08 kl 21:59 »
5 månader kan du räkna och första killingarna brukar komma när honan är runt året. Men det kan kanske dröja lite längre här beroende främst på att Povel inte är så gammal. :-)

Maltes matte

« Svar #18 skrivet: 12 feb-08 kl 15:58 »
Min fem rackare har rymt hela hösten varje dag. De stora hoppade ur o de små, fast man inte kan tro det pga magarna tar sig ut ålandes. Jag satte in en hel bal med hö och då stannade de , ett tag! Drog mer eltråd o nära marken också och äntligen stannar de inne. Det gör inget att tråden går mot gräs, det ska funka ändå! Sen tog vi traktorn o flyttade på stenarna som bockarna hoppade ifrån så nu stannar de inne. Nu ska jag gå ut på promenad med dem för det älskar de. :D
Från Stockholms stress till Gryts skärgård sedan 2 år = Livskvalité!
Nybliven getmamma as well...

Suzniz

« Svar #19 skrivet: 12 feb-08 kl 17:02 »
Jag har samma problem men då att min Ragnar hoppar över staketet. Så jag har satt 2 trådar taggtråd över fårstängsel som är 90 cm. Alltså slutar höjden på ca 120 cm. På endel ställen har jag satt träd överst på fårstängslet så att de inte kan trycka nmer det och kliva över. När jag köper egen gård någon gång tänker jag sätt två fårstängsel över varandra så det blir som viltstängsel. Ett jättjobb säkert men ut ska de inte ta sig. Har ibland min bock tjudrad med kedja med lekarne så att han inte kommer ut, då går inte heller getterna ut. Han blev dock lugnare då han fick två getter (nu totalt 3 getter alltså) till att prata med... /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare
ärt, Lena Maria, Robertthek

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser