Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapsyler  (läst 3192 gånger)

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Kapsyler
« skrivet: 05 feb-08 kl 09:45 »
Jag har funderat på en sak. De kapsyler man köper och kapsylerar flaskor med, kokar ni dem så att de blir sterila? Precis som när man har använda skruvkorkar.

Jag har inte gjort det hittills men det kanske man med fördel ska göra för att inte kontaminera innehållet...  ???

Hur gör ni andra?
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Nadir

• Uppland
SV: Kapsyler
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 17:18 »
Jag tror att det är risk för att packningen i kapsylerna kan skadas vid kokning. Jag brukar använda jodofor för att desinficera kapsyler, efter behandlingen sköljer jag av kapsylerna med kokt och avsvalnat vatten för att få bort ev. rester.

JK

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 09:06 »
Jag brukar använda jodofor för att desinficera kapsyler, efter behandlingen sköljer jag av kapsylerna med kokt och avsvalnat vatten för att få bort ev. rester.

Det var smart! Jag har ju t.o.m. jodofor hemma... "tänkte inte på det"  :-[  ;D
– Mark Twain

boppe

« Svar #3 skrivet: 26 feb-08 kl 20:26 »
Hej
Jag har kokat kapsyler till mina brygder i 8 år och aldrig haft problem med att packningen inte skulle hålla tätt. Att koka är som jag ser det det mest miljövänliga sättet att sterilisera, dvs inga kemikalier som påverkar miljön.
Lycka till med koket önskar
Boppe

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #4 skrivet: 27 feb-08 kl 08:56 »
Jag har kokat kapsyler till mina brygder i 8 år och aldrig haft problem med att packningen inte skulle hålla tätt.

Det är ju lättast och billigast. Bra att det funkar, då ska jag göra så. Jag som kapsylerar allt, även vin...  ::)  ;D
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser